PanFun Club Finland

PAN EUROPEAN => ST 1100 => ST 1100 Huollot ja korjaukset => Aiheen aloitti: VerdeP - 13.07.17 - klo:23:32

Otsikko: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 13.07.17 - klo:23:32
Tervehdys!Pari viikkoa sitten olin viimeksi ajelulla.Tänään aamulla startatessa tuli virrat mut sanoi vaan "Naks" eikä startannut.Latasin 10 minuuttia akkua ja starttasi hyvin.Käytin 5 minuuttia ja piti sammuttaa että saa laukun ja kyljen kiinni.Näytti muuten latausjännitettä yli 14 alle 15 volttia.Pyörä kasaan ja käynnistyi hyvin.Vajaa 200 kilsaa ja puolen tunnin stoppi.Taas liikkeelle moitteetta. reilu 100 km ja Jari-Pekan kohdalla ennen Varkautta hävisi tehot.Rullasin pari kilsaa levähdyspaikalle.Pyörä sammui.Kokeilin startata - lupaili vähän mut ei käynnistynyt.
(Pyörä tallessa hinausliikkeen hallissa - 10 pistettä).Ite 200 kilsaa pyörästä koneen ääressä kysymässä otsikon mukaan:
Ei kai sippi akku voi pyörää sammuttaa - en usko.Mutta mikä sitten?Voiko joku auttaa?
Akku vuosimallia - ei harmainta aavistusta.
Pari vkoa sitten ihmettelin kun pyörä ei ladannut tupakansytytinlaturiin kytkettyä luurinavigaattoria.
Turvallisia kilometrejä joka tapauksessa teille kaikille.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: IC 77 - 14.07.17 - klo:11:47
Jos akku ei ota enää virtaa vastaan kunnolla? Laturi temppuilee? Olen ajanut joskus ihan sippi akuilla lyhyttä matkaa,kaapeleilla käyntiin,mutten pitkää matkaa. Jos ei laturikaan kunnolla lataa,saattaisi vaikka hyytyä? 1100 on kait kaasaripeli? Mutta sytytys ja mahdollisesti pollttoainepumppu,jos on sähköpumppu vaatii kyllä virtaa ajossa.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: Pannukakku - 14.07.17 - klo:15:03
Minkä vuoden pyörä sulla on?
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: MakePan - 17.07.17 - klo:14:21
Ei toi nyt olisi vaikea vika selvittää mutta etänä on vähän hankala hoitaa. Toimiiko pyörässä valot, vilkut, äänimerkki?
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: Pannukakku - 18.07.17 - klo:10:38
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 14.07.17 - klo:15:03
Minkä vuoden pyörä sulla on?

Kurkkasin profiilista, 1998. Eli vanhemman (-'95) öljyjäähdytteisen laturin ja regulaattorin ongelmat voi sivuuttaa koska -'96 ja eteenpäin olevat pyörät on varustettu järeämmällä ja luotettavammalla 40-ampeerisella. Mutta mutta, tuollainen starttaa/ei-starttaa/starttaa-kylmänä-jossei-sada/starttaa-joskus-lämpimänäkin-muttei-aina -vika saattaa syntyä jos moottori ei ole kunnolla maadoitettu. Tämän voi tarkastaa moottorin vasemmalta sivulta. Aika lailla startin lähellä on jalka johon kiinnittyy suoraan akun miinukselle menevä maadoituskaapeli. Kannattaa tsekata myös muut liepeillä olevat kaapelit sillä mikäli virta ei johdu kunnolla moottorista niin se saattaa "keksiä" vaihtoehtoisen reitin akun miinukselle, sivuseisontatuen anturin kaapeli kärähti omasta fillaristani kun em. maadoitusjohto ei ollut kunnolla kiinni ja yritin startata.

Konehan on toki kiinni metallisessa ja maadoitetussa rungossa mutta kaikissa korvakkeissa on jokin pinnoitus. En tiedä, enkä usko, että moottori toimisi normaalisti jos asiallista maadoitusta ei ole.

Arvaus: Jos maakaapeli on ollut huonosti kiinni startatessa niin kone on temppuillut eikä se ole käynnistynyt kunnolla, sitten kaapeli on irronnut ajon aikana ja sytytys on lakannut toimimasta jolloin kone on sammunut vaikka valot ja lataus ovat toimineet normaalisti.

Tietty tässä voi olla kombinaatio sähkövikaa ja vaikka alipainebensahanan kuoleentumista.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: Pannukakku - 18.07.17 - klo:10:45
Niin, tosiaan, 1996 ja uudemman ST1100:n latausjännitteen pitäisi olla ikkunassa 14.2-14.8 volttia mitattuna 5000 kierroksen pyörintänopeudella tehtaan speksien mukaan. Eli voidaan olettaa, että latauspuoli toimii.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 18.07.17 - klo:17:41
Kiitoksia näistä suuresti: yritin kysellä pikaisesti kun olin reissussa ja jos vaikka ois saanu ajettua pyörän kotiin.No lauantaina tuotiin kärryllä (10 p vaimolle kun itse ehdotti tulevansa autolla hakemaan mut mutsini luota - sanoin että tuut sitten kärryn kanssa ni saadaan pyöräkin himaan).Nyt vasta pyörää tutkimaan kun oli kiireisempiä hommia (Mikä voi olla kiireisempää ku pyörän kuntoon saattaminen????).Otin juuri akun irti ja mittasin jännitteen: 12,4 V :joten ladannee eikä akkukaan paskana.Sulakkeet akun vierestä kaikki ehjiä.Asennusolutta mukaan ja tutkimaan ja toivomaan että vika olisi juuri tuo Pannukakun mainitsema maadoitusvika!Peukut pystyyn!
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 21.07.17 - klo:10:44
Väliaikatietoa - ja harras toive että ainakin joku kertoisi olenko oikeilla jäljillä ennen kuin jatkan pyörän purkamista (kohta on pelkkä eturengas kiinni!).

1.Haynesin sähkökaavioita lukemalla (mikään niistä ei ole identtisesti sama kuin pyörässäni mutta valtava apu) ja mittailemalla selvisi että 3-napainen liitin josta piuhat puolille sekä tappokytkimelle on viallinen.Siis ei yhteydessä mm. tappokytkimeen eikä bensan syötön katkoreleeseen - releen piuhat toimivat.
Purin rungon johtosarjaa liittimen ympäristöstä ja piuhoja tullessa enemmän näkyviin ja liikuttelemalla sain yhteyden sekä tappokytkimeen että em. syötönkatkoreleeseen.
Korjausajatus: piuhoja poikki jostain kohtaa ja uudet liitokset vaikka juottamalla.
Oma epäilys:miten jossain nipussa olevat piuhat voivat mennä epäkuntoon?Käytössä kuumentuminen?Ikä?

2.Maattovika:akku irti ja latauksessa (ottaa virtaa vastaan eikä lämpene ladatessa mutta täyteen ladattuna vain 12,6 V: joku BS-tyyppinen huoltovapaa ni ei oikein nesteitäkään voi katsoa.Onko ok?).

Akulta lähtevä +kaapeli ottaa jossain maahan - mittarilla testaten.Mutta missä?Hullu (lue VerdeP) paljon työtä tekee,viisas pääsee vähemmällä! Oikea vilkku joskus temppuillu niin aloin sitten tutkimaan loppupäästä kuten vilkut,valot,kello ...Jossain vaiheessa oli pakko sammuttaa taustamusiikki ja miettiä kunnolla kun mun logiikkaan ei mahdu että esim. vilkulle tulevat kaksi piuhaa ovat molemmat maissa - eikös toinen oo virtapiuha ja vaikka akkua ei ole kiinni (ei väliä onko kiinni) niin eihän virtapiuha voi maahan mennä?
Tajusin lähteä liikkeelle alusta (siis melkein) - irroittelin sulakkeet yks kerrallaan ja mittasin onko muutosta.7 pääsulaketta ,pääsulake ... ei mitään.Vasta kun irroitti laturille menevän niin bingo!
Irrotin lopulta laturista sen mutteripäisen piuhan (laturi paikallaan) mutta toista en saanut irti.
Ja nyt se ekan lauseen toive vastauksista: laturin ruuvin (siis johon plus-kaapeli liitetään) päästä mitattuna laturi ottaa maihin - kuten myös se toinen piuha.Lukemat ovat erisuuret joten:
-laturin jännitteensäädin lienee paskana:kärvähtänyt ja tekee maattovian?
-laturi joka tapauksessa irroitettava?
-voi itse laturikin olla rikki?

Mikään liitin eikä sulakkeisto ole kärvähtänyt - siis ainoa mitä en nää on on laturin päässä olevan mustan piuhan muoviliitos. 

Kiitos jo etukäteen - nyt meen pistää pyörää vähän kasaan ja siirrän sitä sivummalle ni saan samalla siivottua tallia (arveluttaa se takasvingin irroitus mut jollain tais olla työkalu lainata?).

Turvallisia kilometrejä!!!
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 21.07.17 - klo:14:40
Pikaista lisätietoa (tai arvausta): laitoin vähän pyörää läjään ja tein pikaisia mittaustestauksia.
Vas etuvilkku: molemmat piuhat maattavat.
Torvi -siis äänitorvi - :vihreä maattaa,vaaleanvihreä ei.Kun painaa torven katkaisinta myös vaaleanvihreä maattaa.
Joten veikkaan että alkuperäinen maattovika (jota en ole löytänyt) on pakottanut laturin laulamaan koko ajan ja lopulta rikkonut laturista jotain (luultavasti jännitteensäätimen) ja silloin laturiin tullut oikosulku joka maattaa sen.
Tallin siivous jatkuu....
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: ltm - 21.07.17 - klo:21:30
Minulta löytyy takahaarukan irroitustyökalut lainaan. Ei ole ihmeellinen homma. Pultteja vain auki ja kohta on kardaani ja takahaarukka irti. Samalla tulee tarkistettua kardaanin kunto ja rasvattua paikat ml takahaarukan laakerit.

Jos laturin joudut vaihtamaan, niin oheisella videolla on ohjeet miten uuden laturin saa asennettua paikoillee. Liikaa kun ei ota asennusjuomaa, niin laturin saa taiteiltua paikoilleen ja vieläpä öljypohjaa irroittamatta.

https://www.youtube.com/watch?v=ANHdAGDuYMg
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: Hespannari - 22.07.17 - klo:11:23
2.Maattovika:akku irti ja latauksessa (ottaa virtaa vastaan eikä lämpene ladatessa mutta täyteen ladattuna vain 12,6 V: joku BS-tyyppinen huoltovapaa ni ei oikein nesteitäkään voi katsoa.Onko ok?).

Tämä lienee muuten ok, mutta mittaus kuormattuna kertoo akun kunnon.  Virta ei saisi tippua alle 10 voltin.  Akkuhan muodostuu kuudesta 2voltin akkukennosta, josta siis saadaan n 12 voltin käyttöjännite, sen vuoksi myös laturi lataa yleensä sitä korkeampaa jännitettä, jotta käyttövirta riittää ja akkukin siinä sivussa latautuu....
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: Pannukakku - 22.07.17 - klo:13:37
Onko sulla kytkentäkaaviot? Ja että maadoittaa... Toimivatko vilkut ja torvi kuitenkin?
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 22.07.17 - klo:21:28
En ole laittanut akkua kiinni näiden mittausten aikana ollenkaan.Testasin kyllä ekaksi: 12,6 V kun akku kiinni mutta kun laittoi virrat päälle niin putosi jonnekin 11 V alkavaan.Vilkut ja torvi toimivat.
Selvisi muuten että esim vilkut saavat virran releiden kautta - siitä se ihmetykseni että miksi molemmat piuhat maattavat.Mulla on Haynesin korjausopas ja kytkentäkaavioita mistä valita - mikään ei vastaa just mun pyörää.Mutta pääasiassa kahta niistä katsellut - toisessa on oikea pääsulakeryhmä mutta eri järjestyksessä (jenkkiversio jossa lisänä joku sivuvalo) ja toinen AW:n mukainen mutta siitä taas puuttuu se 55 ampeerin sulake laturille.Eli noita kahta "arvailemalla" olen saanut selville (kun olen irroittanut laitteita liittimistä) että enää vain pääsulakeryhmästä lähtevä musta-ruskea on maissa ja lisäksi esim takavaloille menevä valko-ruskea on maissa (sieltä myös vilkut saavat virran).Kellolle menevät nuo molemmat -siis mu/ru ja ru/va piuhat mutta sinne tuleva liitin näyttää hyvältä ja piuhojen välissä liittimessä on lisäksi punamusta piuha (joka ei maata).Nuo maattavat yhdistyvät oikeaan kahvaan menevässä liittimessä mutta piuhoja katkomalla vika ei ole siinäkään.Kohta katkon johtonipun piuhoja - no en sentään kaikkia mutta vain saadakseni vähän rajattua missä päin pyörää se vika on.
Entäs tuo laturin juttu? Se on kokonaan irti piuhoista - tai siis se muoviliittimeltä tuleva musta on katkaistu liittimestä ja mutterin pään piuha myös irti eli ei yhteydessä pyörän virtapiiriin.Eihän sieltä saa tulla maakosketusta?Kun näitä pähkäilee niin hyytymisen jälkeen akussa oli tosiaan 12,4 volttia eli onhan se laturi silti ladannut siihen hyytymiseen asti?
Jo nyt voin sanoa että ainakin yksi ratkaisu oli oikea :tuoda pyörä kärryllä himaan eikä yrittää korjata sitä reissussa :)
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 28.07.17 - klo:23:26
Pannari toimii taas -siis käynnistyy ja käy hyvin mutta ajamassa en ole vielä käynyt.

Maattoviasta: ei sellaista ollutkaan - kun irroittelin viimeisetkin releet/anturit niin luulemani
muru tai ruva-kaapeleiden maadoituslukemat hävisivät.

Hyytymissyy: ei luultavasti luulemani tappopiuhan liitos,koska pyörä starttasi kyllä muttei käynnistynyt.
Kun tappokytkin kytketty niin pyörä ei starttaa.(Piti testata!)

Akku: hyvin todennäköinen vaikka ei kyllä mene vieläkään mun jakeluun - sillä jos lataa ni saahan sytkä
ja muut virtaa?

Maadoitusvika:mahdollinen mutta siitä saan selvyyden vasta jos hyytyy uudestaan.

Laturi/jännitteensäädin: myöhempänä lukemia,mahdollinen mutta en usko.

Ostin uuden akun Exide 200 A 12 Ah -Motonet 59 egee (edellinen oli ihan 39 euron akku,ei itse ostamani).
Reilu tunti hapotuksen jälkeen 12,8 V ja pyörään kiinni.Olin jo aiemmin korjannut rikkomani liittimet sekä
muuttanut sen 3-liittimen jota syyksi luulin.

Suoraan akulta mitattuna jännitteet:
ilman valoja 14,26 V  - huom pyörän käyntikierroksilla ei merkitystä mittausjännitteeseen
lyhyet päällä 14,16 V
pitkät päällä  14,05 V
jäähypuhallin ja pitkät päällä  13,40 V

Joku on jossain sivustolla sanonut että Pannarin ainoa sähkövika on akku - lienee aika oikeassa !
Ja jos jollain olisi ollut samanlaista vikaa kuin mun pyörässä niin oisko ajo jatkunut akun vaihdolla?
No parempi ettei kukaan vastannutkaan - kylhän Pannari on sellainen pyörä että keväällä hänet huolletaan
ja kesällä vain ajellaan - ilman murheita!

Näillä näkymin uskon,että pyörä toimii taas uuden akun turvin moitteetta - jos ei (siis jos esim
kuormittaessa ei ole tehoja tai muuta vastaavaa) niin ilmoitan kyllä -toivottavasti ette kuule minusta.

Tulipahan tutkittua Pannarin sähkökaavio (ei ABS-juttuja) tosi tarkkaan - ja rikottua ehjiä liittimiä!

Vielä linkki parin minuutin videoon,jossa näkyy -tai oikeammin kuuluu - Pannarini hyytyminen sekä käynnistysyritykset.

https://drive.google.com/open?id=0BzbmDY0pF0vVMnJIUkFYQ2x6dTA

Turvallisia kilometrejä teille kaikille!
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: IC 77 - 29.07.17 - klo:00:27
Akku se on viheliäinen laitos nykyään,sepäse yleensä hyytyy. Niinse sippas minultakin,kesällä vaikken uskonut. Kyselin apua täältä,kun luulin jonkun mustanlaatikon sipaneen,akku näytti ok lukemia,sittenkun laittoi kengät kiinni ja avaimen on asentoon kaikki virrat hävisi. Joku oikosulku siinä on.
Pääasia että taas ajetaan.😊
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 23.04.19 - klo:22:48
Tervehdys taas - vuosi 2018 vaan vilahti.

Jatkan vielä tästä aiheesta,koska varmaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt.
Viime kesänä vaimon kanssa kesikselle ja 300 km jälkeen - sama vika!
Poika haki kärryn kanssa Lappeenrannan hiekkalinnoilta,jonne hinausliikkeen kaveri oli meidät ja
pyörän kuskanneet (lomareissu jatkui autolla seuraavana päivänä).

Kesiksen aikana ajatukset harhailivat kovasti PanEn vikaan - ja kun himaan pääs ni jostain syystä
oli tullut selväksi että syy on bensan saannissa.
P-Karjalaan systerin luo ajaessa hyytyi taas - minuutin odottelun jälkeen kun virtoja oli muutamaan kertaan
tullut laitettua päälle ja pois niin vot ! Bensapumpusta kuului kytkentä-ääni ,tai mikä ikinä se onkaan,ja
pyörä käynnistyi!Pari päivää ja takas ja hyytyi joku 5 kilsaa ennen ajattelemaani taukopaikkaa.
No siinä taas jokunen minuutti - ja sama juttu eli pumppu sai virtaa ja sit pyörä kävi taas.

Joten ajattelin (kytkentäkaavioita vaihteeksi tutkimalla) että vika on joko bensapumpussa tai releessä tai
kuten Haynesin ohjekirjassa mainitaan myös keskusyksikkö voi olla viallinen.Koska kierroslukumittarikin oli
jossain vaiheessa pyörän käydessä tallissa vain yksinkertaisesti lakannut toimimasta,niin päättelin (heh heh)
että jos vika on keskusyksikössä niin molemmat viat poistuvat.
Uusi vanha keskusyksikkö ebaystä ja testaamaan: kierroslukumittari ei toiminut edelleenkään.
No sitten taas ebay.kauppaan ja tilaamaan uusi vanha mittaristo sekä bensapumppu.
No vuosi vaihtui jo ja heti 22.4.2019 aamusta sitten asentamaan "uudet" bensapummpu sekä kierroslukumittari.
Jätin sen vanhan uuden keskusyksikön pyörään.(Uusi bensapumppu näytti kyllä paljon huonommalta kuin irroittamani -
ja meniköhän se tankin sisällä oleva letku kunnolla kiinni?)

Akku oli jo ladattu mutta mitään muita huoltoja en ollut tehnyt.Lähdetkö käyntiin?
No tottakai - kunhan kaasareille asti ehti bensaa! On se ihme prätkä! Ja kierroslukumittarikin toimi!
No vaimohan keksi jopa syyn koeajoon - eli kohti Hämeenlinnaa! Kävin tankkaamassa Hyvinkään Koneen Nesteellä.
No siinä tankatessa huomasin että mitäs tuo bensa tuolta pois valuu?

Pistooli pois ja pieni ajatus: mulla lämmin prätkä joka valuttaa tässä bentsiiniä - eiku pyörä sivuun - valuta nyt siinä rauhassa.Sieltä muuten löytyi semmoista öljyn imeytys ainetta - puol säkkiä sitä siinä levittelin.
Soitto huoltojoukoille (olimme sopineet,että varautuvat käymään autolla siellä Hämeessä!) ja kerroin mitä tarvitsen.
PanEn penkistä tyyny ja nurtsille makoilemaan  ja odottelemaan työkaluja
- en TIETENKÄÄN ottanut mukaan muuta kuin ensiapupakkauksen ja omat eväät.

(Meni varmaan joku 45 minsaa ja siinä ajassa 3 motoristia ja kaksi autoilijaa kävi juttelemassa - kiitokset heille!
Niin ja tottakai säiliöauton piti tuoda kamaa - piti siirtää pyörää,valuttaa lisää bensaa ja kylvää öljynimeytysturvetta!)

Kun huolto saapui niin vaihdoin "uuteen" bensapumppuun tiivisteen irroittamastani bensapumpusta sekä ähersin varmaan
puolet huoltoajasta siinä että varmistin sen että pumpussa oleva irtopäinen letku on VARMASTI kiinni siellä tankin sisällä siinä missä sen pitääkin olla.Pyörä käyntiin - no problema.Odottelin huoltojoukkoja takaisin Hlinnasta ja ajoin pyörän kotiin.

Illalla mietiskelin,että miksiköhän en ollut tilannut sitä bensapumpun relettäkin?No tajusin että haluan todella selvittää missä on vika.Todennäköisesti releessä,koska bensapumppu kai lienee laite joka toimii tai ei - nyt vaan on niin että lämmetessään ja ajonopeuden ollessa alle 120 km/h tuo vika ilmenee.

Ja ikävä kyllä - tämä tarina tulee jatkumaan.Toivomukseni on että tänä vuonna saisin vian selville.

Turvallisia kilometrejä teille!
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: kymis - 24.04.19 - klo:14:23
Hyvä että selvisit eteenpäin.
T. Yksi niistä pysähtyneistä.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 26.04.19 - klo:10:21
Moi !

Minun pyörään tuli lähes samanlainen vika. Ilmenee moottoritiellä kovassa nopeudessa. Moottorista häviää tehot ja jos jatkat ajamista kohta sammuu. Jos annat pyörän "rullata" vaihde päällä koskematta kaasuun ollenkaan alkaa moottori taas toimia ennenkun vauhti pysähtyy.

Epäilen että vika on bensapumpussa, vanha pumppu on vuodelta 91 ja pyörässäkin kilsoja 126 tkm. tilasin uuden autoon tarkoitetun tarvike pumpun, jonka aion vaihtaa alkuperäisen tilalle (pumppu ei ole vielä tulut...pitäsi saada pyörä kuntoon ennen 10v. miittingiä).

Bensapuolella vika voisi olla:

- tukkeutuneessa bensasuodattimessa
- alipainetoimisessa bensahanassa
-  bensapumpun releessä
- itse bensapumpussa

korjaamista voisi kokeilla vaikka tässä järjestyksessä

1. uusi bensasuodatin

2. ohita alipainehana kokonaan. Hanaan tuleva ja lähtevä letku on erikokoinen ainakin 91-mallissa, siihen siis jonkilainen liitoskappale, johon molemmat letkut saa liitettyä. Hana on heti bensasuodattimen jälkeen.

3. ohita bensapumpun rele, laita virransyöttö pumpulle vaikka suoraan akusta kokeilun ajaksi (sulake väliin). Pumppu ei siis katkaise bensan syöttöä ollenkaan tuolla kokeilulla.

Se rele pitää pumppua päällä n.3 sek kun virrat kytketään. Tämän jälkeen rele saa "tietoa" sytytyksen ohjaimelta impulsseina kun moottori on käynnissä ja alkaa pumpata. Pumppu pysähtyy kun moottori sammutetaan, vaikka virrat on päällä. Releen tarkoitus on katkaista bensansyöttö jos pyörällä kaadutaan ja/kun moottori sammuu (korjauskirjassa releen nimi: fuel cut off relay).

4. Jos vika vieläkin "päällä" itse bensapumppu vaihtoon. Pyörässä voisi kokeilla tankin ulkopuolista pumppua (esim biltemasta maksaa n.25 euroa). Vanha pumppu jää tankkiin ja uusi ulkopuolinen pumppu imee bensaa vanhan pumpun läpi. Pumppu bensalinjaan vaikka ennen suodatinta. Jos kokeilee tätä niin pumppu pitää olla kaasarimalliseen moottoriin tarkoitettu. Paine jotain 0.2-0.3 bar. Ruiskumoottorin pumppu nostaa paineen johonkin 3 bar paineeseen, jolloin kaasarit voi alkaa tulvia.

Alkuperäisessä tankin sisällä olevassa pumpussa on pumppu/paineensäädin/suodatin on yhdessä paketissa. Alkuperäinen pumppu kuluu, eikä jaksa enää pumpata täydellä teholla. Minun pyörällä pystyy ajamaan noin 110 km/h, jos nostaa nopeuden korkeammaksi pyörä hyytyy kohta.

Jos pyörä hyytyy, ei käännä kaasua yhtään ja antaa rullata vaihde päällä ja virrat päällä (rele luulee, että moottori käy ja pumppaa polttoainetta). Jos kone sammuu, ryyppy päälle ja lyhyitä 3 sek starttauksia, starttausten välillä kääntää virrat pois virtalukosta (jotta tyhjät kaasarit saisi pumpattua täyteen).

Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 26.04.19 - klo:10:30
Kokeile vielä antaako kipinää kun pyörä on hyytynyt. Jos kipinää tulee tulpille on sähkövika poissuljettu.


Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 26.04.19 - klo:10:42
Releen ohittamiseen vielä tarkemnusta. Ainakin 91 mallissa tankille/bensapumpulle tulee 3 johtoa. + johto, - johto ja polttoainemittarin johto. Virrasyöttö kokeilun aikana suoraan pumpun + ja - liittimiin.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 27.04.19 - klo:07:33
Kiitokset tonipan!Onpa hienoa kuulla että jollakin muullakin on samantapainen ongelma.(Tai siis ei tietenkään ole KIVAA kuulla kun jollain on pyörässä vikaa).Ja toi releen ohitusjuttu - pitänee jo yrittää ennakoida sitä,jos vika vielä ilmenee!
Yks tuttu kertoi,että vika voi sittenkin olla pumpussa - se vaan jotenkin väsyy tai kuumenee(höh) tms ja sitä tosiaan toivon.

Mun pyörässä pumppu on toiminut hyytymisten jälkeen aivan normaalisti - ei mitään tehohäviöitä.

Ja todellakaan vika ei ole sytytyspuolella - bensapumppu vaan ei kytkeydy päälle.Heti kun kytkeytyy lähtee pyörä käyntiin ja kukkuu taas.(Vainoharhaisena mietiskelen mikä muu voisi kuumentua tjsp ja estää virran menon pumpulle).

Toukokuun lopussa toivon mukaan taas P-Karjalaan - pitänee ottaa vanhakin pumppu varuiksi mukaan matkalle  :o .

Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 27.04.19 - klo:20:53
Juu olen samaa mieltä, että vika on todennäköisesti pumpussa. Yritän omaan pyörään vaihtaa sen pumpun tankin pohjalle, laitan kuvia / selostusta tänne, jos homma onnistuu (kunhan tilattu pumppu saapuu). Mun pyörällä oire alkaa kun nopeuden nostaa yli 110, muutama kilsa niin alkaa "nikotella" vetää, ei vedä, vetää ... jos jatkaa samaa nopeutta, niin kohta hyytyy. Se pumppuhan on sellainen pissapojanpumpun kokoinen ja pyörii aina kun moottori käy, tunnit tulleet täyteen.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 06.05.19 - klo:20:13
No niin uusi pumppu saapui ja sain sen vaihdettua. Nopeudenrajoitin poistui :).Käytiin juuri koeajolla moottoritiellä. N.20 km ajettiin 2 päällä. Vaikka ajoi reipasta vauhtia, ei mitään hyytymisen merkkejä !!
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: mikkokui - 06.05.19 - klo:21:29
Lainaus käyttäjältä: tonipan - 27.04.19 - klo:20:53
Juu olen samaa mieltä, että vika on todennäköisesti pumpussa. Yritän omaan pyörään vaihtaa sen pumpun tankin pohjalle, laitan kuvia / selostusta tänne, jos homma onnistuu (kunhan tilattu pumppu saapuu). Mun pyörällä oire alkaa kun nopeuden nostaa yli 110, muutama kilsa niin alkaa "nikotella" vetää, ei vedä, vetää ... jos jatkaa samaa nopeutta, niin kohta hyytyy. Se pumppuhan on sellainen pissapojanpumpun kokoinen ja pyörii aina kun moottori käy, tunnit tulleet täyteen.
Mitkä oli km kun alkoi oireilla ?
Sillä mun pyörässä ei ole "tuntimittaria"  :)  :)  :)
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 06.05.19 - klo:22:30
 :) minulla tuntimittari näyttää noin 28 vuotta. Kilsoja mittarissa 126 tkm, todellisesta ajomäärästä ei varmuutta...
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 15.05.19 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: tonipan - 06.05.19 - klo:20:13
No niin uusi pumppu saapui ja sain sen vaihdettua. Nopeudenrajoitin poistui :).Käytiin juuri koeajolla moottoritiellä. N.20 km ajettiin 2 päällä. Vaikka ajoi reipasta vauhtia, ei mitään hyytymisen merkkejä !!

Tervehdys!Voitko vielä laittaa dataa/kuvia minkä pumpun ja miten sen vaihdoit?Ja hinta!Koska jos investointi pieni
(se että asentamiseen menis vaikka viikko ei haittaa) niin ajattelin ennakoida ja tehdä saman jutun pyörästä irroittamaani pumppuun ja laitta sen sitten nykyisen käytetyn ja toimivan pumpun tilalle.Hölmön hommaako?Varmaan joo mutta kun tosiaan oman pyörän pumpputsydeemi vaan oli niin paljon paremman näköinen kuin se minkä käytettynä ostin.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 16.05.19 - klo:19:01
Aloitin uuden aiheen siitä vaihdosta. Pumppu maksoi 35€ ja suodatin 3€. Pumpun ja suodattimen mallit siinä jutussa. Se pumppu on kaasarimallisen Honda Accordin varaosapumppu Accord vm.86-89.

http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=3239.0
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 17.05.19 - klo:18:07
Voi PRKL paluu lähtöruutuun. Pyörä toimi n. 300 km, nyt rajoitin taas päällä :(. Päästiin 10v. juhlapaikalle ja jos päästään sunnuntaina takaisin kotiin niin vian selvittely jatkuu...

Vinkkejä vastaanotetaan !
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: uusipanisti05 - 17.05.19 - klo:19:58
Lainaus käyttäjältä: tonipan - 17.05.19 - klo:18:07
Voi PRKL paluu lähtöruutuun. Pyörä toimi n. 300 km, nyt rajoitin taas päällä :(. Päästiin 10v. juhlapaikalle ja jos päästään sunnuntaina takaisin kotiin niin vian selvittely jatkuu...

Vinkkejä vastaanotetaan !
Oletko ottanut sen hanan auki? siinä kalvossa voi olla aivan reunassa pienikin viilto.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: tonipan - 18.05.19 - klo:15:27
Hana otettu irti pyörästä, nyt toimii !!! , nopeudenrajoitin istuu takapenkillä 😄

Feikkitankki pois paikaltaan. Hana kahdella ruuvilla kiinni ja alipaineltku kaksinkerroin nippusiteillä "tukkoon". Kaasareille menevä letku käy suoraan  bensansuodattimeen.
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: VerdeP - 29.07.19 - klo:21:38
SOLVED!!!!! Eikä mennyt kuin vähän yli 2 vuotta! thumbsup1

Vasta nyt uskallan sanoa,että otsikon mukainen vika on varmuudella - ei sähkövika (olin väärässä) - vaan sähkölaitteen vika : bensapumppu oli viallinen!

(joo kyl se tiedetty jo pitkän aikaa mutta vasta viime viikkoisen Lapin reissun jälkeen olen aivan varma: ajoa menopäivänä 950 kilsaa ja viikon päästä takastulopäivänä 1100 kilsaa ilman ongelmia).
Seuraavaa probleemaa odotellessa - vai tuleeko ollenkaan?

Suuret kiitokset vielä teille kaikille "ongelmaan" osallistuneille ja turvallisia kilometrejä!

(ps. uusi bensapumppu rikkoi kulahtaneen alipainehanan kalvon ja nyt ajelen ilman koko hanaa)
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: uusipanisti05 - 30.07.19 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: VerdeP - 29.07.19 - klo:21:38
SOLVED!!!!! Eikä mennyt kuin vähän yli 2 vuotta! thumbsup1

Vasta nyt uskallan sanoa,että otsikon mukainen vika on varmuudella - ei sähkövika (olin väärässä) - vaan sähkölaitteen vika : bensapumppu oli viallinen!

(joo kyl se tiedetty jo pitkän aikaa mutta vasta viime viikkoisen Lapin reissun jälkeen olen aivan varma: ajoa menopäivänä 950 kilsaa ja viikon päästä takastulopäivänä 1100 kilsaa ilman ongelmia).
Seuraavaa probleemaa odotellessa - vai tuleeko ollenkaan?

Suuret kiitokset vielä teille kaikille "ongelmaan" osallistuneille ja turvallisia kilometrejä!

(ps. uusi bensapumppu rikkoi kulahtaneen alipainehanan kalvon ja nyt ajelen ilman koko hanaa)
[/q
thumbsup1
Otsikko: Vs: Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?
Kirjoitti: uusipanisti05 - 30.07.19 - klo:11:39
 thumbsup1