Peräpenkkiläiseen kohdistuva tuuli/pyörteily

Aloittaja karitee, 06.08.17 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eli mopomiehen halsteri tie.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Highway to Hell,ruottisakose onkin?
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Jep sitä ruotsinpuolen tietä tarkoitin siinä kun saa lähtemään lapasesta pyörän niin mahdollisuudet on vähänä.Sen keulaöljyjen vaihdon olen jo tehnyt w 15 nyt keulassa ehkä vähän parmpi kuumalla jarrutuksissa.

Näinpä se vähän muuttuu ja jos liian paksuu öljyy laittaa alkaa lyömään käsille tien katkokset 😈
Tietenkin täytyy muistaa millaiseen ajoon Pannari on suunniteltu , mutta kuitenkin ihmetellä täytyy toi akseli välin lyhentäminen 1100 sta . Jammun ekat FJR ät oli kans lyhemmällä välillä ja huolella porukoilla lähtivät käsistä juuri vaappumisen , foblauksen vuoksi. Mutta heti ku takahaarukka pidennettiin tapahtui muutos , ei enää vaappunut eikä foblannut.
Huomattiin etupään nousulla vaikutuksen myös pyörteilyn vähememiseen takapenkkiläiseen , toki ei ollut samanlaiset olosuhteet mutta kuitenkin pienikin muutos näköjään vaikuttaa ..
Vielä korostan sitä että en hauku tai moiti pannarii , vaan haluan selvittää itselle onko näille ominaiksuuksille mitään tehtävissä .
Nyt vain kävi näin kun aion siirtyä maailman parhaasta nopeasta matkamoposta Pannarii ...
P.S olikos täällä sivustolla jossain juttuu Pannariin saatavista keulajousista ja takaiskarista  ?

Hienoa, jollain muullakin on jäykemmät öljyt keulassa. Itselläni on 20 w ja hyvin toimii.

Näin vastasin tuohon Timpan videoon tammikuussa:

Takalaukku pois, takapenkki tyhjänä, keulassa jäykemmät öjyt ja takaiskari jäykimmällä, niin hyvin menee eikä woblaa. Ainoa mikä huolestuttaa on, että tuulilasi tulee syliin. Aika viritys muuten tuo takalaukku molemmissa malleissa. Sinne kun laittaa vielä tavaraa, niin aika vipatin koko loota. Mikä olisi korvaava vaihtoehto? Välillä olen käyttänyt tavarasäkkiä takapenkillä, jos on ollut reippaampaa siirtymää tiedossa.

Edelleen olen samaa mieltä. Tuulilasista vielä sen verran, että kovaa kun ajetaan, niin Pannarin tuulilasi on liian suuri. Tuo kakkospyöräni Busa on tunnetusti tehty reippaampaan kyytiin ja tuulilasi on aika nysä. Eipähän vipata pyörä eikä pelota, että tulee tuulilasi syliin sekä saa mukavasti raitista ilmaa suoraan päin kypärää ja niskakin samalla vahvistuu.

Sitten vähän taas herätellään keskustelua: Eikö tuuli ja pyörteily kuulu yhtenä olennaisena osana moottoripyöräilyyn? Jos ne alkavat häiritsemään, niin voihan ajaa autolla...  :)

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Vastaan näin , meidän tapauksessa kuljettaja ei valita tuulesta tai pyörteilystä  vaan takapenkkiläisellä pikkuusen kurjat oltavat kun pyörteily repii kypärää
päästä irti .
Katos kun sama matkustaja nukkuu päälle 200 km vauhdissa meidän muissa mopoissa , ei kato tuule eikä pyörteile . Toki typerää ja vaarallista nukkuu nois vauhdeissa mut minkä teet ku nukahtaa 😠
Mut kuten sanoin yritän saada Pannarin toimimaan niin että se meistä tuntuisi hyvältä ja helpolta matkustaa hitaasti ja myös nopeasti.
Itse olen sitä mieltä että tietoa pitää jakaa jos joku muukin kokee samalaisia
tuntemuksia.
Pannarihan on hitaasti maisemia ihailijalle oiva peli , olishan se pirun mukavaa ku sen sais toimiin myös nopeampaan matkantekoon kaks päällä .

Kyllä Pannarilla pärjää lailliset nopeudet. Noihin nopeuksiin siitä kannattaakin tehdä mahd.mukava. Mutta noita 200markan,saati yli nopeuksiin löytyy kymmeniä parempia vaihtoehtoja. Usein heitän myös painavat ostokset takalaukkuun,kun on tilava ja helppo lastata. En ole huomannut mitään voblausta oli sitten takalaukku tyhjä tai täysi,20kg. Ainoa ero on että Pannari keulii jo kaasulla.
Näissä moitittiin jo uutena lievästä rauhattomuudesta siinä varsinkin 120km/h nopeuksissa ja varsinkin yli,pyörä oli edelleen turvallinen ajaa. Kunnon voblaus on sitten aivan toinen ilmiö ja vaarallinen.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

16.08.17 - klo:07:54 #37 Viimeisin muokkaus: 16.08.17 - klo:13:44 käyttäjältä ltm
Joo, minullakin esiintyi nukahtelua takapenkillä -70 luvulla ja meinattiin mennä ojaan. Tuon tapauksen jälkeen on minun takapenkki ollut aina tyhjä ja hyvin on pärjätty. Ei ole tullut riitaa reiteistä, taukojen puutteesta yms.  rd11

Mitä noihin Pannarin takalaukkuihin tulee, niin en kyllä laittaisi niihin kovin paljon tavaraa, kun jo tyhjänä vipattavat siihen malliin, että takana ajavaa pelottaa. Ohjekirjassa 1300:n osalta mainitaan takatelineen max kuormaksi 9 kg.

Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Joo samaa on kertonut emäntä perässä ollessaan että käy ilmanpyörteen takana istuvan kypärään. Minulla oli vanhanmallin pyörä st1100 ja siinä kuulemma oli mukavampi istua takapenkillä ei käynyt niin voimakkaasti ilmavirrat takapenkkiläiseen. Olen yrittänyt ajella pitäen ja kokeillen eriasennossa tuota suihkuseinää mutta emäntä takana ei ole huomannut mitään eroa noihin takanaolijaan kohdistuviin pyöteisiin.
Ajo-ominaisuuksien suhteen olen monella lailla kokeillut erilaisia juttuja. Itse ajaessani yksin koti maassa jätän takalaukun suosiolla pois, Ulkomaille otan takaboxin mukaan  ja en, riippuu tilanteesta yksin lähtiessä.
Jos takabox niin menen Saksassa ensimmäiseen halpakauppaan ostan sixback pahvilaatikollisen viiniä takaistuimelle ja hyvin kiinni. Tällä rikon kaikki turbulenssit mitkä repivät takalaukku erisuuntiin ja sen seurauksena on rauhaton ajaa. Pahvilaatikko auttaa tähän tutkittu ja koettu juttu. "Kun ajatte 150km/h tai kovempaa kokeilkaa toisella kädellä takapenkin kohdalta minkälaisia tuulipyörteitä/virtauksia siellä kulkee..." (Vanhassa st1100 pyörässä oli hondan alkuperäinen laukku mikä oli asennettu väärin kiinteäksi telineen kanssa perään. Tällöin myös tuo laukku "suorakaiteen muotoinen" repi sivutuulissa.) Asensin telineen niinkuin se olisi mielestäni pitänyt asentaa kumien kanssa mitkä myötäilivät tuulessa ja tuiskussa, kuinkas ollakkaan repiminen loppu.
Ehkä givi on tähän uuteen ST-1300 hiukan suunnitellut liian kantikkaan laukun? Nuo GIVIN vanhat pyöreäkulmaiset laukut ovat paremmin aerodynamiikan puolesta suunnitellut. Taitaa olla myös hiukan näköasia tuo kantikkaampi ST-1300 box.

Mitä tulee tuohon etupään woplaamiseen kovissa nopeuksissa ja millä välttää tätä tilannetta.
Seuraavasta osa on mielipidettä/tunnetta ja osa koettua totuutta.
Itse käytän ROAD pilot 4 Michelin renkaita toinen sarja menossa, nämä renkaat ovat mielestäni rungoltaan niin pehmeät, että ne vaativat kovemmat ilmanpaineet 3,4- 3,5 Bar eteen ja sama taakse, 0,5 Bar enemmän, kuin on suositus ST-1300 manuaalissa.
Toinen seikka, kun ajan kovempaa niin pyrin nostamaan suihkuseinän liki yläasentoa niin ylös että näe juuri ja juuri sen yli. Mielestäni ja kokeiltu, että suihkuseinä yläasennossa kompensoi tuota alapäätä (pyörää/haarukkaa), näin se rauhoittaa etupään "hakemista", jos tuo suihkuseinä on alhaalla niin jopa käy etupää rauhattomaksi. Myös kiristän taka jousitusta jonkun verran..
Olen myös Saksassa seurannut pyörämerkistä riippumatta kun saksanpojjaat ajavat kovempia nopeuksia, eivät he matkapyörissä pidä kovissa nopeuksissa suihkuseinää ala-asennossa vaan keskivälin yläpuolella, puhun nyt matkapyöristä en mistään hajabusseista tai pyöristä mihin on suunniteltu alun alkaen matalat tuuliohjaimet...

Saksalaiset (yksityinen paja) ovat myös kehitelleet ST-1300 etuhaarukkaan 2000 loppupuolella uuden toisella kulmalla olevan haarukkakolmion, jolla on pyritty eliminoimaan tuota woblaamista ja rauhattomuutta etupäästä. Tämä tuli kuulemma siitä kun saksalaiset pannaristit valittivat: " koska honda saa parannettu konstruktiota sellaiseksi ettei rauhattomuutta etupäästä esintyisi enään?"

En muista tuota ST-1100 historiaa ihan tarkasti, mutta sen verran palautan sitä mieleeni, olikohan 1995- vuonna kun tuota ST-1100 etukulmaa muutettiin jo valmistusvaiheessa. 1995 ja jälkeen valmistetuissa st-1100 malleissa olisi siis toisenlainen etupään kulma. Sitä en tiedä miksi vanhassa mallissa sitä muutettiin.... ei ole selvinnyt, ilmeisesti sillä haettiin parempia ajo-ominaisuuksia, jotka jo muutenkin olivat hyvät.
"Tekniikanmaailman testi 1994 HUONOA/MOITITTAVAA: "Moitimme itseämme, kun emme löytäneet mitään moitittavaa"

Kokemuksia ST1100 10- vuoden ajalta ja ST-1300 A 7- vuoden ajalta.

Hei ... onko kukaan kokeillut VStreamin katelasii ? Vielä jatkuu testaus pyörteilyn parissa  thumbsup1

Ollut muutamanvuoden paikallaan. En alkuperäistä paikalleen laita kun korkeintaan pyörän vaihtaessa omistajaa. Mulla on noita bleksejä kolme  tuo kyseinen on kyllä paras. Ilmavastus on kyllä huomattavasti suurempi. Huomasi polttoaineen kulutuksessa ainakin suuremmilla nopeuksilla lasi ylhäällä ajaessa. Repsikkakin tykkää jos malttaa pitää ylhäällä, itse tykkäisin ajaa lasi alhaalla.
Elä kuin viimeistä päivää!

Powered by EzPortal