Etupää vapisee?

Aloittaja sinipannari, 04.06.11 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

04.06.11 - klo:12:30 Viimeisin muokkaus: 04.06.11 - klo:12:32 käyttäjältä sinipannari
Kaverini on ostanut Paneuropan vm 1993. Pyörän etupää vapisee 70 -110 km/h nopeudessa. Vikaa yritetty jo korjata:
- kaulalaakeri on tutkittu ja todettu olevan kunnossa sekä momentissa
- uudehkot renkaat (eturengas tasapaino tarkistettu)
- etuputkien stefat ja öljyt vaihdettu
- runkokin on suorassa

Toimeniteistä huolimatta vapina jatkuu... Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa mitä seuraavaksi voisi kokeilla?  Jos takarengas ei ole tasapainossa voiko se aiheuttaa vian?

Henri  rinning

Kiero jarrulevy tai levyt. Vääntynyt vanne.

Eturengas sinällään viallinen. Näitäkin on nähty eli on tasapainossa mutta silti renkaassa on jotain vikaa mikä tulee esille kun vauhtia on enemmän. Varsinkin jos rengas on tasapainotettu selaisessa staattisessa pukissa pienellä vauhdilla.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

04.06.11 - klo:16:47 #3 Viimeisin muokkaus: 04.06.11 - klo:16:56 käyttäjältä uusipanisti05
Olis mielenkiintoista tietää vapisiko vanhalla etukumilla? Etupyörän laakerit kantsii kans tarkistaa. Pyörä pois ja laakerien tarkistus, jarrusatulan välyksenmittaus ohjekirjan mukaan. Millä nimellä tätä toimenpidettä nyt kutsutaankin. Eturenkaan viallisuuden puolelle minäkin kääntyisin. En muuten usko takarenkaan vaikuttavan niinpaljoa. Oliko tasapainoittajalla riittävän herkät "vehkeet"? Tasapainoituspukissa kyllä näkee, kun panee pyörään vähän vauhtia, heittääkö vanne. Pyöriikö rengas oikeinpäin jos on suuntanuoli? Minkämerkkinen rengas? Kun otatte renkaan pois vielä kerran, liikuta etuputkista eteen ja taaksepäin onko holkeissa huomattavaa välystä. Liikkuuko jarrusylinterit, kaikki? Pyöriikö pyörä herkästi? Onko jouston lukitusventtiili kunnossa? Alkua. thumbsup1

Voisi tietysti kokeilla muuttaa takajousen esijännitystä, että vaikuttaako etupään "kulma" vapinaan. Mikä nyt lienee oikea termi.   rinning

04.06.11 - klo:19:49 #5 Viimeisin muokkaus: 04.06.11 - klo:20:20 käyttäjältä evakko
Muistan tapauksen St 1100:sta, joka oli selvästi huono ajettava, siinä ei ollut tärinää tai
vapinaa, mutta ohjaus oli levoton. Kävin koeajamassa pyörää ja pähkäiltiin, että kulunut
eturengas voisi aiheuttaa moista. kaveri vaihtoi eturenkaan, mutta ei vaikutusta, syy
löytyi kuitenkin väljästä etupyörän laakerista.

Pyörän laakerithan kannattaa aina tutkia tarkoin ja voidella  renkaan vaihdon yhteydessä.

Koeajettaessa koitettiin myös pyörän ollessa keskituella tutkia ja väännellä, heilutella oisko
laakeri väljä, mutta laakerin täytyy olla todella paskana, jotta sen näillä konsteilla renkaan ollessa
paikallaan tuntisi.

Kuten Hondamania mainitsee, voi myös rengas olla viallinen.
Omakohtainen kokemus on, kun Metzeler laserista petti Euroopan turneella runko, se oli selvästi
pullistunut n. 30 cm matkalta ja piti vaihtaa pikaisesti. Pintaa oli reilusti jäljellä ja ilmanpaineet on
olleet ok.

Mikä rengas? Minun Pannarista vapina loppui kun vaihdettiin Continental RoadAttac Michelin RoadPilotiin. Kaikki muut hommat tehtiin kuten sinunkin Panissa. Renkaass täytyy olla runkovika jota ei päällepäin huomaa.

Ensimmäisellä renkaalla vapinaa oli myös ja ei auttanut renkaan vaihto.  Rengas on joku Lazer en tiedä enempää...
Hankala vika on kuitenkin ja syy kipuiluun olis hyvä löytää?

Henri 

Rengas on hyvän merkkinen. Kyllä minä intohimosta haluaisin tuollaista ajaa. 22yikes

Jos renkaan vaihto ei auta, ehkä pitäisi tutkia vanne tarkemmin.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Itse lähtisin myöskin hakemaan vikaa renkaasta.
Jos siis pyörän laakeri ja ohjainlaakeri ovat OK.
Tosin ohjauslaakerin tiukkuus vaikutta myöskin asiaan.
Vaikuttaako vapinaan etujarrun käyttö mitään?
Ja onko eturenkaan ilmapaineella mitään vaikutusta asiaan.
Itsellä oli vähän samanlaista ongelmaa yhden eturenkaan kanssa.
Joo oli Metzeler rengas, jonka jouduin vaihtaamaan Italiassa vähän
niin kuin pakosta. Oli ihan hyvä n. 6000 km, jonka jälkeen alkoi vapina
moottorijarrutuksissa noin vauhti 100-70 km. Pintaa renkaassa oli ihan
hyvin ja toimi hieman paremmin kun lisäsi painetta.
Luultavasti lopullinen syy ongelmaan oli eturenkaan liian pieni kantavuus!
Eli onko rengas varmasti oikeanlainen, myös kantavuus riittävä?
Itsellä ongelma poistui kun vaihdettiin uusi rengas.
Myöhemmin ohjauslaakerikin vaihdettiin , muutta vasta 70 tkm ajonjälkeen tuosta
ongelmasta....
Ei riemulla rajaa kun Hondan Pannarilla ajaa.....

Vaihdettiin toisesta pannarista koko eturengas vanteineen ja koeajettiin... ei mitään vaikutusta vapina jatkui. Nyt ajateltiin ottaa takarengas käsittelyyn jospa se vika onkin siinä päässä? Mut otetaan edelleen hyviä vikaehdotuksia vastaan!  Tähän mennessä ei mitkään edellä ehdotetut ole tärpänneet... Kiitos nyt kumminkin!
Henri    ;D

09.06.11 - klo:09:21 #12 Viimeisin muokkaus: 09.06.11 - klo:14:49 käyttäjältä Meesse
Tarkastappa samalla takahaarukan laakerin kireys,eli jalkatappien luota ne harmaat muovit pois ja siellä on ..
Vaatii tosin erikois avaimen mut ravistamalla nyt ensihätään tunnustelet....

Mitenkäs kardaaniakseli?

Joko Sinipannarilla ongelma ratkennut?
Itsellä vastaavaa ongelmaa, odottelen kaveria reissulta niin koitetaan myös eturengasta. Tuntuuko siltä, että jotain olisi löysällä/irtoamassa etupäässä ja tärinät moottorin kierroksilla käy käsiin? Oman pannarin etuvanteessa pieni vekki, mutta ei ainakaan tasapainotuksessa asiasta huomauteltu. Eturenkaana Bridgestonen Battlak 045. Itsellä myös epäilyt käy takapyörään rinning

Powered by EzPortal