Etuvalon polttimon vaihto?

Aloittaja ORE, 17.06.10 - klo:23:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Minkälainenhan operaatio on poltiimon vaihto pannariin ST 1300. Äkkiä katsottuna en tiedä mitä pitäisi purkaa, että pääsee vaihtamaan polttimon. Kannattaako samalla vaihtaa molemmat vaikka toinen vain palanut?
Mikä on polttimon tyyppi ja malli, niin osaa ostaa jo enakkoon, kun rupeaa vaihtotyöhön.  bikeri

Lainaus käyttäjältä: "ORE"Kannattaako samalla vaihtaa molemmat vaikka toinen vain palanut?
 bikeri


Sivuan aihetta pikkasen. Kuten olen jossakin todennutkin mua on joku koittanut vähän opettaakkin noissa (auto)tekniikan asioissa ja täsänyon yksi asia mikä on jäänyt mieleen.

Aina kannattaa vaihtaa polttimo molemmin puolin. Polttimossa tulee sähkövirtaan aina enempi resistanssia mitä vanhempi polttimo. Ja sitte ku laittaa uuden polttimon, virta menee siittä vähemmällä vastuksella läpi seuraavaan polttimoon, mikä onkin vanhentunut sen vanhan polttimon virtamäärän mukaan ja eipä aikaakaan kun se jälkimmäinen polttimo palaa. Ja se pitää kuitenkin vaihtaa.

En osaa ton paremmin selittää sitä, mutta kyllä me tota sähkötekniikan tunnilla koulussa laskettiinkin.
Plus että yhdeksän ja puol vuotta 22m:n ratissa opetti et näin tosiaan se asia menee.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Teoriassa varmaan noin, mutta käytännössä ei ainakaan minulla pidä paikkaansa:
- ajettu nyt 143 tkm
- vasen polttimo vaihdettu 2 kertaa, oikea on edelleen alkuperäinen

Tuosta vaihdosta: ainakin vasemman olevan vaihtanut purkamatta mitään
- pistoke irti lampusta (on piukassa, voi joutua avittamaan pienellä ruuvimeisselillä)
- kumitutti pois
- sitten siellä on sellaiset perinteiset rautalankajouset, joilla lamppu on kiinni (niiden asentoa voi katsoa umpion puolelta, siinä ihan polttimon vieressä näkyy osittain)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Lainaus käyttäjältä: "hondamania"Teoriassa varmaan noin, mutta käytännössä ei ainakaan minulla pidä paikkaansa:
- ajettu nyt 143 tkm
- vasen polttimo vaihdettu 2 kertaa, oikea on edelleen alkuperäinen

Okei. Ihan hyvin voin olla väärässä, enkä tahdo kinata asiasta, mut eikös tuo nyt just viittaa tohon mun väittämään. Paitsi et sul on se alkuperäinen polttimo kestäny kaks kertaa kauemmin ku noi jälkeen ostetut...
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Ihanko se ...homma tehdään niinku sormituntumalla, että sitä polttimon peräpäätä näkemättä, alakautta vai? Miten paljon ja mitä pitäisi purkaa, että pääsisisi näkemään mitä oikein touhuaa, ainaskin näin ekakeralla kun homman tekee?
 bikeri

Ihan sormituntumalla tein eli en purkanut mitään pois. Muuten oli helppoa, mutta pistoke oli tiukassa lampun perässä.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

largepan Tervehdys kaikille. Kun vaihdat lampun, työnnä käsi alakautta, paina pistokkeen sivuista jolloin lukitus avautuu. eli pistoke irti -> kumisuoja pois -> lukko haka auki ja eikun uusi h4 tilalle.

Kiitoksia vinkeistä. Täytyypä ruveta kokeilemaan poltimon vaihtoa sormituntumalla!
 bikeri

Ihanko tosi että pistokkeen sivuilla jotku  painikkeet? Ja alakautta? Ihan tosissaan yritetty.
leppis

Näkyy olevan alareunassa lärpäke, mutta siitä tuntuu aukeavan pistokkeen takakansi.
leppis

Joopa se on tosi tiukassa kun ensimmäisen kerran yrittää vetää irti ei riittääny mulla ainakaan
pelkät sormivoimat, muuten on kuin vanhoissa autoissa jousi kiinnike.

ei voimaa vaan liittiemen ylä osassa on painettava klipsi ja sen jälkeen helposti vetämällä!

Kyllä ne sieltä alakautta lähtee helposti...
Mun fillarissa joku taulapää oli repinyt sen rautalankaisen lukkohässäkän sieltä pois ja jättänyt lampun sen kumitutin varaan...Ai perkele!!
Ihmettelin ku toinen valo tärisee ja näyttää ihan mihin sattuu...
Tutiknta parkkipaikalla osoitti että eihän se kirottu lapetti oo siellä kiinni juurikaan mulla ku sillä kuululla pyhällähengellä.
Aikani päiviteltyäni huomasin sen rautalanka hässäkän siellä lampun sisällä josta sen ulos saanit oli aika työläs toimenpide noin varovasti ilmaistuna.
ORE joka mut tuntee voi kertoa lisää millainen äänimaailma syntyy ku mulla hermot napsahtaa poikki!!!    7.gif
Samalla ku kaivelin sitä hässäkkää sieltä umpiosta joka siis oli paikallaan eli en purkanut mitään vaan pienet kätöset tungettuna sinne pannarin katteiden sisälle,tein sen modin että katkaisin sen klpsin siitä valopistokkeesta jolloin ei tarvii painella mitään senkun vaan vetää sen liittimen irti lampunkannasta...
Nyt on häsäkkä saatu pois umpiosta mutta totesin että takaisin sitä et sinne ruuvin alle laita (ainakaan mun nakki sormilla)jollet pura sitä umpiota pöydälle...Perkele!!!
Joskus toivoo että jos joku ei osaa jotain hommaa ni jättäis tekemättä tai antas jonkun joka osaa tehdä sen,säästyis moni hermonsa menettämiseltä..
-Elukka-
Sähkö on sinistä ja sattuu sormiin!!!

Molemmat polttimot tänään vaihdettu . Yläkautta vasen oikealla kädellä ja oikea vasemmalla . Liittimen etuosassa sivuilla klipsit , kun niitä painaa yhtäaikaa niin helposti irtoaa . Kumitutti pois ja pitojousta alaspäin painaen väkänen irtoaa ja  polttimon saa pois . Uskon kun omistaa oikein miesten kädet niin pientä vaikeutta mutta tälläsillä " kätilön " käsillä helppo homma .

Juu samoin vaihdettu molemmat ja yläkautta. Vähän oli ahdasta mutta menihän ne kun hieman runttas  eusadance

Powered by EzPortal