Pannarien St1100/1300 kylmänä käynti

Aloittaja FF1pan, 15.11.10 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

17.11.10 - klo:23:40 #15 Viimeisin muokkaus: 17.11.10 - klo:23:42 käyttäjältä serekki
Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 17.11.10 - klo:14:34
Kyllähän tuo entinen pannarini termari oli luultavasti alkuperäinen (en ole aivan varma onhan pyörä -98 mallia) 82 asteinen.

Eikös tuo nyt sitte tarkoita että se termari on 82 asteessa täysin auki? (eli ei pitäs ajaessa paljoo tosta nousta sit enää) Niin ainakin mulle on opetettu.ja flekti lähtee 90 astees? vai 95?
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

18.11.10 - klo:09:20 #16 Viimeisin muokkaus: 18.11.10 - klo:10:12 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: serekki - 17.11.10 - klo:23:40
Eikös tuo nyt sitte tarkoita että se termari on 82 asteessa täysin auki? (eli ei pitäs ajaessa paljoo tosta nousta sit enää) Niin ainakin mulle on opetettu.ja flekti lähtee 90 astees? vai 95?

Hondan korjaamokäsikirjan mukaan aukeaminen alkaa 80 - 84 asteessa ja 95 asteessa pitää olla täysin auki. (ST-1300). Termostaatti aukeaa hitaasti ko. lämpötila-alueella. Siinähän on lämpölaajenemisesta aiheutuva voima jousivoimaa vastaan.

Muutaman asteen hienosäädöllä ei ole mitään käytännön merkitystä moottoripyörässä. Kunhan ei käy kylmänä (siis alle 80 astetta), eikä toisaalta keitä. Aikoinaan hifisteltiin auton termostaateilla, kun haluttiin lisää lämpöä ohjaamoon.

Puhallinta näyttää ohjaavan lämpötila-anturi, jossa käsikirjan mukaan vastuksen on oltava 2,1 - 2,6 kilo-ohmia 80 asteessa ja 0,65 -  0,73 kilo-ohmia 120 asteessa.  Puhaltimen käynnistymisarvo on todennäköisesti asetettu moottorinohjausyksikköön. Minulle on käytännön testinä riittänyt, että puhallin lähtee käyntiin moottoria paikallaan käytettäessä kun lämpötiöla on kolmessa palkissa, eikä koneesta sitä ennen nouse höyryä.

Se taitaapi olla kaikissa paneissa sama tilanne että ajetaan kylmällä koneella. Jos teettää huollot, niin tuskin missään noteerataan, jos ei mainitse asiasta.

Sen huomaa juuri siitä jos flekti alkaa pyörimään aikaisin, kuten menneenä kesänä, kun ulkoilma oli kohtuullisen "lämpöistä". Toisaalta, eipä noita koneita ole varmasti paljon sen takia poksahdellut?
You Only Live Twise

OLen tullut siihen johtopäätökseen,että kun huoltoohjelmassa ei puututa jäähdytysjärjestelmään,ilmeisesti vuodot tarkastetaan ja nesteet vaihdetaan,termostaateista ri puhuta mitään,ehkä ei välitetä vaikka moottori käy kylmänä(siis mittari ei nouse kunnolla)
Mielestäni on moottorille haitallista että se käy liian kylmänä.On mahdollista kulumista enenmmän,nykyiset öljytkin on suunniteltu toimimaan
korkeissa lämpötiloissa niinkuin motojen moottoritkin.onneksi motoilla ei kauheasti pysty ajamaan talviaikana,koska silloin nämä lämpöongel-
mat tulisivat herkemmin esille. Nyt tuli talvi  d065

FF1pan

Ihan samaa ajattelin - optimilämpö koneessa on tietysti se mitä haetaan, mutta täällä pohjolassa kun ei ajeta  -- asteilla, niin keskimäärin koneet eivät kuitenkaan käy niin kylmänä kesäkeleillä että siitä olisi suoranaista haittaa.
You Only Live Twise

Ainoa mihin tuo kylmänäkäynti saattaa vaikuttaa,on polttoaineen kulutus,asia josta on ollut topiceissa ollut keskusteluakin.Varsikin ST1300 pyörissä,niissä kun
on tuo automaattiryyppy.     Beermugs

Pitää paikkansa. Alkukesästä kun peli lämpeni kolmeen tolppaan, oli kulutus alimmillaan minulla 5,3 l/100km. Loppukesästä kun termari oli jo selällään, ei kulutus pudonnut alle kuuden millään. Moni sanoo, ettei ole mitään väliä, myydäänhän sitä keittoa vielä, mutta tokko tuo laite parhaimmillaan liian paksulla seoksella on.

Joo,varsinkin kun rupee tuleen spriitä juokkoon,johan siinä alkaa maistumaan.    redtan

23.11.10 - klo:12:24 #23 Viimeisin muokkaus: 23.11.10 - klo:18:16 käyttäjältä FF1pan
Onpa vahvat hapot jäähdytysnesteinä vai onko tapahtunu räjähdys,hyvin on levinny.
joo on kyllä kaikkien ,kenellä on vähänki vanhempi pannari,syytä tarkistaa tuo termari,kun tämän näkee!!!  22yikes

Ei varmaan lämmennyt kovin äkkiä ja helpolla tuosta päätetllen.

terv FF1pan

Onneksi ei lähteny toi lipare tuolta reiästä kiertoon,johonkin kanavaan poikittain tulpaksi nii ashamed

24.11.10 - klo:09:47 #25 Viimeisin muokkaus: 24.11.10 - klo:09:49 käyttäjältä FF1pan
kyllä niitä löytyy kun viitsii hakea ja saa vielä edullisesti,verrattuna honta orgeihin.
Tuosta sun rikkimenneestä vielä,mitä se kuvassa vihreeltä näyttävä oikein on?näytti kuvassa joltain pinnotteelta,niinkuin esim.
maalilta.Oma termarini oli kyllä lähes messingin värinen.
ilmeisesti on messinki väsähtänyt/syöpynyt,kun noin palasiksi termari on mennyt.Tuo pieni ilmausreikäkin oli kasvanut moninkertai-
seksi. Minkä vuosimalli tuo pani on?

FF1pan

24.11.10 - klo:10:11 #26 Viimeisin muokkaus: 04.01.11 - klo:15:09 käyttäjältä Maria
Kyllä näyttää vahavasti siltä,että nuo tarkastus ja huolto hommat kannattaa itse tehdä,jos kykenee ja on paikka/työkalut käytettä-
vissä.Kiitos selventävistä kuvista,niistä on luullakseni monille todella paljon hyötyä.Rahaa säästyy ja kokemusta kertyy,tämä on sitä
foorumin niinsanottua "pannarismia".  thumbsup1



Ylläpito kommentoi:

VALITETTAVASTI KUVAT ON POISTETTU TÄSTÄ KETJUSTA
käyttäjän omasta pyynnöstä.

Pahoittelemme, että tässä ketjussa on nyt tosi isoja aukkoja!

Ja jotta homma helpottuisi vielä vähän niin kyseisen termarin numero 500-106282 on Helsingin Laakerin (HL-Groupin) tuotenumero ja Järvenpäässä kyseinen osa kustansi 5,90€. Jussi613:n kuvista pelästyneenä hain heti uuden termarin joka pääsee talven aikana paikalleen kun vähän noi lämmöt oli mittarin mukaan ajossa alhaalla...

Kyllä on hinnoissa eroa...74 e org. halvin tähän asti 5,90e jossain on ..... jotain ja paljon
Onko tuo 5,90 maksava ihan kelvollisen oloinen,nimittäin löysin Turusta ns "harakiriliikkeestä halvimman 12,50 e oli aika rempulan näköinen.Materiaali oli ns.
kalvanoitua "patarautaa",senminkä ostin oli runko rst:tä,läppäosa oli messinkiä.Laatu  on kuitenkin tärkeää!  kylkylkyl

FF1pan

5,90 maksava on ihan samannäköinen kampe kuin mitä Jussin kuvassa, samalla varaosanumerolla tilattu ja samanmoisessa laatikossa samalta valmistajalta. En tullut kysyneeksi mutta myyjien puheesta päätellen kyseisen termarin tunnus on 1062 ja viimeiset 2 numeroa eli 82 tarkoittanevat astelukua joten samaa termaria saattaa löytyä kenties muillakin lämmöilläkin, mene ja tiedä.

Laadusta verrattuna muihin en pysty sanomaan kun vertailukohtaa on tasan tämä yksi kappale laatikossa ja joku termostaatti pyörässä mutta tuskin tämä halpa ainakaan parempi on. Onko se riittävän laadukas, sen kertoo vain aika. Mutta tuohon hintaan niitä vaihtaa vaikka joka talvi mitä en välttämättä tekisi jos laittaisin sinne sen 75€:n termarin.

Powered by EzPortal