Kaasutinprojekti

Aloittaja Pannukakku, 30.09.18 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

No niin, kone on kasassa niin voidaan aloittaa uusi projekti. Eli tappelin kaasuttimieni kanssa koko kesän kun en älynnyt valmistella yhtä puhdasta ja hyvää kaasutinpakettia. Joten otin pyörän alkuperäisen kaasutinpaketin, purin, tarkistin, puhdistin ja vaihdoin kokeiluna pääsuuttimet pykälää suurtempiin.

Onkohan mulla nyt maailman viritetyin ST1100 kun siinä on avarampi putkisto, se on porattu ylikokoon, kanavia on muotoiltu ja siinä on suuremmat pääsuuttimet?

Noh, ensimmäinen ajelu oli lievästi sanottuna pettymys, alakierroksilla pyörä oli kuten ennenkin mutta ohitustehoa ei löytynyt yhtään. Vika oli äkkiä paikallistettu eli luistien kalvot vuotivat ja luistit eivät nousseet. Tiivisteliimaa kalvojen uloimpaan reunaan, kokeilu, ja meinasin mennä seinästä läpi! Sanotaan nyt vaikka niin, että kaasuttimien laatu ja säädöt ovat aikas merkittävä seikka koneen käytöksessä.

Mutta se projekti: värkkään hiukan putkistoa tässä talven kuluessa, asennan ehjän ilmanpuhdistinkotelon koska nykyinen hajosi kun pelasin kaasuttimien kanssa Ruotsissa ja se on nyt jesarilla kasassa ja laitan vaikka K&N:n ilmanpuhdistimen. Sitten kun venttiilinvälykset on tarkistettu ja mikään ei vuoda niin rupean kokeilemaan eri suutinkombinaatioita ja shimmejä neuloissa. Tai katson, jos löydän jostain jyrkemmät neulat. Tai hion vakioneulat jyrkemmiksi.

Dynoahan ei ole, mutta kulutuslukemat saadaan kyllä taululle ja katsotaan perstuntumakokeilla kombinaatioiden toimivuutta. Lähtökohtana on tosiaan löytää mukavin kombinaatio lievästi piristettyyn pyörään, täysin vakiokuntoisen ST:n paras setuppi tuntuu olevan #40 tyhjäkäyntisuutin ja #128 pääsuutin ja 1 7/8 kierrosta seosruuvit auki.  

Tietty kaikki lähtee hyväkuntoisesta moottorista jossa venttiilit eivät vuoda, ajoitukset ja välykset ovat ok, pakoputket ja kurkut ja ilmanpuhdistinkotelo yms. ei myöskään vuoda.

Voidaan sanoa että ensimmäinen setuppi on kokeiltu, eli

Vakio ilmanpuhdistin (tukkoinen muttei vielä vaihtokuntoinen)
Tyhjäkäyntisuuttimet #40 (vakio)
Pääsuuttimet #130 (pykälää suuremmat)
Vakioneulat, ei shimmejä
Absorptiovaimentimet noisekillereillä (kolmen tehtaan osista kasatut)

Alakierroksilla on toivomisen varaa mutta kaasuttimien puhdistamisen jälkeen ryyppykin vaikuttaa toivotusti eli kierokset eivät ole enää kovin korkealla. Keskialueella kone potkaisee kuin paalujuntta eli suuremmat suuttimet purevat ja luistien noustua seos rikastunee nopeammin. Pienoista värinää on koko alueella mikä johtunee synkkauksen puutteesta.

Seuraavaksi hommataan oma synkkausmittaristo, K&N:n ilmanpuhdistin ja shimmataan neulat. Aion myös kokeillaa suurempia tyhjäkäyntisuuttimia.

24.05.20 - klo:20:17 #2 Viimeisin muokkaus: 29.05.20 - klo:18:24 käyttäjältä Pannukakku
Ja seuraava setuppi:

Vakio ilmanpuhdistin (uusi)
Tyhjäkäyntisuuttimet #40 (vakio)
Pääsuuttimet #128 (vakio)
Vakioneulat, ei shimmejä
Seosruuvit 1 7/8 -kierrosta auki
Absorptiovaimentimet noisekillereillä (kolmen tehtaan osista kasatut, niittaukset "korjattu" gorillateipillä)

Palasin vakioon eurooppaversion suuttimiin samalla kun siivosin kaasuttimet kunnolla. Osin siksi, että haluan nähdä mitä pelkkä puhdistaminen saa aikaan ja osin siksi, että nyt on ollut liikaa kaikkia hatusta heitettyjä kokoonpanoja. Eli on parasta saada hiukan referenssejä ennen kuin jatkaa hienosäätämistä.

Kaikki toimi oikein hyvin, vaihteetkin kytkeytyvät napakasti ja sujuvaa vetoa on oikein mukavasti ihan tyhjäkäynniltä saakka. Niin kauan kuin äänenvaimentimet pysyivät kiinni. Toinen änkkärinperkele korkkasi taas kollektorista ja toinen vuotaa päätylaipasta, ihan niin kuin ennenkin. Vaikka asensin gorillateippiä putken ympäri niin vastapaineet ovat miten sattuu, pyörä kuulostaa joiltain osin Harley-Davidsonilta ja tuntuukin samalta, alapää on laihalla ja synkkaukset miten sattuu. Ja minkäänlaisesta sivistyneestä sekä tasaisesta vääntökäyrästä ei voi puhua.

Olen lykännyt liikaa uusien äänenvaimentimien hankkimista mutta nyt riitti. Suuttimia on turha vaihdella tai kaasuttimia synkkailla jos putkisto vuotaa kuin seula.

Lomarahoja odotellessa.

No niin, Delkevicit ovat kiinni ja niissä on varsin mukavan kuuloinen baritoni.

Huomasin, että parhaat äänenvaimentimen kiinnittimet ovat Hondan omat. Minulla on ollut kaiken maailman perkeleen pantoja, mutta ainoat jotka pitävät ovat alkuperäiset. Ne ovat tallella puolison pyörässä, omani olen heittänyt romukoppaan joskus -07. Ei kuin uudet tilaukseen ja projekti jatkuu.

Rupean seuraamaan myös kulutusta. Edellisellä setupilla mentiin 5,44 litraa sadalla reippaassa maantieajossa.


Vähähköllä menee. Seurailen myös kulutusta, sen muuttuminen on usein ensimmäinen indikaatio asioiden pieleen menemisestä. Mulla jää kulutus alle kuuden lähinnä siistissä siirtymätyyppisessä matka-ajossa pohjoismaisilla rajoituksilla, sekalaisempi ajo vie kuuden kahta puolta. Tänään tankkasin viimeksi 6,2, mutta se oli lähinnä moottoritietä, osin yksinumeroista valtatietä sangen dynaamisine ohituksineen. Nopeuden kasvattaminen nostaa janoa selvästi.

Delkevicin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen itsekin, on ollut koko ränni kansista lähtien viimeiset viisi vuotta, kun alkuperäinen hapantui kokonaan pitsiksi. Hintaero seuraavaksi halvimpaan oli niin suuri, että se vähän epäilytti. Ihan turhaan, hyvin istuivat paikalleen ja ovat kestäneet. Putkiosuus vaimentimiin asti ottaa ajastaan väriä lämmön takia, mutta ei se pahalta näytä. Rosteriputken ääni muuten muuttuu lämmitessään, olen huomannut autohommissa saman. Bassoa tulee lisää.

Irtokillerit oon pitänyt paikallaan, äänestä tulee ilman niitä turhan terävä rähjäys enkä havainnut niillä vaikutusta kulkuun, kun joskus suljetulla alueella kokeilin. Saksan ja etenkin Sveitsin viranomaiset saattavat kuulemma olla hyvinkin karheina jopa turistille, jolta ne puuttuvat, siksi en viitsinyt ottaa reissuilla riskiä, ja ovat ne jääneet sitten kotimaassakin paikalleen.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

16.06.20 - klo:21:26 #5 Viimeisin muokkaus: 16.06.20 - klo:21:28 käyttäjältä Pannukakku
Killerit on mullakin kiinni ja kulutus on ilman muuta tärkeä indikaattori kaikkeen. Rupean siis listaamaan myös kulutusta, edellinen kombinaatio vei 5,44 litraa sadalla perus matka-ajossa, nopeuksilla 80-120 km/h. Mulla on Motadin käyrät ja kollektori mutta Delkevicin vaimentimet, muijan pyörässä on nyt Motadin järjestelmä kokonaisuudessaan. Naisystävän pyörässä on täysin vakiot asetukset, pilottiruuvit ovat 1 7/8 kierrosta auki. Itse avasin ruuveja 2 1/2 kierrosta Delkevicien myötä ja meno on ihan swengaavaa. Liian laiha seos aiheuttaa eräänlaista traktorimaisuutta, vaihteet eivät kytkeydyn kunnolla ja pyörä ei kiihdy hyvin.

Katsotaan, että mitä tämä kombinaatio kuluttaa, laitan yhteenvedon kohta kun olen keksinyt jonkin tekosyyn ajaa riittävästi.

Ajatus alkaa selkeytyä, viedään se perkele nyt liian rikkaalle ihan kokeilumielessä, uudet suuttimet ovat postissa. Eli #42 ja #130 seuraavaksi. Nythän kaikessa bensiinissä on etanolia jonka energiatiheys on muistaakseni 27 Mj per kilo, keveissä mineraaliöljytisleissä on 46 Mj per kilogramma. Eli periaatteessa kaasutinsyöttöinen kone joka on speksatty hyväksi vuonna 1989 ei voi enää toimia yhtä hyvin edes ysikasilla vuonna 2020.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 16.06.20 - klo:21:26
Killerit on mullakin kiinni ja kulutus on ilman muuta tärkeä indikaattori kaikkeen. Rupean siis listaamaan myös kulutusta, edellinen kombinaatio vei 5,44 litraa sadalla perus matka-ajossa, nopeuksilla 80-120 km/h. Mulla on Motadin käyrät ja kollektori mutta Delkevicin vaimentimet, muijan pyörässä on nyt Motadin järjestelmä kokonaisuudessaan. Naisystävän pyörässä on täysin vakiot asetukset, pilottiruuvit ovat 1 7/8 kierrosta auki. Itse avasin ruuveja 2 1/2 kierrosta Delkevicien myötä ja meno on ihan swengaavaa. Liian laiha seos aiheuttaa eräänlaista traktorimaisuutta, vaihteet eivät kytkeydyn kunnolla ja pyörä ei kiihdy hyvin.

Katsotaan, että mitä tämä kombinaatio kuluttaa, laitan yhteenvedon kohta kun olen keksinyt jonkin tekosyyn ajaa riittävästi.

Ajatus alkaa selkeytyä, viedään se perkele nyt liian rikkaalle ihan kokeilumielessä, uudet suuttimet ovat postissa. Eli #42 ja #130 seuraavaksi. Nythän kaikessa bensiinissä on etanolia jonka energiatiheys on muistaakseni 27 Mj per kilo, keveissä mineraaliöljytisleissä on 46 Mj per kilogramma. Eli periaatteessa kaasutinsyöttöinen kone joka on speksatty hyväksi vuonna 1989 ei voi enää toimia yhtä hyvin edes ysikasilla vuonna 2020.
Kyllä sä olet aikamoinen lääkäri tuon 1100 koneen kanssa !!!  thumbsup1 :)
Elämä on lainaa ,miksi et nauttisi siitä harrastuksen parissa !

Uusi yhteenveto:

Vakio ilmanpuhdistin (pari tuhatta ajettu Hiflofiltro)
Tyhjäkäyntisuuttimet #40 (vakio)
Pääsuuttimet #128 (vakio)
Vakioneulat, ei shimmejä
Seosruuvit 2 1/2 -kierrosta auki
Äänenvaimentimet ovat Delkevicin 450-milliset ovaalit noisekillereillä.

Kulutus 5,05 litraa sadalla puhtaassa matka-ajossa, nopeudet 80-130. Matka on tarkistettu Google Earthilla ja tankillinen oli Shellin V-poweria.

Samalla kombinaatiolla meni 6,6 litraa sadalla nurkka-ajossa kun jouduin pyörimään pitkin kyliä viime viikolla.


Uusi kokoonpano:

Vakio ilmanpuhdistin (pari tuhatta ajettu Hiflofiltro)
Tyhjäkäyntisuuttimet #42 (pykälää suuremmat)
Pääsuuttimet #132,5 (kahta pykälää suuremmat)
Vakioneulat, ei shimmejä
Seosruuvit 2 1/2 -kierrosta auki
Äänenvaimentimet ovat Delkevicin 450-milliset ovaalit noisekillereillä.

Kulutus 6,05 l/100 km maantieajossa vauhdeilla 60-100 km/h.

Laitoinkin kahta numeroa suuremmat pääsuuttimet, mutta mitä siitä, näin päästään nopeammin rikkaan puolelle. Nyt moottori toimii oikein mukavasti, veto on tasaisempaa koko alueella mutta ainakin alapää alkaa olemaan jo jurrissa. Pakoputken päihin kertyy karstaa ja pakokaasu haisee bensiiniltä. Jos ajattelen asiaa optimin seossuhteen kantilta niin tyhjäkäyntipiiriä ei auta enää rikastaa.

Luen tulpat jahka kone jäähtyy.

Dynamometri olisi sittenkin kiva asia, saisi kunnon mittaustuloksia.

Keskeytin moottorin karstaamisoperaation reissun takia ja asensin laihemman välikookonpanon:

Vakio ilmanpuhdistin (Hiflofiltro)
Tyhjäkäyntisuuttimet #42 (pykälää suuremmat)
Pääsuuttimet #130 (pykälää suuremmat)
Vakioneulat, ei shimmejä
Seosruuvit 2  kierrosta auki
Äänenvaimentimet ovat Delkevicin 450-milliset ovaalit noisekillereillä.

Kulutus 5,24 l/100 km. Ajo on ollut vaihtelevaa, ollaan ajeltu lähinnä maanteitä ja pikkuteitä.

Kokoonpano toimii, moottori on tasainen mutta ei tukkoinen. Bensa haisee pikkuisen tyhjäkäynnillä, eli tyhjäkäyntipiiri on edelleen pikkuisen rikkaalla, mutta noki on enimmäkseen hävinnyt pakoputken päistä. Tulppia en ole ainakaan vielä viitsinyt irroittaa.

Olisin laittanut vakiokokoiset tyhjäkäyntisuuttimet, mutta olin mennyt heittämään ne sottaiseen nuuskarasiaan ja en iljennyt asentaa niitä ennen liotusta ja pesua. Joten suuremmat suuttimet jatkavat, väänsin suuttimien vaihdon sijaan seosruuveja puoli kierrosta kiinni päin. Varaa olisi ollut enemmänkin.

Nyt ollaan aika lähellä optimia, tämä kombinaatio on mukavin ajella ja polttoainetalouskin on kunnossa.

Täytyy muistaa tilata K&N:n pestävä ilmansuodatin ja katsoa sen vaikutusta käytökseen.


Pannukakun kulutusmittauksista innostuin itsekin mittailemaan. 483 km (tripin mukaan) bensaa meni tankkiin 23,68 litraa. Ajo pelkästään maantietä, yli puolet kaksipäällä. Kulutus n. 4,9 l / 100 km. Suuttimet muistaakseni 40 ja 128, seosruuvit vajaan 2 kierrosta auki, vakio putket.

Minulla on joka tankillisella eri lukema. :)

28.07.20 - klo:20:41 #12 Viimeisin muokkaus: 28.07.20 - klo:20:47 käyttäjältä tonipan
Olemme reissussa Norjassa ja ylinopeussakot saa kuulemma  jos nopeusrajoitus ylittyy vaikka 1 km/h (nämä siis kuulopuheita hevosmiesten toimistolta).

No kuitenkin on ajettu todella kevyellä kaasuranteella... kulutus ollut 4,7 - 4,9 litraa / 100 km !!

Pakoputken kollektori murtui heti alkureissussa ja äänet on kuin ralliautossa, tuo tuskin vaikuttaa kulutukseen ?

Kollektoria on joku hitsannut aiemmin ja murtui hitsauksen vierestä. Hitsaushommia tiedossa kun päästään kotiin... taas vähän isompi huolto !!


Vähällä menee. Pakoputkiston avartaminen yleensä laihentaa seosta jonkin verran, kun vastapaine laskee niin kaasunvaihto tehostuu ja pytyt tyhjenevät paremmin. Teoriassa seosta menee enemmän tyhjempiin sylintereihin, mutta koska kaasutin ei osaa kasvattaa polttoaineen määrää niin lisäseos koostuu enemmänkin ilmasta. Vaikutus on marginaalinen, etenkin pienellä kuormalla.

Minulta lensi vaimennin irti Västeråsin Bilteman pihassa joku vuosi sitten. Tälläsin vaimentimen ja kollektorin liitoksen täyteen CRC:n Exhaust Repair Gumia ja jotain CRC:n metallilangalla kiinnitettävää laastaria ympärille. "Korjaus" kesti kotiin saakka ja piti metelit pieninä. Mutta oli sekin sirkus, sain oikein yleisöä kun parsin sitä ruosteista hormia kasaan Bilteman parkkiksella. Päätös Motadin rst-putkistosta syntyi samassa syssyssä.

Olen antanut päristä. Pienillä kierroksilla ei paha, mutta kun kierroksia tai muuten kuormaa ni alkaa kuulostamaan harrikalta.
Katsotaan sitten kotona kuinka pahasti ruosteessa vai meneekö putkiston ostamiseksi ?

Powered by EzPortal