Etujarrut laahaa pahasti

Aloittaja MKaplas, 27.07.19 - klo:12:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.


Löytyisköhän täältä apuja ennen kuin roudaan pannarin huoltoon.
Etujarrujen laahaus paheni viime vuonna kun vaihdoin jarrupalat, helpottui hiukan kun otin ne shimmit sieltä palojen takaa pois.
Mutta tänä vuonna ongelma on pahempi.
Kun eturenkaan nostaa ylös ja pyöräyttää käsin niin se ei pyöri edes neljännes kierrosta. Kokeilin pyörittää pelkästään vasen jarrusatula paikallaan ja sit pelkästään oikea jarrusatula paikallaan, molemmat laahaa. Ilman jarrusatuloita pyärii nätisti useamman kierroksen. Etupalojen kokonaispaksuus on 7mm eli on jo "sisäänajettu". Takajarru on ihan ok, eli ei laahaa.

Tässä mitä olen jo tehnyt.
-Eturengas kiristetty ohjeiden mukaan.
-Jarrusatulat purettu ja puhdistettu, sylinterit puhdistettu, tiivisteet vaihdettu ja voideltu ohjeiden mukaan
-Jarrunesteet vaihdettu ja järjestelmä ilmattu ohjeiden mukaan.
-Dual jarrusylinteri (SMC) vaihdettu jo reilu vuosi sitten.

Tähän loppui mun osaaminen, onko jollain ideaa...?

Onko renkas keskitety? Ja millä rasvasit sylnterin kumit väärät rasvat turvottaa männän kumit joten ei palaudu

Eturengas on keskitetty, käytin ilmeisesti väärää termiä kun sanoin kiristetty...
Rasvana käytin jarru remontteihin tarkoitettua silikonirasvaa.
Sylinterit liikkuu kyllä, saan käsin työnnettyä ne takaisin sisään

27.07.19 - klo:17:12 #3 Viimeisin muokkaus: 27.07.19 - klo:17:14 käyttäjältä mika.h
Ok.
Ehkä tyhmäkysymys mutta eihän jarru nestettä ole liikaa.palauttaahan jarrukahvan venttiili kunnolla

27.07.19 - klo:17:35 #4 Viimeisin muokkaus: 27.07.19 - klo:17:49 käyttäjältä uusipanisti05
Takajarrukaan ei saa olla jumissa, tai siis liikkua huonosti. Eihä tämä nyt niin ihmeellinen järjestelmä ole, ettei se pelaa jos molempien pään kaikki männät liikkuu ja satulan toinenkin puoli liikkuu, kahva ja poljin palaa normaalisti, eikä ole juntattu putkiin tukosta, ilmattu tietysti, eikä ole vettä järjestelmässä. jos vielä palatkin on uudet, ettei männät ole poikkipäin, niin toimii. Tietysti apsinkin pitää toimia. Koita vaikka hiekalla ottaa kova jarrutus, toimiino apsi?

Jatkan vastaamista. Tästä keskusteltiin aiemminkin. Luultavasti satulan "peräpäässä" on sinullakin jousihärpäke joka on ruostunut ja keränny likaa allensa ja on liian tiukka ja siksi se pää ei palauta kunnolla. Se peräpääkin täytyy liikkua väljästi, muuten se jumittaa jonkin verran. Kerroinkin tuolla aiemmin, että toisissa paloissa on stanssauksessa tullut jäyste palan runkoon ja on hiukan liian tiukka. Sen jäysteen poistan aina paloista, siis minä. Kun painat palan satulaan, lukitustappi pitää mennä käsin, paikalleen.

Jarrunestettä ei ole liikaa, olen senkin tarkistanut. Jarrukahvan venttiilin palautumista en ole tutkinut mutta kahva palautuu ihan normaalisti jos sitä tarkoitit.

Takajarru toimii normaalisti. Apseja en ole testannut mutta voiko niiden mahdollinen toimimattomuus aihettaa sen ettei etujarrun sylinterit palaudu tarpeeksi...

Se jousihärpäke oli mönjän peitossa, mutta jarrusatulan puhdistuksen yhteydessä putsasin myös sen kiiltäväksi, sekä tietty sen kohdan jossa se jousihärpäke majailee.
Lukitustappi menee käsin paikalleen.
Liekö sitten jarruletkuissa tukos...

28.07.19 - klo:09:14 #7 Viimeisin muokkaus: 28.07.19 - klo:09:31 käyttäjältä uusipanisti05
Miten muuten ongelma ilmenee, kun käsin pyörittämällä? Kuluuko palat kesänaikana loppuun (10000km)? Aja pyörällä ja rullaa pysähdyksiin koskematta jarruun ja sen jälkeen koita pyöriikö etupyörä vapaammin. Kävin kokeilemassa omaa pyörää ja etupyörä omassani pyörii koko kierroksen,käsin vauhdittamalla. Ja vielä voit kokeilla, kun pyörität jompaa kumpaa pyörää ja joku toinen painaa kahvasta tai pedaalista ottaako jarru heti kiinni vai onko normaali välys.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 27.07.19 - klo:18:00
toisissa paloissa on stanssauksessa tullut jäyste palan runkoon ja on hiukan liian tiukka. Sen jäysteen poistan aina paloista, siis minä. Kun painat palan satulaan, lukitustappi pitää mennä käsin, paikalleen.

kannattaa tarkistaa myös että on "oikean pään jarrupalat" etu ja takapään palat ovat erilaiset. Näyttävät hiukan samoilta mutta toisissa on pieni "kolo". jos nuo laittaa paikoilleen hiukan väkivaltaa käyttäen palojen "takapää" kantaa takuulla eikä palaudu.
Joskus ihmettelin miksi palat ei mene helposti paikoilleen (taakse) ihmekö tuo kun oli rautaa hiukan liikaa palassa.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Ongelma ilmenee myös niin että kun vauhdissa kytkimen painaa pohjaan, alkaa vauhti hidastumaan nopeasti eli ei rullaa niin kuin yleensä, vaihteiden vaihdossa aina sellainen hölmö "jarrutusilmiö". Tästä syystä aloinkin tutkimaan että mikä on ongelmana. Tilanne ei muutu jos ajaa hetken ja rullaa pysähdyksiin.
Jarrua painaessa jarru ottaa heti kiinni, ei välystä.
Jarrupalat on ihan oikeat.

Noni !

En ollut tätä lukenut aikaisemmin, mulla nyt pani Flywheelssissä huolossa, soittivat sieltä että
takajarrupalat takana, jotka vaihdoin ennen pitkää reissua on kulunnu loppuun 7500 km ja laahaa jo raudat
levyssä ? vein etupään palat ja sanoivat että ne motonetin palat on paksumpia joten joutuivat jättämään
kitinäpellit pois että mahtu kunnolla, (mä oon ite aina vaan tunkenu ne sinne  >:( ) tota ne kanssa
arveli syyksi et se joku satulan/tankin alla oleva säädin/jousi ei toimi eikä sitte paluta jarruja takana
kunnolla ja jää laahaamaan eli menee takapalat nopeesti uusiks. :o

Lainaus käyttäjältä: sepeteus - 05.08.19 - klo:15:44
Noni !

En ollut tätä lukenut aikaisemmin, mulla nyt pani Flywheelssissä huolossa, soittivat sieltä että
takajarrupalat takana, jotka vaihdoin ennen pitkää reissua on kulunnu loppuun 7500 km ja laahaa jo raudat
levyssä ? vein etupään palat ja sanoivat että ne motonetin palat on paksumpia joten joutuivat jättämään
kitinäpellit pois että mahtu kunnolla, (mä oon ite aina vaan tunkenu ne sinne  >:( ) tota ne kanssa
arveli syyksi et se joku satulan/tankin alla oleva säädin/jousi ei toimi eikä sitte paluta jarruja takana
kunnolla ja jää laahaamaan eli menee takapalat nopeesti uusiks. :o

Jäi mopo sinne vieläkin ja tutkivat nyt mistä vika löytyy, kun ei toimi dualikaan niinkuin pitäis ja uudet
jarrupalat edessäkin hankaa eli ei pyöri etunen vapaasti ???

Nonii !!! thumbsup1

Nyt on taas pani kotona ja vika oli se niinkun ne Flywheelissä arvelikin,

Jarrujärjestelmä purettiin ja vika löyty etujarrun käyttämässä PÄÄSYLINTERISSÄ,
jumitti ja jäi paineet järjestelmään, nyt puhdistettu ja rasvattu. horisko

Olen käyttäny Motonetin TWR sintterijarrupaloja jotka ehkä on hivenen paksummat
kuin Hondan orkkikset joten eivät oo mahtuneet sinne ihan kunnolla, (itse vaihtanu)
luulin että ovat vaan alussa vähän ahtaat. :o

Hommasin nytkin sellaset sinne, mut jätettiin edestä ne kitinälevyt pois ja ainakin vielä
toimii, täytyy kai alkaa käyttämään Hondan omia paloja ja käydä Stormilla ostoksilla. ;D

Kysyin hintoja heiltä niin takapalat 44,40e kun Motonetiissä 43,90 e eli eipä oo hintaeroa
etu palat oli sitte kyllä 16 e kalliimmat, mutta ei taida kannattaa säästöt näissä kolmessa:
Akku/Renkaat ja jarrupalat. :-\

Täytyypä talven pimeinä iltoina katsoa tuo pääsylinteri, se lienee ainoa asia jota en ole vielä tarkistanut.

Powered by EzPortal