Tonnisatanen sylki vedet pihalle

Aloittaja Wisa, 01.07.18 - klo:21:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Noniin.

Mä olen neljä kokonaista alppireissua tehnyt tuolla -98 1100:lla ilman yhtään teknikaalia ja viidenneltäkin
olin tulossa jo kotiinpäin, kun Nürnbergin yläpuolella yhtäkkiä havahduin voimakkaaseen jäähdytinnesteen hajuun.
Lämpömittari oli myöskin tapissa.

Seuraavalla levikkeellä purin katteita sen, minkä mukana olleet työkalut sallivat, mutta en saanut vuotopaikkaa esiin.
Korkista täyttäessä pari-kolme litraa menee, mutta siitä yli valuu suoraan jonnekin koneen päälle/taakse.

Onko näissä jotakin tuttua taikka tyypillistä vikapaikkaa, joka räjähtää vanhuuttaan? Räjäytyskuvasta katselin, että koneen päällä
kaasuttimien alla kulkee iso vesiletku. Toivottavasti se olisi se, iso purkuhomma, mutta saisi pajalla tehtyä ilman tilausosia.

Pyörä on nyt sunnuntai-iltana Yamaha-huollon pihassa odottamassa maanantaiaamua, mutta kai ne nyt yhden Hondankin hoitaa... ;)
Kaskoahan mulla ei tuossa ole ja Autoliiton plus-jäsenyydenkin matkanjatkamisturvalle tuo on liian vanha. Ei muuta kättä omaan taskuun.

Hemmetti. Onneks on vielä viikon verran lomia.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Tyypillisistä tyypillisin vuotokohta ovat kansiin kiinnittyvät liitoskappaleet joista lähtevät letkut termostaattikoteloon. Niihin pääsee hyvin käsiksi kun ottaa kaasuttimet pois.

Sopis kyllä hyvin oireisiin. Meneekö ne uusiksi vai löystyykö eli onko tiedossa osien odottelua?
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Yleensä niihin, tai toiseen niistä, on syöpynyt halkeama. Mutta jos on kiirus niin jokin plastic padding tai silikoni plus jesari tms. käynee ensiavuksi.

...mutta löystynyttä letkua ei ole vielä poissuljettu. Ja Honda Europen päävarasto taitaa olla siinä rajan pinnassa Puolan puolella. Toisinaan osat ovat tulleet nopeammin kun ne on tilattu Berliiniin ja lähetetty sieltä Suomeen kuin Bikeworldin marmoritiskille.

Joo!

Vasemmasta kannesta lähtevä letku oli räjähtänyt, siinä oli useamman sentin mittainen halkeama. Liitoskappaleet vaikuttivat tässä vaiheessa terveiltä.

Kaikki kaasuttimien aliset letkut vaihdetaan nyt samalla, kun kerta on paikat auki. Nyt on maanantai-ilta ja keskiviikkoaamuksi ne kuulemma ovat tulossa.
Yamaha-huolto ei hyljeksinyt vierasta merkkiä, vaan vanhan liiton asentaja otti alkuhämmennyksen jälkeen tehtävän vastaan. "Tämähän me laitetaan."
Moto-Grässel Hof-nimisessä kaupungissa on tämä putiikki. Osien hinta yhteensä on karkeasti satasen, mutta keskiviikkona nähdään, paljonko vieraan merkin
parsimisen työveloitus on... :)
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Ja nyt on selvitty kotiin.

Keskiviikkoaamuna tulivat osat ja iltapäivällä oli pyörä nipussa. Se kuitenkin käy etenkin tyhjää
varsin erikoisesti, joten kaasuttimien synkronointi lienee lipsahtanut irroittaessa pieleen. Ihan kuin yhdessä kaasuttimessa
olisi läppä jo raollaan muiden ollessa vielä kiinni. Ajamaan pystyy kuitenkin normaalisti.

Pyörän remontti maksoi yhteensä viitisensataa. En pidä pahana käytettyihin työtunteihin nähden.
Kaikki muutkin letkut on kyllä ensi talvena uusittava. Ei tule vanhuus yksin.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Vihdoinkin käy Pannari niin kuin kuuluukin. Kaasuttimien synkronointi oli poskellaan
irroituksen jäljiltä. Senhän ei kyllä pitäisi muuttua mihinkään, koska kaasuttimet
irtoavat pakettina, mutta lienee asentaja pyöräyttänyt väärää ruuvia.
Säätö oli itsessään helppo savotta, töitä teetti lähinnä Pannarille niin tyypillinen
strippaaminen elikkäs katteiden purku.








Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Tuo synkkaus ja virtaukset yleensäkin on kumma juttu, ne ovat menneet minullakin aina hiukan pieleen kun kaasutinpaketin käyttää irti. Tai muuttelee pakoputkia. Tai tekee melkein mitä tahansa pientä. Hieno mittaristo, pitää hankkia vähän laadukkaampi instrumentti kuin muoviset postimyyntivehkeet.

Tämä on Motonetin myymä 59 euron mittaristo. Hintaansa nähden huomattavan laadukkaan tuntuinen laitos, suosittelen.
Liittimet vallan messinkiä ja kaikki mittarit näyttivät samaa, tarkistin ensin yhteen kaasuttimeen.

Ihan ei mennyt sitten loppukokoonpano putkeen. Ryyppyvipu ei vaikuta mihinkään ja rikastin makaa
koko ajan päällä. Täytyy avata vehkeet vielä kerran ja katsoa, minkä vipstaakin sain kasatessa jumiin.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

No tämäpä rupesi nyt vastustamaan.

Ryyppyvivuston linkit takertelivat niin, ettei oikean puolen kaasareissa mennyt ryyppy päälle ollenkaan. Vivuston herkistely käytätti kaasareiden päällä olevan
kumitorvia pitelevän kaukalon irti. Ei ollut ihan triviaali savotta uittaa se takaisin paikalleen niin, että ko. torvetkin ovat kunnolla paikallaan. Kaasutinpareja yhdistävistä ruuveistakin oli toinen varissut jonnekin.
Nyt pelaa ryyppy.
Vaan ei toiminut vieläkään. Kävi tosi nätisti ja tasaisesti, mutta ei mennyt sitten mihinkään. Päätin pitäytyä vianetsinnässä niissä paikoissa, mitä olin itse pidellyt, olinhan kuitenkin
tuonut pyörän juuri Saksasta ajamalla, joten seokset tuskin olisivat hyvin pielessä.
Voimattomuus tuntui bensan puutteelta, joten letkut bensahanalta irti ja ohitus koko keksinnölle. A vot, taas löytyi uusi raikkaus menoon :) Hana vissiin jumittui kaasareita
synkronoidessa, kun haaroitin sille alipaineen mittarin letkusta.

Kaasuttimet piti muuten taas synkata uudestaan. Taisivat päästä liikkumaan toisiinsa nähden, kun käytin sen yläkaukalon irti.
Miksi tuossa muuten ylipäänsä on bensahana?
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Tankin pinta on täytenä korkeammalla kuin kohokammiot joten jos neulaventtiilit vuotavat niin ollaan pari litraa rikkaan puolella. Mutta aika moni jenkki on ohittanut koko vipstaakin. Pitänee tehdä samoin jahka saan uudet kaasuttimet kiinni.

Joo, näin se näyttää olevan. Mulla oli aiemmin CX-Honda painovoimaisella bensansyötöllä enkä kyllä
kääntänyt siinäkään bensahanaa koskaan kiinni, en edes talviseisonnassa. Vuotava neula oireilisi kyllä muutenkin
eli taidan olla stressaamatta aiheesta. Google kertoikin, etten ole ainoa, joka on kärsinyt kuristavasta hanasta.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Tämä saaga se ei sitten tunnu päättyvän.

Huomasin tuossa, että pyörä kuluttaa öljyä ihan merkittävästi. Se ei ole sitä koskaan aiemmin tehnyt, joten ei ole ihan säännöllisesti tullut kumarreltuakaan tarkastusikkunalle.
Rupesin katselemaan tarkemmin. Kylmänä käynnistäessä pyörä pölläyttää ihan näkyvästi sinistä ja haisee ooppelille.

Käytättää siis talven aikana kannet pois. Uusiksi menee ohjurinkumit ja tietty kannentiivisteet, samoin kaikki tuossa uusittavat pultit.
Tuleepa myös tarkistettua venttiilinvälykset.

Villi arvaus vauriomekanismista on reipas ylikuumeneminen vesien karattua. En aivan välittömästi päässyt pysähtymään, vaan ajoin useita kilometrejä myöhemmin
kuivaksi osoittautuneella koneella. Vielä puoli tuntia pysähtymisen jälkeenkin, kun lisäsin vettä kuivaan koneeseen, ampui se ne takaisin kiukkuisella suhinalla
eli kansissa on ollut todella lämmintä. Ohjurinkumit ovat ainakin saaneet siipeensä.

Sylinterien kunto selviää kannet avaamalla. Tämän syksyn ajelut kyllä vielä teen, vekotin käy ihan normaalisti ilman sivuääniä.
Teen raporttia tänne, jahka saan aloittaneeksi. Onneksi on oma talli.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

LainaaSylinterien kunto selviää kannet avaamalla. Tämän syksyn ajelut kyllä vielä teen, vekotin käy ihan normaalisti ilman sivuääniä.
Teen raporttia tänne, jahka saan aloittaneeksi. Onneksi on oma talli.

No kyllä en saanut talven aikana edes aloittaneeksi. Työkiireet ja tallin tukkiva auto pitivät huolen, ettei koko pyörä käynyt juur mielessäkään.
Ohjurinkumit palautuivat mieleen sillä siunaaman sekunnilla, kun löin veenelosen tulille talven jäljiltä. Ihana sininen savu leijui putkista. Tämä tosin loppuu muutaman sekunnin jälkeen
eikä lämpimällä koneella ole savusta ja kärystä tietoakaan. Käynti ja veto on ihan normaalia ilman sivuääniä. Taidan silti laittaa tarvittavat osat tilaukseen ja sopivana sadeviikonloppuna
nykäisen hatut pöydälle.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Powered by EzPortal