Akku ja sen kesto

Aloittaja Kauko, 27.04.09 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Talvi tulee aikanaan ja niin myös ajot loppuu kelien mukaan.Akun talvisäilytyksestä hieman liittyen matkailuauton akun kestoon.Reilun vuoden vanha asuntopuolen akku teki tenät.Paikallinen akkuliike ( 40 v vanha firma ) totesi akun olevan täysin sökö , samalla kysyen onko akkua pidetty ylläpitolaturissa ja olihan niin tehty.Mies väitti muutaman talven kokemukseen vedototen " cetekien " tuhoavan ememmän akkua kun normaali säilytys. Tämä asia on tullut motskarin akkujen kanssa usein esiin , usein nopesti vaurioitunut akku on ollut ylläpitolaturissa kiinni.Ei muuta kun akku täyteen latinkiin ja säilytys mieluummin kylmässä tilassa oli loppuyhteenveto .Uskoakko pitäis ?????

Ainakin ruohonleikkurin akku on kestänyt monta vuotta niin, että täys latinki ja olen jättänyt sen ruohonleikkuriin paikalleen ja leikkuri on ollut kylmässä peltihallissa talven. Yleensä leikkuri on lähtenyt laakista käyntiin keväällä, tänä vuonna piti käyttää vähän boosteria apuna. Miksei toimisi motskarin akussakin, ei tuo motskarin akku tahdo kestää kahta vuotta pidempään tuossa ylläpitolaturissakaan, ainakaan minulla.

Minulla -05 pannarissa ajettu 74tkm ja alkuperäinen akku toimii edelleen moitteettomasti.
"Hoitona" talvella lataus 2-3 kertaa ilman mitään purkujuttuja ja säilytys n. +12c
ja näin toimin myös vanhan 1100:n kanssa jolla oli ajettu 85tkm ja akku myös 6v. vanha joka toimi edelleen kun vaihdoin pyörän pois.
Olisikohan ne ylläpitolaturit myyntimiesten keksintöjä ?  :-k

Lainaus käyttäjältä: "pertti"Talvi tulee aikanaan ja niin myös ajot loppuu kelien mukaan.Akun talvisäilytyksestä hieman liittyen matkailuauton akun kestoon.Reilun vuoden vanha asuntopuolen akku teki tenät.Paikallinen akkuliike ( 40 v vanha firma ) totesi akun olevan täysin sökö , samalla kysyen onko akkua pidetty ylläpitolaturissa ja olihan niin tehty.Mies väitti muutaman talven kokemukseen vedototen " cetekien " tuhoavan ememmän akkua kun normaali säilytys. Tämä asia on tullut motskarin akkujen kanssa usein esiin , usein nopesti vaurioitunut akku on ollut ylläpitolaturissa kiinni.Ei muuta kun akku täyteen latinkiin ja säilytys mieluummin kylmässä tilassa oli loppuyhteenveto .Uskoakko pitäis ?????

Mulla on Pannarin talvisäilytyksestä viel kovin vähäinen kokemus, joten tohon uskon asiaan en ota kantaa. Olen kuitenki autopuolen käynyt, kuten ennenkin olen "mainostanut", ja näillä opeilla ajattelin itse asiasta tälviissiin:

Akun kylmäsäilytyksessä on aina riski. Kun/jos varaus laskee riittävästi -ja sehän laskee joka tapauksessa talven aikana- ja pakkanen panee riittävän kovaa, on riski että akku jäätyy ja näinollen menee pilalle. Varsinkin jos akku on vanha.
Itse meinasin tehdä niin, et otan ajokauden päätteeksi akun irti ja laitan öljysäiliöitten viereen ulkoeteisen rappusten alle. (= lämmittämätön, tuuletettu tila missä on pakkasvahtina sähköpatteri)
Kevään tullen päiväks akku laturiin ja sitten paikalleen. Jää nähtäväksi toimiiko mun suunnitelma.

Kertokaa ny jos mä oon ihan metäs.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

06.09.10 - klo:17:47 #19 Viimeisin muokkaus: 06.09.10 - klo:21:13 käyttäjältä Maria
Ei oo ainakaan vielä ollu murheita akun kanssa - 06:nen on pannari ja alkuperänen akku, talvella lampimässä hallissa oon ottanu kengät vaan irti,
enkä oo ladannu vielä kertaakaan ( koputan puuta ) hyvin on toiminu, oon kyllä henkisesti jo latautunu ostamaan uuden akun, mutta kassotaan
kuin kauan toi kestää ??? bannana 062802jumpie elina

""
Akun kylmäsäilytyksessä on aina riski. Kun/jos varaus laskee riittävästi -ja sehän laskee joka tapauksessa talven aikana- ja pakkanen panee riittävän kovaa, on riski että akku jäätyy ja näinollen menee pilalle. Varsinkin jos akku on vanha.
""

Akkukauppias Sinkkonen Joensuusta kertoi, että akun itsepurkaus putoaa käytännössä nollaan -20 asteessa. Siis mitä kylmenpi, sitä pienempi itsepurkaus! Tähän uskoen olen useana vuonna säilyttänyt täyteen ladattua akkua pakastimessa ja ilman minkäänlaisia vahinkoja.  Tietenkin monta muovipussia ympärillä ja pakastimen haltijattaren kanssa hyvät puhevälit. Jos akun kunto jo syksyllä oireilee selvästi, niin turha sitä on millään tavalla kevääseen säilytellä. 

Lainaus käyttäjältä: hondamania - 15.09.09 - klo:20:23
Mulla on -04 mallin peli ja alkuperäinen akku ja 125 tkm takana. Vielä lähtee hyvin käymään pienellä aamupakkasellakin. Henkisesti olen varautunut ostaman uuden akun ensi keväänä, kun alkaa 7. vuosi.

Pannari kyllä virta päällä kuluttaa aika paljon virtaa kun siellä keulassa kaksi H4 molottaa täysillä, takavalot päällä ja kaikenmaailman tietokoneet. Kun aikanaan asentelin vakionopeussäädintä, siinä sähkökytkentöjä tehdessä/testaillessa piti pitää virtoja päällä useaan otteeseen ja aika äkkiä oltiin siinä tilanteessa että ei enää lähtenyt käymään.
Nyt on ajettu alkuperäisellä akulla 175 tkm ja 9 kesää. Nyt meinaan ostaa uuden akun. Jos saan sopuhinnalla Yuasan, sen kyllä ostan. Sen verran huolettomia kilometreja on ollut.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

08.07.14 - klo:16:59 #22 Viimeisin muokkaus: 08.07.14 - klo:17:04 käyttäjältä Timppa
Akun kesto ja kesto......
En oikein tiedä voiko tässä kohtaa puhua edes laadusta tai ylipäänsä kestosta.

Sattui nimittäin niin, että ostin ihan oikein kovalla rahalla Motonetin tavarataivaasta Euroglobe merkkisen akun 26.5.2014 hintaan 49,90€
Tehtiin pieni 5000km lenkki, jonka jälkeen ajettu n.1500km.
Välillä mopo seisoi tallissa jopa parhaimmillaan 4pv. peräkkäin.
Johtuen ilmanhaltijoista sekä palkanmaksajasta.....
Viikonvaihteessa viikolla 27 ajettiin (3)kolmena päivänä peräkkäin n.1000km.
Viimeisenä päivänä Moikipäästä, suoraan tallin lämpöön.(tankkauksen jälkeen).
La nimisenä päivänä ajokamat päällä talliin ja mopo ulos, virrat päälle.......mitä vit.....
Edes mittariston valot eivät syttyneet kunnolla.
Mopo laturiin ja armoton vitutus kun ei päässyt lähtemään.
Mopo kävi pihassa sitten sen vartin kun apuvirralla sen käynnistin Autoa apuna käyttäen.
Sammutin ja kokeilin käymään hän kertoi että keväämmällä vaikka pihalla oli jo kohtuu keväinen 23*C eikä lähtenyt käymään per....e.
Uudelleen autosta pikkusykäys virtaa mopo käy ja ajo talliin.
Purku ja akku irti ja laturiin tunnin odottelun jälkeen ottaa virtaa mutta purkaa kaiken lähes samantien, Laturi Cetec 0,8A oli tällöin jo todella kuuma.
Vanhassa akussa(siinä joka oli talven kiinni mopossa)virtaa 12,60V, mutta mopo ei lähtenyt sillä enää käyntiin joten hankittiin siksi uusi.
Uudessa laadukkaassa ja EDULLISESSA akussa jännite sen sijaan 10,40V .....

Halpa akku siis kesti 26.5.2014 - 29.6.2014 välisen ajan  wave

Mitä tästä opimme:
Hyvä ja halpa ei kuulu samaan lauseeseen. Eli osta joko hyvä tai sitten se halpa.

Akku eilen Motonettiin tänään kaupan vaatiman testin jälkeen jännite koko yön kestäneen latauksen jälkeen 11,3V
Vähän nihkeästi myyjä sanoi "kyllä tästä täytyy tehdä se takuu palautus".

NO kaikesta huolimatta nyt on se uusi ja HALPA takuuakku latauksessa, kohta se veivataan kiinni mopoon ja sit pojat lähtee....
Toivotaan ainakin.

Luulen tietäväni minkä merkkisen akun seuraavaksi hankin, eikä se ole Euroglobe.
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Nämä akut on sama kun renkaat joillakin ne kestää ja toisilla ei . Minulla Yuasa akku 2012 keväällä hankittu ja taitaa olla loppu lähellä . Sammutin mopon vahingossa sivutuella ja samalla jäin suustani kiinni ja 5 min päästä valot häipyivät . Laturilla virtaa ja niin lähti käyntiin . Lähtenyt sen jälkeen kyllä käyntiin mutta kotona kokeilin samaa valotestiä ja sama juttu . Akun ostoon mutta mikä on merkki ?

Timppaa siteeraten:
Mitä tästä opimme:
Hyvä ja halpa ei kuulu samaan lauseeseen. Eli osta joko hyvä tai sitten se halpa.

On tullut monessa muussakin tuotteesa vastaan tuo ilmiö,hyvä halpa,kun ei oikein aina tahdo löytyä hyvää. millään hinnalla. wallhead
Varsinkin kun valmistukset ovat siirtyneet tuonne kaukoidän suuntaan.Vaikuttaa kovasti siltä,että ei haluta tehdä/maahantuoda enään
minkäänlaista laatutavaraa,ainoastaan halpaa roinaa.  horisko

FF1pan



Lainaus käyttäjältä: Timppa - 08.07.14 - klo:16:59
kohta se veivataan kiinni mopoon ja sit pojat lähtee....
Toivotaan ainakin.

Ja uusi akku paikoillaan. jännite 13,2V..... Lähti kuin palmun alta.  _party_party_
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Jep,näin se on.Kolmas euroglope menossa,vuoden on jokainen
kestänyt.Saa taas ensi keväänä suunnata akun ostoon,jos
vanhat merkit paikkansa pitää.Alkuperäinen akku kesti kolme
vuotta.Täytyneen palata takaisin kalliimpaan merkkiin.Viellä
kun löytäis jostain edullisesti.Euroglope taitaa karistella
rojunsa akun pohjalle ja se on kaput samantien.Ei kyllä voida
mistään laadusta puhua,halpahan se kyllä on. 36.gif

Mä olen kyllä sitä mieltä että akussa ei kannata tinkiä, koska tyssää ajaminen
kokonaan jos akku loppuu ja vanhaa sanontaa lainaten (EI KÖYHÄLLÄ OLE VARAA OSTAA HALPAA)
mulla kesti alkuperänen 8 vuotta ja 129000 km joten ostin uudenkin samanlaisen,
Kunun pyörässä Turussa makso  138e joku oli katsonu motonetista ja siellä se oli 168e.???

09.07.14 - klo:20:29 #28 Viimeisin muokkaus: 09.07.14 - klo:20:39 käyttäjältä sammy76
tuolta itse tilasin yuasan akun, n.110€ posteineen. halvin paikka mitä löysin. tuli viikossa kotiovelle. http://www.ebay.co.uk/itm/Yuasa-Motorradbatterie-TTZ14S-BS-AGM-ahnlich-YTZ14S-Batterie-12Volt-AH-Akku-/281359652506?pt=DE_Motorradteile&hash=item418257969a

Pitikös ottaa jotain huomioon jos on apsit?

Powered by EzPortal