Öljyvuoto/Jäähdytinneste vuoto

Aloittaja niksu, 22.08.15 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

22.08.15 - klo:16:25 Viimeisin muokkaus: 24.08.15 - klo:22:06 käyttäjältä Timppa
Tähän mennessä seuraavat havainnot : Ölyvana lirahtaa oikealta puolelta vesipumpun ja kytkinkopan välisestä urasta. Öljy lirahtaa kylmästä koneesta. Vuoto loppuu kun kone on kunnolla lämmin. Vuotokohta vissiin lämpölaajenee ja tiivistyy!? Vuoto ilmeni taas aamulla kun käynnistin kylmän koneen. Pani oli sivujalalla joten vuoto tulee vähänkuin "ylämäkeen" Vuoto on öljyä eikä jäähdytysnestettä vaikka vesipumpun alta tuleekin.Onko kenelläkään vinkkiä mikä on pettänyt? Toki liikutaan sellaisella alueella tämän vuodon kanssa että tuskin uskallan itse alkaa sitä korjaamaan mutta vinkkien perusteella ja manuaalia selaamalla voisi vähän aanailla minkäväriseillä seteleillä varustauu kun mopolääkärille mennään.

Kyllä se neste sittenkin lienee jäähdytysnestettä eikä öljyä. Koneessa on 10 t ajetut öljyt, olis vissiin aika tummaa. Vuoto loppuu koneen lämmettyä. Termostaattikotelo ja vesipumppu ttivistysremontti tehty vajaa satatuhatta sitten.

23.08.15 - klo:21:34 #2 Viimeisin muokkaus: 23.08.15 - klo:23:22 käyttäjältä lehtonen
Minun pyörässä oli nestevuoto muutama vuosi sitten. Vuodon aiheutti löysä klemmari.
Klemmariin ei päässyt käsiksi muuten kuin purkamalla läppärungot pois. Elikkä melko työläs projekti.
Tästäkin muistaakseni löytyy ohjeita ja kuvia toisaalla täällä foorumilla.

Ps. TÄÄLTÄ löytyy lisää tästä aiheesta. thumbsup1

Nestettä voi maistaa vähän sormenpäästä, jäähdytysneste on makeaa.

Kylläpä onkin kinkkisiä nämä nestevuodot. Jos vuoto/löysä klemmari on ruiskurungon alla niin vuoto ei näy pyörän alla heti tai ei lainkaan. Jos vuoto on vesipumpun akselin läpiviennissä niin vuotaa hukkareijästä jota myös näemmä kutsutaan juorureijäksi. Jos vuoto on vesipumpun kotelon tiivistyksessä (O-rengas) niin vuotaa vesipumpun alta. Minulla on tämä viimeksimainittu. Aamukäynnistyksen ajankohtana kun lämmöt on kahden ja kolmen tolpan välissä neste lirahtaa alle. kun kone on lämmin vuoto lakkaa. Mikä tähän vaikuttaa? Termostaatin aukeaminen jolloin kierto/paine tasaantuu vai joku lämpölaajenmisilmiö?  Omassa pyörässäni kummastuttaa se että vesipumpun vuoto korjattiin 47 tuhannessa ja nyt 132 tuhannessa sama vika eikä välillä ole mitään vesipumpun lähelläkään rassattu. No, ei kai mikään kestä ikuisesti. Nyt pitää vaan syksyn ajoissa huolehtia ettei paisuntasäiliö pääse tyhjäksi ja jättää lopullinen korjaus talvityöksi.

24.08.15 - klo:19:14 #5 Viimeisin muokkaus: 24.08.15 - klo:22:06 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 24.08.15 - klo:09:30
Nestettä voi maistaa vähän sormenpäästä, jäähdytysneste on makeaa.

Makutesti paljasti että avaamani aihe "öljyvuoto" pitänee nimetä uudelleen JÄÄHDYTYSNESTEvuoto :P

Itselläni oli myös vikana tuo vesipumpun kotelon tiiviste sekä termostaatin tiiviste. Vika havaittiin huollossa kun samalla tehtiin venttiilien säätö. thumbsup1
Kun kävin jutustelemassa, niin näin tiivisteen kunnon. Kumitiiviste oli aivan koppura, niin vesipumpun kopan kuin termostaatinkin.

Onneksi tämä tuli esiin nyt eikä jollain Eurooppa-turneella.

Missään vaiheessa ei tiputellut  :-\ katteiden ulkopuolelle mitään. Muuten olisi tallin lattialle tullut lätäkköä.
Siksi tämä tulikin vähän yllärinä. sa_doh
Onneksi huollon veijari huomasi. Korjausta joutui jonkin aikaa odottelemaan kun osia joutui tilaamaan.
Samassa yhteydessä uusittiin myös termari kun kerran kaikki oli muutenkin purettuna. (uc(4

Nyt on taas iskussa ja valmiina uusiin seikkailuihin. rd11

Olisikohan tämä jonkun sortin vakiovika kun on ajettu vähän enempi (138 tkm) tai ikää kertynyt tarpeeksi (st 1300 vm. 2003)

Jos muilla vähän iäkkäämpi tai paljon ajettuja st1300:a kannattaa varmaan tarkkailla jäähynesteen tasoa.

Ensi kesä, parempi kesä thumbsup1


Tuo jäähdytysneste vuoto saattaa olla petollinen,jos ei älyä tai muista tarkkailla nestetasoa,kun se pikkuhijaa noin vuotaa ja kuivuu koneen lämmössä ettei ulospäin juuri näy.
Siinä saattaa sylinterin kannentiiviste tai jopa itse kansi vaurioitua jos pääsee kone käymään neste vajauksen takia liian kuumana.Joten tuossakin kohtaa nuo tarkastukset/huollot
on tärkeitä. thumbsup1


FF1pan  rd11

Pannari on kyllä ihme pyörä, noita vikoja tulee vasta, kun on ajettu ensin 100000km täyteen. Tuntuu, että noissa muissa merkeissä viat alkaa heti, kun lukee noita käyttäjäkokemuksia.  thumbsup1

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 08.11.15 - klo:09:21
Pannari on kyllä ihme pyörä, noita vikoja tulee vasta, kun on ajettu ensin 100000km täyteen. Tuntuu, että noissa muissa merkeissä viat alkaa heti, kun lukee noita käyttäjäkokemuksia.  thumbsup1



Kyllä kaikki kestää aikansa,mutta hondat kestävät paljon kauemmin.Eihän nekään mitään ikuisia ole varsinkaan jos päästetään huoltamatta/tarkastamatta retuperälle.

Laadulla on tekijänsä  honda_sign

FF1pan  rd11

Tunnustan käyttäneeni jäähdyttäjänpaikkaus nestettä siihen syksyllä alkaneeseen vesipumpun tiputteluun (varmimmin kylmänä)
Avasin katteita ja imin syyläristä noin desin nestettä pois. Laitoin tilalle nestemäistä HOLTS radwell nestettä ja käytin konetta ohjeen mukaan 25 minuuttia. Vuoto loppui tyystin tämänjälkeen, vaikka oli kylmiäkin aamustartteja. Ajoin vielä ennen talviseisokkia liki 1000km tarkkaillen mahdollisia vuotoja tai muita oireita, ylikuumenemista tms mutta kaikki toimi OK. Aion vaihtaa jäähdytysnesteeen joten jää nähtäväksi alkaako vuoto uudelleen. Paikkausneste reagoi ilman kanssa ja sulkee vuotokohdan.Nesteen olisi ohjeen mukaan voinut lisätä paisuntasäiliöönkin mutta ajattelin että kun laittaa syyläriin niin vuotokohta on lähempänä.
Saas nähdä miten äijän ja mopon käy. Taidetaan molemmat hyytyä yhdeks klompiks tasatahtia:)

Nuo vesiletkut tuntuu kans pehmentyvän vuosi vuodelta joten olis kai hyvä vaihtaa ne kaikki tuossa 10 vuoden ajon jälkeen. Itsellä ainakin pitää silloin tällöin kiristää klemmareita, kun on pientä vuotoa, varsinkin talvikäynnistyksissä. Onkohan noita letkusarjoja jossain kaupan ?

Vanhaa tarinaa lämmittelen uudelleen . Kävin eilen paikallisessa yhden miehen Hondan huoltoliikkeessä muissa asioissa . Siellä olikin pannarin (1300 v 2004) moottori irrotettuna pöydällä , omistaja oli itse irrottanut moottorin . Muiden korjauksien lisäksi nestevuodon aiheuttajat . Lohkosta lähtee paluuputket 90 asteen kulmaliittimillä ja edelleen letkuilla jäähdyttimeen . Kulmaliittimen tiivistyspinta oli syöpynyt o-renkaan molemmin puolin ja aiheuttaa vuotoa . Syynä ilmeisesti on ettei lohkon ja liittimen valut ole samaa ainetta ja tulee jonkummoinen sähköpari . Insinööri on suunnitellut o-renkaan sisäpuolen osan mutterin muotoon rengasta vasten , varmaan syynsä sillekkin mutta ohentaa ainevahvuutta melkeisesti . Neste vuotaa laturin alle ja varmaan alkuvaiheessa haihtuu pois , suurempi vuoto tulee vedenpoistoreiästä pois . Eli ei aina vesipumpun vaihto auta vaikka vian siitä luulisi olevan .

Powered by EzPortal