Vetopoori, vaimenninkumit, takavanne... kaikki hajalla prkl !

Aloittaja tonipan, 23.03.20 - klo:15:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikkasin ruuvin aiheuttamaa reikää takarenkaasta.

Samalla poorin rasvaus: Vetolevyn hammastus, perässä oleva hammastus molemmat todella kuluneet.

Purin vaimenninkumit pois paikaltaan, kumien sisällä olevat alumiiniholkit kuluneet soikeiksi (osa kulunut todella reilusti, osa melkein pyöreitä ?)

Vanne näyttäsi olevan myös kulunut laakerin ympäriltä. Laakerin kooli on noin 3mm ulompana kun vanteen  keskiö. Ilmeisesti vetolevyn ja vanteen keskiön välissä oleva shimmilevy kuluttanut vannetta.

Vanteen keskiössä olevaa o-rengasta, joka estää veden pääsyn vetolevyyn/pooritukseen ei ollut lainkaan paikallaan !

Pyörä ostettu viimekesänä, olis pitänyt katsoa toi pooritus ennen ostoa.

Minkälainen matkamittarilukema mahtaa olla?
Tuli myös mieleen että kannattaa tarkistaa takapyörän laakereiden kunto. Omaani vaihdoin pyöränlaakerit jossain 110tkm paikkeilla.


24.03.20 - klo:11:58 #3 Viimeisin muokkaus: 24.03.20 - klo:12:14 käyttäjältä tonipan
Makepan: Kilsoja 161 tkm 90-mallin pyörä. Laakerit on hyväkuntoiset, ei rohise tai ole välystä. On todennäköisesti vaihdettu kertaalleen.

Pannukakku: Ei pyörinyt noin kuivana, kuvat otettu kun osat oli pesty. Rasva oli ruosteen väristä.

Olisiko kenelläkään takarengas irti "ehjässä" pyörässä. Kuuluuko pyöränlaakerin olla ulkona navan pinnasta noin paljon ?


(Vaikuttais taas, että joutuu tekemään vähän isomman huollon)

24.03.20 - klo:12:42 #4 Viimeisin muokkaus: 24.03.20 - klo:12:46 käyttäjältä T koponen
Mulla on takapyörän huolto käynnissä, osia odottelen (vaimennikumit ja rengas) Minun mielestä laakerin ei kuulu olla noin paljon ulkona. Ainakaan mulla se ei ole. On muutenkin aika kuluneen näköistä :'(

Ebaystä uusia osia tai toinen mikä on hyvä CMSNL

24.03.20 - klo:19:07 #5 Viimeisin muokkaus: 24.03.20 - klo:19:33 käyttäjältä Pannukakku
Minulla on ollut samaa ongelmaa kuin Tonipanilla. Se vanteen ja "drive flangen" väliin tuleva aluslevy ei ole shimmi vaan painealuslevy. Aluslevyn tulisi painua vasten vetolevyn (mikä suomennos?!) kiiltävää sisäpintaa kun taka-akselin kiristää momenttiinsa. Eli se vetolevy pysyy suorassa kun se on kontaktissa vanteen kanssa. Vetolevy ottaa kiinni laakeriin jos se on koholla, oli aluslevy tai ei. Silloin vetolevy ei pysy suorassa vaan se kolistelee perän ja vanteen välissä tehden selvää sekä itsestään että rykäisynvaimentimen alumiinipaloista. Minulla meni palat aina 10 000 km välein vaihtoon koska niiden reiät kuluivat ovaaleiksi. Meni tovi ennen kuin keksin syyn ja löysin vian sovitusvärillä kokeilemalla.

ST:n takavanteen oikeanpuoleisen laakerin tulisi olla miltei vanteen tasalla. Se tulee vanteesta näkyviin jotain millin osia. Olen vaihdellut laakereita ja ne ovat olleet oikein asennettuja ja oikean pituisen väliholkin kanssa. Hain kassillisen jonkin perävaunun pyöränlaakeriin tarkoitettuja painealuslevyjä ja ladoin niitä laakerin ympärille sen verran, että laakeri jäi päällimmäisen levyn alle. Eli varmaankin kolme kappaletta. Sitten loppui tärinät ja rykäisynvaimennin ei ole kulunut yhtään.

Niin, ja tietty niiden aluslevyjen tulee mahtua vetolevyn sisälle, muuten tämä rengastaminen vain pahentaa ongelmaa.

Nyt mulla on ehjä vanne menossa alle jahka saan sen polttomaalattua.

Ainoa selitys lienee juuri vetolevyn lonksutuksen aiheuttama kuluminen. Vanne on oikeasta pyörästä, laakeripesän reunat ovat suorat, jälki on kuin koneistettu, laakeri oli varaosanumerotarkka alkuperäinen jne mutta oikeanpuoleinen laakeri ei vaan sovi koneistukseensa loppuun saakka. Ostin myös uuden väliholkin jne.

Pyörästä hajosi perä pahemman kautta joskus 2007. Ehkä vanne vaurioitui samalla.

24.03.20 - klo:19:22 #6 Viimeisin muokkaus: 24.03.20 - klo:19:30 käyttäjältä Pannukakku
Niin juu, ja mitä siihen rasvaan tulee, 40 prosenttia molybdeenidisulfaattia ei ole vitsi. Olen käytellyt kaikennäköisiä potkurinakselirasvoja mutta molybdeenipasta lopetti kulumisen. Jos poorit tursutti täyteen jotain perusrasvaa niin seuraavana syksynä sitä oli edelleen joka paikassa. Mutta kun katsoi tarkkaan, niin rasva oli pusertunut pois juuri hampaiden kosketuskohdista. MoS2 tarttuu hyvin eli se kestää korkeita pintapaineita. Tuntuu nyt hiukan tyhmältä kun miettii, että niin, sehän on sitä tavaraa mikä on kehitetty kohteisiin joissa on suuria vääntömomentteja ja jotka on ajateltu rasvattavaksi joka seitsemästoista vuosi, ruostuakaan ei saa... Joten laitoin sitten ST:n perään litiumrasvaa.

Juuri noin kuin pannukakku sanoi. Se vetolevy ottaa kiinni laakeriin ja vetolevy pääsee lonksumaan. Shimmilevy on turhaan siellä välissä. Siihen pitää kehitellä paksumpi shimmilevy.

Kaiken alku on ollut kuitenkin se pyörännavasta puuttuva o-rengas, ajan myötä päässyt vesi / lika juuri sen shimmilevyn "kautta" booritukseen.

Vetolevyssä hammasta jäljellä n. 1mm, alunperin olllut 3 mm. (se ei ole kulunut sieltä uloimmasta kohdasta).

Perän vastakappaleessa on ehkä 1,3 mm (olisko kovempaa metallia ?)

24.03.20 - klo:23:07 #8 Viimeisin muokkaus: 25.03.20 - klo:06:40 käyttäjältä tonipan
T Koponen
Katsotaan eBay tarjonta, CMSNL taitaa tulla liian kalliiksi suhteessa pyörän arvoon.

Jep Ebay on hyvä, olen jo vuosia tilannut sieltä, jos ei ole ollut kiire. Tiedä sitten miten nyt vallitseva tilanne vaikuttaa osien tuloon?!
Mä kävin eilen Varkaudesta hakemassa uuden O-renkaan tuohon omaan takarenkaaseen 2,30€ oli kustannus. Omakin oli aika litteäksi painunut.. varmuuden varalta.

Toi rasva keskustelu on mielenkiintoinen tämmöinen juttu löytyy foorumin kätköistä.. https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/6972/Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-py%C3%B6r%C3%A4si-ketjujen-tai-kardaanin-huoltamisesta-Honda.htm

Itselläkin aihe on kovin ajankohtainen mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Ja kuuntelen / katselen mikä on todellisten pannari velhojen mielipide. Allekirjoittaneella on semmoinen tapa että joka talvi mopo(t) puretaan "osiksi" ja katsotaan paikat kuntoon. Näin ollen peränkin rasvat on tullut vaihdettu vähintään kerran vuodessa. Näin kun toimii todennäköisesti pääsee kesän tekemättä mitään isoimpia huoltoja EHKÄ :) :)

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 24.03.20 - klo:23:07
T Koponen
Katsotaan eBay tarjonta, CMSNL taitaa tulla liian kalliiksi suhteessa pyörän arvoon.

Tossa olisi EBAY:tä aika halpa

https://www.ebay.com/itm/honda-st1100-pan-european-Rear-Wheel-2002/133369926272?hash=item1f0d779280:g:HxYAAOSwsiBeeiFb

Koko takarengas ml se vetopakka 81€

Lainaus käyttäjältä: T koponen - 25.03.20 - klo:11:45
Jep Ebay on hyvä, olen jo vuosia tilannut sieltä, jos ei ole ollut kiire. Tiedä sitten miten nyt vallitseva tilanne vaikuttaa osien tuloon?!
Mä kävin eilen Varkaudesta hakemassa uuden O-renkaan tuohon omaan takarenkaaseen 2,30€ oli kustannus. Omakin oli aika litteäksi painunut.. varmuuden varalta.

Toi rasva keskustelu on mielenkiintoinen tämmöinen juttu löytyy foorumin kätköistä.. https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/6972/Harri-Kuuttila-mekaanikkomestarin-pajasta-painavaa-asiaa-py%C3%B6r%C3%A4si-ketjujen-tai-kardaanin-huoltamisesta-Honda.htm

Itselläkin aihe on kovin ajankohtainen mielenkiinnolla seuraan keskustelua. Ja kuuntelen / katselen mikä on todellisten pannari velhojen mielipide. Allekirjoittaneella on semmoinen tapa että joka talvi mopo(t) puretaan "osiksi" ja katsotaan paikat kuntoon. Näin ollen peränkin rasvat on tullut vaihdettu vähintään kerran vuodessa. Näin kun toimii todennäköisesti pääsee kesän tekemättä mitään isoimpia huoltoja EHKÄ :) :)



Tuo boorien voitelu on todella tärkeä,Muistaakseni minä tuon Harri Kuuttilan artikkelin tänne jaoin ,siitä kun oli jonninverran foorumila keskustelua.Molybdeeni eli grafiittivaseliini on varmasti oikea rasva niihin.Senverran lisään että jos on vähäsessä käytössä,eli renkaita ei tarvitse vaihtaa vuosiin mielestäni ne boorit kannattaa putsata/voidella vaikka 2 v välein,jos pyörästään vähänkin välittä,ei ainakaan haitaksia ole,niinkuin yleenskään tarkastelu ja huolto.Tässä nyt tietenkin on helppo lausua kun itse pystyy tekemään suurimman osan korjauksista ja huolloista,kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, thumbsup1


FF1pan

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 24.03.20 - klo:19:22
Niin juu, ja mitä siihen rasvaan tulee, 40 prosenttia molybdeenidisulfaattia ei ole vitsi. Olen käytellyt kaikennäköisiä potkurinakselirasvoja mutta molybdeenipasta lopetti kulumisen. Jos poorit tursutti täyteen jotain perusrasvaa niin seuraavana syksynä sitä oli edelleen joka paikassa. Mutta kun katsoi tarkkaan, niin rasva oli pusertunut pois juuri hampaiden kosketuskohdista. MoS2 tarttuu hyvin eli se kestää korkeita pintapaineita. Tuntuu nyt hiukan tyhmältä kun miettii, että niin, sehän on sitä tavaraa mikä on kehitetty kohteisiin joissa on suuria vääntömomentteja ja jotka on ajateltu rasvattavaksi joka seitsemästoista vuosi, ruostuakaan ei saa... Joten laitoin sitten ST:n perään litiumrasvaa.


Pannukakku muistatko mikä on tuotemerkki tuolle 40 % molybdeenirasvalle ?



Biltema Mos2 rasvassa ei ole prosentteja, Viima alustarasva sama homma. Mustan väristä molemmat (samaa tavaraa eri purkissa ?)
Molempien tuoteselosteessa: Litiumpohjainen molybdeenisulfidia sisältävä rasva NLGI-luokka 2

Toiseen pannariin olen laittanut tuota CRC:n sitkostettua rasvaa

26.03.20 - klo:21:18 #13 Viimeisin muokkaus: 26.03.20 - klo:21:26 käyttäjältä Pannukakku
Lainaus käyttäjältä: tonipan - 26.03.20 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 24.03.20 - klo:19:22
Niin juu, ja mitä siihen rasvaan tulee, 40 prosenttia molybdeenidisulfaattia ei ole vitsi. Olen käytellyt kaikennäköisiä potkurinakselirasvoja mutta molybdeenipasta lopetti kulumisen. Jos poorit tursutti täyteen jotain perusrasvaa niin seuraavana syksynä sitä oli edelleen joka paikassa. Mutta kun katsoi tarkkaan, niin rasva oli pusertunut pois juuri hampaiden kosketuskohdista. MoS2 tarttuu hyvin eli se kestää korkeita pintapaineita. Tuntuu nyt hiukan tyhmältä kun miettii, että niin, sehän on sitä tavaraa mikä on kehitetty kohteisiin joissa on suuria vääntömomentteja ja jotka on ajateltu rasvattavaksi joka seitsemästoista vuosi, ruostuakaan ei saa... Joten laitoin sitten ST:n perään litiumrasvaa.


Pannukakku muistatko mikä on tuotemerkki tuolle 40 % molybdeenirasvalle ?



Biltema Mos2 rasvassa ei ole prosentteja, Viima alustarasva sama homma. Mustan väristä molemmat (samaa tavaraa eri purkissa ?)
Molempien tuoteselosteessa: Litiumpohjainen molybdeenisulfidia sisältävä rasva NLGI-luokka 2

Toiseen pannariin olen laittanut tuota CRC:n sitkostettua rasvaa
Nyt mulla on käytössä jotain jostain vietyä ammattikayttöainetta joka on eri purkissa kuin alkuperäinen. Se on teknisesti ottaen molybdeenipastaa, vaikuttaa vähän lyijymäiseltä ennemmin kuin rasvalta. Rasvat ovat öljyjä jotka on sitkostettu jollain saippualla, eli litiumpohjainen on siis mineraaliöljyä josta on tehty rasvaa sitkostamalla se litiumsaippualla. NLGI-luokka viittaa tähän sitkeyteen, luokkia on yhdeksän. Ohuin luokka 000 on kuin ruokaöljyä ja paksuin 6 on kauheaa jankkia, kiinteää huoneenlämmössä. Eli NLGI-luokat eivät viittaa voitelevuuteen vaan ikään kuin paikallaan pysymiseen, mikään ei luonnonvesi ei huuhdo kuutosta pois.

Ainakin Loctite tekee Moly 50-pastaa, numero on MoS2 -pitoisuus ja sen kilohinta on luokkaa 200€ joten suhtaudun aika skeptisesti markettien 400 g/9,99 € -rasvaputkiloihin.

Pikanettihaulla Loctite 51048 näyttää olevan jenkkipannaristien suosikki.

Allaoleva linkki on Red Linen asennusrasvaan, tuo vaikuttaisi lupaavimmalta Motonetin tuotteelta.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603091/Red-Line-CV-2-MoS2-erikoisrasva-397g

Edit: Honda itse ehdottaa Molykote G-n Pastea (en ole ikinä nähnytkään) tai Hondan omaa Honda Moly 60-tahnaa.


26.03.20 - klo:21:19 #14 Viimeisin muokkaus: 26.03.20 - klo:21:29 käyttäjältä Pannukakku
Jos en olisi koronaeristyksessä Uusimaalla niin voisit tulla hakemaan rahtusen molypastaa.

Edit: Katso mitä löytyi! https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-HONDA-MOLY-PASTE-ASSEMBLY-60-M-77-GREASE-75G-2-65OZ-08798-9010/371767316415?epid=650331665&hash=item568f0f0fbf:g:IaYAAOSwNj5dEkn7

Powered by EzPortal