Puristuksia lisää, kiitos

Aloittaja Semeikka, 20.04.21 - klo:20:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

-97 ja 162 tuhatta ajettu. Alkanut pakokaasut pari vuotta sitten haista hiukan kitkerälle. Puristuspaineet ovat hiukan yli 9, eli kohtalaisen paljon alakanttiin. Ovat sangen tasaisesti samat joka sylinterissä.
Mahtaisiko rengastuksella selvitä vielä, voipi täysi koneremontti tulla jo liian kalliiksi suhteessa mopon hintaan. Tietysti uudempaankin vaihto maksaa sekin, eli harrastuksen kannalta jos ottaisi asian, mutta nyt kiinnostaisi rengastus. Öljyä ei syö ja tulpat kauniin väriset, eli seokset kohtalaisen kohdallaan kai.
Rengastuksenhan kai pystyisi tekemään ilman moottorin irroitusta, vai voiko?

Jos tarkoitat männänrenkaiden vaihtoa niin moottori on irroitettava ja purettava täysin. Tosin poraamisen ja männänrenkaiden vaihdon ero on noin satanen per sylinteri, lohko pitää käyttää koneistamossa kuitenkin koska hoonaus ja mittaukset. Samalla käy ilmi porauksen tarpeellisuus ja syy mataliin puristuspaineisiin. Täysi koneremontti Hondan alkuperäisosilla tekee noin 1750€ pelkällä männänrenkaiden vaihdolla ja 2150€ porauksella ja mäntien vaihdolla. Tietty jos itse tekee, teetettynä hinta on neljä-viisi tonnia. Rk-ja kk-laakerit ovat nykyisin ongelma ST1100:n kanssa, niitä ei enää valmisteta vaan pitäisi löytää jokin muu ratkaisu.

Mainitsit, että öljyä ei juuri kulu? Ja laite on juuri sisäänajettu eli vain puolitoista sataa tuhatta? Ovatko venttiilien seetit kulahtaneet? Ohivuotomittaus kertoisi enemmän, puristuspaineiden mittaus on hyvin suuntaa-antava.

Kansiremonttia halvempi koneen parannus on moottorin vaihto, tosin pienellä riskillä. ST:n motteja jää MP-purkaamoihin kun ne eivät mene kaupaksi. Kaikki ST:n moottorit olivat 125€ kappale kun katsoin viimeksi.

Yksi näkökulma lisää, joskin kovin epätodennäköinen on jäähdytysnesteen vuoto palotilaan.
Pannarin kannen tiivisteestä en osaa sanoa mutta muissa moottoreissa on ollut tapauksia että ajon jälkeen jäähdytysjärjestelmään jäävä paine tekee sen että tiiviste tihkuttaa jäähdytysnestettä palotilaan. Se ilmenee seuraavassa käynnistyksessä jopa vaaleana "savuna" tai poikkeuksellisena pakokaasun hajuna. Joskus jopa jäähdytysnesteen vähenemisenä. Mitäänmistääntiedä - kunhan lämpimikseni tuollainen näkökulma :)

Powered by EzPortal