Kampiakselin päätytiivisteen tarkistus (jakopään puoleinen)

Aloittaja Semeikka, 18.09.20 - klo:18:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kuinkahan kampiakselin päässä oleva jakohihnapyörä lähtee irti? Ulosvetäjää siihen on sangen vaikea saada käymään, vai onko siihen joku oma työkalu? Ja jos sen saakin irti, millainen työ on tarkistaa ja pahimmassa tapauksessa vaihtaa kampiakselin tiiviste?  :o

18.09.20 - klo:19:08 #1 Viimeisin muokkaus: 18.09.20 - klo:19:24 käyttäjältä Pannukakku
Jakopään hihnapyörä lähtee irti esim. mutterimopolla ihan mukavasti.

Jos purat konetta pidemmälle, eli irti lähtee jakopää, vesipumppu ja kytkimen kopat niin sen stefan saa sormin irti. Jos taas purat vain jakopään niin sitten tarvitaan jokin ulosvetäjä. 

Edit: tarkastaminen on siinä mielessä helppoa, että jos jakopää on täynnä moottoriöljyä, ja se öljy ei ole tullut kansista, niin kampiakselin tiiviste lienee syypää. Olen itse vaihtanut kerran tuon tiivisteen moottoriremontin yhteydessä mutta silloin koko kone oli palasina pöydällä. Muistaakseni tiiviste oli vaihdettavissa ulkoa päin, mutta en tiedä, että minkälainen ulosvetäjätaistelu sen vaihto on jos sekä kytkimen koppa että kampiakseli ovat paikallaan.

18.09.20 - klo:20:10 #2 Viimeisin muokkaus: 18.09.20 - klo:20:13 käyttäjältä Semeikka
En ole varma, vuotaako, tuli vain mieleen, kun jotain jakopään/kytkimen tienoilta valutti parkkipaikalle. Toisaalta, voihan olla, että se kuitenkin oli vain likaista jäähdytinnestettä. Vesipumppu siis tuli tiensä päähän, oli impellerikin tavannut hieman lohkoon. Jakopää oli kovin likainen, lähinnä kumijauhoa ja jotain rasvaisenoloista töhnää. Niin, siitä hihnapyörästä, pultti kyllä aukesi, mutta hihnapyörä tuntuu olevan tiukassa.


Powered by EzPortal