Sähkö loppuu pannarista (ST1100)

Aloittaja pekkatii, 17.08.09 - klo:09:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Taas on tyhmyytensä paljastettava. Ajelin viikonloppuna reilu 400 km lenkin, niin eikös alkanut loppumatkasta virta käymään vähiin. Ensimmäinen havainto oli koneen rykiminen kaasua käännettäessä. No, vanhoilta ajoilta oli mieleen jäänyt valojen sammuttaminen, niin taas riitti virtaa koneelle ja matka jatkui parkit päällä. Lataus oli kyllä mitä sattuu, ilman valoja nosti napajännitettä korkeintaan 13 volttiin, valoilla ei sitäkään vähää. Kun akun latasi täyteen, niin latausjännitekin nousi liki 15 volttiin. Jälleen käännyn kokeneempien puoleen;Mitä kohtaa kannattaa rämpiä ensin, akkua, lataussäädintä (missä lieneekään?) vai otanko esiin hienosäätölekan?

Jos akku ei ole ihan tuore, niin sen uusimista voisi kokeilla. Meitillä akku oli valmis vuoden
käytön jälkeen, kun unohdin laittaa talveksi ylläpitolataukseen. Akun vaihto helppoa itsekin.
Lataussäädin kuulostaa taas aika hyvältä diagnoosilta. Tarkista vielä sähköjen liittimet, jos
vaikka olisi jossain melkein kontaktia.

Joo, akun iästä ei ole mitään havaintoa, kun ei tuo pyöräkään ole mulla ollut kun kuukauden. Pitää mennäkin töistä suoraan akkukauppiaan puhutteluun. Yritin minä eilen irroitella liittimiä ja ruikkia CRC:tä liittimiin, mutta taisi mennä vähän hakuammunnan puolelle.

Voi persiö. Eilen oli suuri päivä Hondalle. Tuli kotimaan kilvet ja meni lataus ihan nollille. Tutkin nyt piuhoja tarkemmin, ja siellä oli aikaisempien omistajien toimesta otettu alkuperäinen jännitteensäädin pois pelistä. Tilalle oli laitettu joku venäläinen härpäke, jossa oli jopa ledikin. Nyt tuo led palaa jatkuvasti, ja kuten sanottu, latausta ei ole enää. Johtoliitokset ovat myös aika kiintoisia. Alkuperäinen tasuri on kyllä mukana (se rivoitettu rasia akun vieressä), mutta piuhoja on asennettu ihan uudella tavalla. Nyt taisi ajokausi loppua ainakin vähäksi aikaa, ja pääsee rassaamaan oikeen urakalla. Tämä vuodatus taitais jo kuulua tuonne "viat"- alueelle...pitää viikonloppuna vähän helpottaa tuskaa wine

Jatkanpa juttua, jos sattuu jotakuta kiinnostamaan. Pannarin poksahtaneen laturin tilalle asennettavaksi tuli nyt käytetty, uudemman mallin ilmajäähdytteinen. Vein pajalle, sovittiin että tämä operaatio tehdään täytetöinä (homma etenee, kun sattuu tyhjä väli asentajalle). Netistä löytyi aika hyvin ohjeita homman läpivientiin, ja ohjeethan on nyt printattu ja raahattu työn tekijälle.
Aiemmin mainittu venäläinen härpäke tulkittiin ajonestolaitteeksi, ja sehän toimi perin venäläisesti; ei se ajamista estänyt, jossei nyt sitten laturia hajottanut.
Ans kattoo ny, kuinka projekti etenee. Voipi tulla hiljainen ajosyksy.

Minkä ikäinen pyöräsi on? Kuulostaa siltä, että se on ennen -96 valmistettu. Jos akunvaihto/tasurinvaihto ei auta niin koko laturin voi uusia tai uudelleenrakentaa 40 -ampeeriseksi. Minulla kangastelee suunnitelma päässä oman pyöräni suhteen, mutta vielä on sopivanhintaiset palikat haussa...
Eipä silti, vaikken mikään sähköinssi olekaani niin enemmän tuo kuulostaa akku/piuhapuolen jutulta kuin laturista johtuvalta.

Juuri sisäänajettu -91 -mallinen on kyseessä. Laturi on jo paloina pöydällä, kyllä se valitettavasti on rikki. Löysin käytetyn uudemman mallin laturin, josta modaillaan muutamien vanhan laturin osien kanssa vanhaan sopiva. Ties vaikka tulisi vielä toimiva kokonaisuus.

Sama se on mullakin mielessä. Netistä löytyy aikalailla ohjeita ao. modaukseen, se kun on suosittu temppu etenkin jenkeissä kun vanha 28 -ampeerinen laturi ei jaksa antaa virtaa kaikille lisävaloille, radioille ja lämmitettäville pukineille yms. Ottaa päähän kun olen ostanut -02 mallin tekniikan briteistä mutta myyjä oli kerennyt myymän laturin jo eri osoitteeseen. Amerikkalainen sähköpostiystävä meinasi modauksen onnistuvan uusilla osilla alle 450 taalan hintaan. Katsotaan sitten, että minkä verran tullit yms. vievät lisää tuohta.
Knoppitieto: uusi 40 -ampeerinen laturi täydellisenä maksaa Otto Brandtilla 1050 €!?!?

Nyt on 40A laturi vanhassa paikallaan. Laitoin tämän jo tuohon toiseen laturijuttuun, mutta kustannuksia tuli 180 euroa käytetystä laturista, n. 45 euroa siihen hiilisilta, yli 10 tuntia töitä kaikkine pähkäilyineen. Josko tuo sähkö nyt piisais.

Powered by EzPortal