Pohdintoja painavien kysymysten äärellä

Aloittaja samrah, 06.10.21 - klo:15:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tervehdys ja mukava oli löytää asiallisen oloinen keskustelu alusta ST laitteista.
Itsellä on joku ihme kriisi tullut ulkoisista seikoista johtuen, että ajauduin ilmoittautumaan A-kortin hankintaan ja kyllähän se oma pyörä näyttäytyy tarpeena varsin voimakkaasti tässä vaiheessa. Paljon lukenut ja katsellut videoita ST laitteisiin liittyen ja jotenkin ne kerrotut ominaisuudet olisi helppo "ostaa" tässä vaiheessa. Vertailua miettinyt 1100 / 1300 ja tällä hetkellä vaaka on hieman 1100 puolella, koska budjetti kohtuullinen ja kun ei takeita ole harrastuksen laajuudesta, niin ei viitsis kaikkia heittää pyörään kiinni. Jos ei tunnu omalta, niin tappio on maltillinen. Ihan aroheinäksi en itseäni tunnista ja kokemusta on lentokoneita lukuunottamatta aika monenlaisesta pörisevästä laitteesta. Näin ollen uskoisin kyllä omaksuvani painavankin pyörän käyttööni ja ajotapa on ennakoiva ja maltillinen ollut jo vuosikymmeniä. Kaasutin tekniikka hieman arveluttaa, johtuen kelkoista yms. missä niiden kanssa saanut pohdiskella lähes poikkeuksetta. 4 kpl en lähtisi itse juurikaan säätelemään. Ulkonäkö asiat on itselle aika pienellä merkityksellä, koska käyttöhyödykkeitä nuo muutkin kulkuneuvot on (poislukien avo OG-93 tietenkin). Onko jotain erityistä tuossa 1100 mitä olisi hyvä huomioida, kun alkaa livenä niitä ihmetellä? Tarjolla näyttäisi olevan varsin siistejä (kuvissa) ja maltillisin kilometreinkin.

t.Sami
ST1100 Gentleman's Express.

St 1100 mallista sen verran omaa kokemusta (n.90tkm/15v) että tuo kaasutinpatteristo on ollut ainakin minulla täysin murheeton. Ensimmäisen kerran purin kaasuttimet irti tänä kesänä ja vika ei ollut kaasuttimissa vaan niiden alta löytyvistä vesiletkuissa, tai oikeammin niiden liitoskappaleiden tiivisteissä. Pyörä on vuosimallia -91 ja mittarilukema tällä hetkellä +140tkm. Noi vanhemmat rivikoneiset Japanin pyörät tuntuu olevan kaasuttimien suhteen huomattavasti ongelmallisempia. Sivusta seurannut yhden XJ900 Jammun, Honda Boldorin ja Möhkö-Kawan ylläpitoa ja ongelmia on ollut. Toisilla taas näyttää pelaavan nekin.
Noissa Nettimoton ja muidenkin myynti alustojen vanhemman tyypin Pannareissa on varmasti monia sellaisia pyöriä joilla on runsaasti murheettomia kilometrejä edessä.

Itse vajaa vuosi sitten edullisen vähänajetun pannarin hankkineena voisin hieman tässäkin levittää kokemuksia.
Pannari (1995 non ABS 90 tkm) oli edullinen, koska etujarrut hiukan jumitti ja ajovalot eivät toimineet.
- sähköt, sähköt ja sähköt. Varsinkin vähän ajetussa, paljon seisoneessa vehkeessä ilmiöitä riittää. Kaikki liittimet kannattaa käydä läpi. Vaikkei sekään auttanut sulakepesän ylikuumenemisessa.
- bensatankin pohjarakenne ei ole suunniteltu boreaalisen sademetsän olosuhteisiin. Kerää kosteutta ja syöpyy puhki.
- jäähdytysjärjestelmän yhteys paisuntasäiliöön oli tukkeutunut töhnästä. Seurauksena mielenkiintoisia ilmiöitä.

Mutta itse tykkään enemmän kaasuttimista, kun ei ole sähkö bensankulkua sotkemassa. (Paitsi toki polttoainepumppu.) Ja nykyisellään en myöskään ihan helposti ABS pannareihin sotkeutuisi. Parempi, että jarrutkin toimii ilman sähkön sotkeutumista asiaan.

Ja vielä: voitin lottovoitossa, koska etujarrut tokeentuivat ajamalla.

Lainaus käyttäjältä: jusupov2002 - 07.10.21 - klo:12:33
Itse vajaa vuosi sitten edullisen vähänajetun pannarin hankkineena voisin hieman tässäkin levittää kokemuksia.
Pannari (1995 non ABS 90 tkm) oli edullinen, koska etujarrut hiukan jumitti ja ajovalot eivät toimineet.
- sähköt, sähköt ja sähköt. Varsinkin vähän ajetussa, paljon seisoneessa vehkeessä ilmiöitä riittää. Kaikki liittimet kannattaa käydä läpi. Vaikkei sekään auttanut sulakepesän ylikuumenemisessa.
- bensatankin pohjarakenne ei ole suunniteltu boreaalisen sademetsän olosuhteisiin. Kerää kosteutta ja syöpyy puhki.
- jäähdytysjärjestelmän yhteys paisuntasäiliöön oli tukkeutunut töhnästä. Seurauksena mielenkiintoisia ilmiöitä.

Mutta itse tykkään enemmän kaasuttimista, kun ei ole sähkö bensankulkua sotkemassa. (Paitsi toki polttoainepumppu.) Ja nykyisellään en myöskään ihan helposti ABS pannareihin sotkeutuisi. Parempi, että jarrutkin toimii ilman sähkön sotkeutumista asiaan.

Ja vielä: voitin lottovoitossa, koska etujarrut tokeentuivat ajamalla.

Yhtä lauantaina oon menossa katsomaan ja ilman abseja käsittääkseni on. Onhan noista kikottimista valtavasti infoa tarjolla ja jotenkin hämmentää, että negatiivisia juttuja todella harvassa. Lieneekö niin hirvittävät Honda-lasit porukalla vai onko ihan tekemällä tehtyjä laitteita. Kyllähän se täytyy talvella riisua talliin, jos sattuu löytymään ja käydä tosiaan läpi noita sähköjäkin.
Hyviä pointteja, kiitos!  thumbsup1
ST1100 Gentleman's Express.

Moi
Nyt kun sairaus erottaa minut motorismista, niin tarjoampa omanikin nyt myyntiin. Tutustumaan pääsee milloin vaan sovitaan. Vm 96 1100 abs jarruin. 6 vuotta ollut minulla. Ajettu 142 tkm. Toki on ollut huoltoasioita, mutta niitähän pitää myös muistaa huoltaa.. Sijainti Kotka.
Yksityisviestillä lisäinfoa.
veskupappa

07.10.21 - klo:23:33 #5 Viimeisin muokkaus: 07.10.21 - klo:23:51 käyttäjältä tonipan
Jos hondalaseja hiukan raotetaan.

Itsellä kaksi st1100 pannaria.

Kuten ketjussa on jo mainittu seisonta on pahinta myrkkyä kaasareille. Toisessa pyörässä suuttimia tukossa kuivuneen/paakkuuntuneen polttoaineen takia (pyörä oli seissyt useita vuosia ajamatta, käynnistetty satunnaisesti). Toisessa pyörässä vuotanut kohokammioiden tiivisteet myös pitkän seisonnan takia. Molemmissa bensapumppu "jumittunut" seisonnan aikana (toisessa pumppu lähti pyörimään itsekseen kun kaasarit saatiin täyteen ja pyörä käyntiin pumppu lähti pyörimään ja nyt toiminut 20 tkm ilman murheetta). Toiseen pumppu jouduttiin vaihtamaan reissussa.

Alipainehanan kalvoon tulee repeämä ja pyörä alkaa hyytyä kun moottoria kuormittaa enemmän (hana ei avaudu kokonaan, eikä moottori saa polttoainetta riittävästi). Hana kannattaa poistaa kokonaan pyörästä, jos se on vielä paikallaan (vältät turhat ongelmat ja ihmettelyt, hana tulee hajoamaan 95% varmuudella jos ei ole uusittu).

Jäähdytysjärjestelmä vikoja:
Vesipumppu vuotaa "juorureiästä", kansien kulmaliittimien tiivisteet vuotaa / itse kulma syöpyy niin että vuotaa. Molemmat pyörät "hävittää" nestettä n 1/2 litraa ajokaudella.

Moottori kuluttaa öljyä; vähemmän ajettu pyörä kuluttaa enemmän n. 1/2 - 1 litraa 5000 km ajolla riippuen ajotavasta. Enemmän ajettu vajaa öljyn ylärajasta alarajaan vaihtovälillä. Venttiileitä joutunut säätämään molemmista (välys menee liian pieneksi).

Takapyörän vetopoorit kuluu:
Vetopooritusta ei rasvata renkaanvaihdon yhteydessä, eikä poorituksen tiivistäviä kumirenkaita vaihdeta. Pooritukseen pääsee vettä ja likaa. Vesi ja lika kuluttaa takavannetta ja vanteen ja vetolevyn välinen välys kasvaa liian isoksi. Tämä ilmiö alkaa syödä ensin vetopoorituksen kumeja ja pikkuhiljaa vetopooritusta. Tietty ruostetöhnä pooreissa tehostaa kulumista. Aikanaan vetopoorit häviää ja matkanteko loppuu.

Pakoputkisto ruostuu puhki kollektorista.

Anti-dive järjestelmä etuhaarukassa ei toimi / haarukan stefat vuotaa.

Ohjauslaakerit kuluneet.

Sähköt:
Lataa liian suurella jännitteellä. Tämä polttaa lataussäätimiä / latureita. Korjaantuu asentamalla rele latausjärjestelmään. (tämä vanhemmissa öljyjäähdytetyissä latureissa). Hapettuneita liitoksia johtosarjoissa / huonoja kontakteja kahvojen kytkimissä (esim pitkät ei kytkeydy katkaisijasta).

Takaiskari on huono tai erittäin huono, jos alkuperäinen.

Tällaisia vikoja näissä omissa pyörissä ollut.

Mutta jos pyörä maksaa 1000 - 2000 euroa on kai kohtuutonta edellyttää, että se toimii kuin uusi. Varaosia saa käytettynä edulliseen hintaa.

Vanhojen vehkeiden kanssa pelatessa on ajatusmaailma sopeutunut siihen, että yllätyksiä tulee ja kait niiden pohtiminen ja joskus jopa ratkaiseminen on osa harrastusta, josta tulee mielihyvää. Hyvää listaa seurattavaksi tuossa on, kiitos!
Mukava nähdä, että tässä päijät-hämeessäkin varsin aktiivinen nippu harrastajia. Kyllähän sitä hartsia tms vaaleaa kertyy joka vehkeeseen. Pienmoottoreissa olen viime aikoina koittanut ajaa kammion tyhjäksi ilman bensan saantia, jos ei pääse/viitsi lirutella tyhjäksi. Noihin litkuihin en ole oikein syttynyt, kun voisin kuvitella, että poistamalla aiheuttajan ollaan lähellä ratkaisua.
ST1100 Gentleman's Express.

No niin, toki nämä kuumeilut hankintaa tahtoo päätyä. Helsingistä kuskattiin pois, niin sellanen huomio, että lämpömittari vaelsi aika laajalla skaalalla. Termari ja nesteet vaihtoon ja täytyy huuhdella myös. 55 tkm on tämä yksilö mennyt ja uskonkin niihin kyllä. Vuosimalli on 1991. Fiilis on kieltämättä korkealla  thumbsup1
ST1100 Gentleman's Express.

09.10.21 - klo:22:58 #8 Viimeisin muokkaus: 09.10.21 - klo:23:01 käyttäjältä MakePan
Ilmeisesti sama yksilö jonka bongasin kait netti-motosta itsekin. Hyvännäköinen pyörä, samanvärinen kuin omani. Onnea uudelle hankinnalle.
Onko muuten tietoa onko hammashihna koska vaihdettu? Ikää on sen verran että pitäisi olla jo ainakin kertaalleen vaihto tehty

Omakin vanha punainen oli netissä myynnissä. 12 vuotta sitten vaihdoin sen tähän 05 1300:een, oli sen jälkeen ajettu vajaat 10000km, eli ei ole tarvinnut pyörää. :) ei ole tuo pyörä ja onnea, varmasti hyvä ostos.

Lainaus käyttäjältä: MakePan - 09.10.21 - klo:22:58
Ilmeisesti sama yksilö jonka bongasin kait netti-motosta itsekin. Hyvännäköinen pyörä, samanvärinen kuin omani. Onnea uudelle hankinnalle.
Onko muuten tietoa onko hammashihna koska vaihdettu? Ikää on sen verran että pitäisi olla jo ainakin kertaalleen vaihto tehty

Kiitos! Joo sieltä se löytyi. Uskottava historia ja hyvän tuntuinen pyörä. Vilkun koppa liimattu, kun oli pihassa kellahtanut nurin. Tosi vähillä ajoilla ollut suomessa.
Hihna menee vaihtoon ja kaasarit ajattelin säädättää, kun sitä ei ole tehty. Uudet kumit varmaan sit keväällä alle. Perushuollot ja tutkimukset omassa tallissa tietysti.
ST1100 Gentleman's Express.

Tuon kaasarin alla olevan jäähdytysletkun liitoskappaleen O-renkaat taitaa mennä näistä jokaisesta. Toki siihen on nuukuuksissa laitettu "tokmanni" letkunkiristinkin.
Kävin merkkihuoltajaa jututtamassa ja sanoi että yhteen pyörään laitto perus O-renkaan samoilla mitoilla ja viikonpäästä purki saman pyörän ja merkkitiivisteillä kasaan. Täytyy laittaa nuo tilaukseen. Samoten meinasin rakentaa jonkun kumiläpän tuonne taka lokarin etupäähän. Tulee soralla kilometrejä, niin ihan turhaa hakkaa kivet takahaarukkaa.
Pitänee käyttää kaasaritkin pohjasta auki ja putsata. Onko siellä yllätyksiä, mihin kannattaa varautua?

https://1drv.ms/u/s!Am3DQaJ5kldFwnKJvWl6XYcwR99u

Lainaus käyttäjältä: MakePan - 07.10.21 - klo:08:34
St 1100 mallista sen verran omaa kokemusta (n.90tkm/15v) että tuo kaasutinpatteristo on ollut ainakin minulla täysin murheeton. Ensimmäisen kerran purin kaasuttimet irti tänä kesänä ja vika ei ollut kaasuttimissa vaan niiden alta löytyvistä vesiletkuissa, tai oikeammin niiden liitoskappaleiden tiivisteissä. Pyörä on vuosimallia -91 ja mittarilukema tällä hetkellä +140tkm. Noi vanhemmat rivikoneiset Japanin pyörät tuntuu olevan kaasuttimien suhteen huomattavasti ongelmallisempia. Sivusta seurannut yhden XJ900 Jammun, Honda Boldorin ja Möhkö-Kawan ylläpitoa ja ongelmia on ollut. Toisilla taas näyttää pelaavan nekin.
Noissa Nettimoton ja muidenkin myynti alustojen vanhemman tyypin Pannareissa on varmasti monia sellaisia pyöriä joilla on runsaasti murheettomia kilometrejä edessä.
ST1100 Gentleman's Express.

Jos aloitat niiden O-rengaiden vaihtamisen niin kannattanee vaihtaa myöskin kummaltakin kannelta lähtevä vesiletku. Kuvassa näkyvät tiivisteet 13 ja 6 myös vaihtolistalle, koska on kaiketi samanikäisiä, eli yhtävanhoja kuin ne kaksi muuta O-rengasta joiden vaihtoa jo suunnittelet. Noissa on turha säästää koska mahdollisen vuodon sattuessa alkaa remontinteko taas alusta. Sitten kun vielä vaihdat samaan syssyyn jäähdyttäjälle  tulevat sekä ylä - että alavesilekun, niin eiköhän ainakin jäähdytysjärjestelmän puolesta pääse taas aika pitkälle.

Kyllähän tuo kulmaliitoksen ainakin aivan onneton. Kiitos, en ois hoksannu siinä pohjalla olevaa kulmapalaa katsoakkaan. Täytyy Rautsin pajalta tilata nuo, niin tulee merkillistä osaa. Onko tuon kopan nro 6 sisällä 2 kpl tiivisteitä?

[/img]
Lainaus käyttäjältä: MakePan - 20.11.21 - klo:13:23
Jos aloitat niiden O-rengaiden vaihtamisen niin kannattanee vaihtaa myöskin kummaltakin kannelta lähtevä vesiletku. Kuvassa näkyvät tiivisteet 13 ja 6 myös vaihtolistalle, koska on kaiketi samanikäisiä, eli yhtävanhoja kuin ne kaksi muuta O-rengasta joiden vaihtoa jo suunnittelet. Noissa on turha säästää koska mahdollisen vuodon sattuessa alkaa remontinteko taas alusta. Sitten kun vielä vaihdat samaan syssyyn jäähdyttäjälle  tulevat sekä ylä - että alavesilekun, niin eiköhän ainakin jäähdytysjärjestelmän puolesta pääse taas aika pitkälle.
ST1100 Gentleman's Express.

tuo numerolla 12 merkattu tulee 6.n ja lohkon väliin. Pienempi tiiviste (13) tulee tiivistämään liitosta 5.n ja 6.n väliin.

Itse tilasin Hollannista. Firma jonka sivulta on tuo ed. viestin kuvakin kopsattu (https://www.cmsnl.com/). Ei  ole vaikiaa thumbsup1

Powered by EzPortal