ST1100 käynti rouheistuu, kun tankissa on alle kolmannes bensaa

Aloittaja jusupov2002, 03.09.22 - klo:20:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kävin tuossa vajaan 300 km lenkillä. Kun tankissa oli enää noin kolmannes bensaa jäljellä 80 km/h nopeusalueella alkoi käynti tuntua oudon rouhealta ja jopa vähän nykivältä. Kiihdytettäessä ja 100 km/h nopeusalueella kaikki oli ok.
Kävin tankkaamassa 15 litraa bensaa lisää ja sen jälkeen käynti oli kaikilla nopeusalueilla silkin sileää.
Alkaako bensapumppu hieman yskiä tankin lähestyessä tyhjää vai oliko vain tankkiin kertynyt julmettu alipaine????
Mulla on kolme bensatankin korkkia. Kahdesta venttiili päästää vain paineen ulos ja tankkiin jää melkoinen alipaine. Oletan, että korkin pitäisi toimia näin. Kolmannessa korkissa ilma (ja muut kaasut) kulkevat molempiin suuntiin.
Onko normaalia, että 1100 pannarin bensatankin korkia ei meinaa tankatessa saada ruuvattua auki julmetun alipaineen takia? Onko siitä haittaa kaasuttimien bensan saannille?

Lainaus käyttäjältä: jusupov2002 - 03.09.22 - klo:20:26
Kävin tuossa vajaan 300 km lenkillä. Kun tankissa oli enää noin kolmannes bensaa jäljellä 80 km/h nopeusalueella alkoi käynti tuntua oudon rouhealta ja jopa vähän nykivältä. Kiihdytettäessä ja 100 km/h nopeusalueella kaikki oli ok.
Kävin tankkaamassa 15 litraa bensaa lisää ja sen jälkeen käynti oli kaikilla nopeusalueilla silkin sileää.
Alkaako bensapumppu hieman yskiä tankin lähestyessä tyhjää vai oliko vain tankkiin kertynyt julmettu alipaine????
Mulla on kolme bensatankin korkkia. Kahdesta venttiili päästää vain paineen ulos ja tankkiin jää melkoinen alipaine. Oletan, että korkin pitäisi toimia näin. Kolmannessa korkissa ilma (ja muut kaasut) kulkevat molempiin suuntiin.
Onko normaalia, että 1100 pannarin bensatankin korkia ei meinaa tankatessa saada ruuvattua auki julmetun alipaineen takia? Onko siitä haittaa kaasuttimien bensan saannille?





Sulla on ilmeisesti tankin ilmaputki jotenkin tukossa,jos sulla kuuluu korkin aukasun aikana alipaine imuääni tankki ei saa ilmaa tilalle kun sieltä vähenee polttoaine.Luultavasti tuo käynti häiriökin johtuu tankin alipaineesta.


FF1pan

Minun pyörässä on pieni ylipaine kun korkin avaa huoltsikalla. Suhahtaa "ulospäin", etenkin jos pyörä seissyt hetken paikallaan ennen avaamista.

Tuota minäkin ihmettelin, miksi kahden tankin korkin venttiilit (johon letku tulee) työntää ilmaa vain ulospäin. Kolmas tankin korkki imee kyllä ilmaa myös sisään eli käytännössä "pieree" sisäänpäin komeasti aina kun pysähtyy.
Pitäisikö ST1100 tankin saada ilmaa muualta kuin täyttökorkista?
Yleensä motojen tankit saa korvausilmaa jostain. Useimmiten täyttökorkin kautta.

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 04.09.22 - klo:11:15
Minun pyörässä on pieni ylipaine kun korkin avaa huoltsikalla. Suhahtaa "ulospäin", etenkin jos pyörä seissyt hetken paikallaan ennen avaamista.



Tuo johtuu taas siitä kun moottorin lämpö saa tankissa olevan ilman laajenemaan kun pyörä on paikoillaan.



FF1pan

Lainaus käyttäjältä: jusupov2002 - 04.09.22 - klo:16:31
Tuota minäkin ihmettelin, miksi kahden tankin korkin venttiilit (johon letku tulee) työntää ilmaa vain ulospäin. Kolmas tankin korkki imee kyllä ilmaa myös sisään eli käytännössä "pieree" sisäänpäin komeasti aina kun pysähtyy.
Pitäisikö ST1100 tankin saada ilmaa muualta kuin täyttökorkista?
Yleensä motojen tankit saa korvausilmaa jostain. Useimmiten täyttökorkin kautta.



Tuohon en pysty vastaamaan,luultavasti kyllä jos pitäisi on jonkilainen vacuum putki.



FF1pan

Löysin tuolta kansainväliseltä areenalta https://www.st-owners.com/forums/ vastauksen, että ST1100:n tankikorkista pitäisi kaasujen kulkea molempiin suuntiin. Jopa kuva tankin korkin venttiilin rakenteesta löytyi.

Täytyy ottaa jompi kumpi kahdesta varakorkista työn alle ja varmistaa ilman liike molempiin suuntiin. Ja tarvittaessa putsata/korjata.

Tuohan on jännä, kun itelläkin suhahtaa kun tankkaamassa ja korkin avaa. Pieni ylipaine ei liene niin vaarallinen kuitenkaan.
ST1100 Gentleman's Express.

Kävin tallilla ja testasin kahta hyllyssä olevaa bensatankin korkkia. Molemmat olivat "yksisuuntaisia" eli tankista tulee ylipaineet pihalle, mutta alipaine ei tasaannu korkin läpi ulkoilmasta.

Kattelin, ettei tuota korkkia saa oikein inhimillisesti purettuakaan...

No sitten kaasuttimen puhdistusspraytä korkin sisälle reilusti. Pieni odotus ja sitten paineilmaa letkuliitännästä. Korkin sisäpuolella olevasta keskireiästä puhalsi pienen pilven jotain tummaa ja avot alkoi ilma kulkea molempiin suuntiin :-)

Ilmeisesti sisään tulevan ilman reiässä oleva suodatin menee ajan kanssa tukkoon ja ilma lakkaa kulkemasta ja kohta on reilusti alipainetta tankissa.

Kun käyn seuraavan kerran pannarilla tallilla, niin tankinkorkki vaihtuu elvytettyyn versioon.

Paineilmalla ja kaasutinspraylla tuo kolmaskin korkki alkoi hengittämään molempiin suuntiin. Mutta muutaman kerran sai yrittää ennenkuin aukesi.
Vaihdoin pannariin kuitenkin jo aikaisemmin "tuuletetun" korkin. Josko sen verran vielä tällä kaudella ajelisi, että näkee kertyykö enää alipainetta tankkiin.

Mulla on sitten pari ylimääräistä ST1100:n bensatankin korkkia, jos joku joskus tarttee.

Powered by EzPortal