Älä huolla näin: osa 1. Vuosihuolto

Aloittaja VerdeP, 24.04.16 - klo:15:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tein ensimmäisen vuosihuollon viime vuonna ostamaani Pannariin nyt keväällä.               
Pyörä tuontipyörä eikä hajuakaan mitä huoltoja tehty saatikka paljonko pyörällä ajettu.               
               
(Heti oston jälkeen uusin tulpat,öljyt,suodattimen,peräöljyt,ilmanputsarin ja kauden               
puolivälissä mittasin venttiilivälykset ja synkronoin kaasarit – vain nelonen oli pari-kolme               
SyncPron yksikköä korkeammalla, muut keskenään yhden yksikö sisällä.)               
               
Tulpat,eri merkkiset öljyt,suodatin vaihto ja muut tarkastukset(ilmanputsari,peräöljy yms...)               
Lisäksi vaihdoin jäähdytysnesteet.En saanut 2-4 puolen tyhjennysruuvia irti                
joten löysytin syylärin alavesiletkua ja lirutin sieltä loput nesteet.               
               
(ÄHN:)Ruuvit kiinni ilman huuhtelua ja uudet punaiset nesteet järjestelmään               
jääneiden vihreiden sekaan.
               
               
Jarrunesteet tuli uusittua takajarrulevyn ja palojen uusimisen yhteydessä.               
Kytkinnesteetkin tuli tarkastettua:               
               
(ÄHN:) Kannen ruuvit tosi tiukalla joten en avannut vaan katsoin silmästä –                
onhan siellä nesteitä.En ole vielä  kertaakaan avannut kytkinnestekoteloa.
               
               
Pyörä käyntiin ja nesteiden tarkastus Haynesin ohjekirjan mukaan – toimii!               
               
Kevään ensimmäiselle ajolle 10.4 pojan ja hänen Suzukin kanssa – kuten oli sovittu.               
Ekaks Hiekka-Hentusen parkkikselle pujottelemaan ja jarruttelemaan – kyllä               
tätä olikin kaivannut.Sieltä sit tarkoituksena ajaa Karkkila-Vihtijärvi-Perttula-hima.               
Ajoin ekana ja jo ennen Siippoon Nestettä kytkin tuntui oudon kevyeltä.No matka               
jatkui aina Masuunin ABC:lle johon päätin pysähtyä – onneksi.               
Kytkin lopetti toiminnan – meni tunnottomaksi,välillä oli jotain painetta mutta               
pääosin ei tuntumaa – eikä irrottanut enää. No sitten miettimään.               
Mä sanoin vian olevan uudessa öljyssä koska en ollut tehnyt kytkimelle mitään -               
poikani sanoi vian olevan kytkimessä. Ei hakkaustyökalua mukana jolla olisi               
saanut kytkinnestekopan auki – joten päätettiin,että poika hakee Hyvinkäältä               
uudet öljyt,sit himasta kytkinnesteet ja tarvittavat työkalut-ja auton.               
Mietittiin peräkärrynkin ottamista mutta päädyttiin siihen et vika kyl saadaan korjattua.               
               
No mulla kun on aikaa niin eiku kahville;ja siinä kärytellessä oli aikaa miettiä.               
               
Vinkki: (jonka te ja minä tiedämmekin mutta joka puuhastellessa niin usein unohtuu)               
Mene pois pyörän luota vaikka syömään ja ota aikalisä – mieti rauhassa ratkaisua.
               
               
Muistin,että kun asensin kameralle peilikiinnikettä niin olin kääntänyt kytkinnestesäiliötä               
ja jos – siis jos – siellä onkin vain vähän nestettä niin järjestelmään on voinut päästä ilmaa.               
               
Ja kun aikaa on niin kaunis kevätpäivä kuluu kivasti ruuveja irroitellessa – toisen sain               
ruuvarilla auki mutta toinen lähti pyöristymään.Eiku talttapäällä ja lenkillä hakkaamaan.               
No lenkki oli niin kevyt että piti etsiä jotain painavampaa – ja löytyi sopiva kivi.               
WD40,talttapää ja kivi – ja 20 minuuttia ja 2 röökiä niin lähtihän se auki.               
               
Vähän jännitti kannen avaus – no säiliöhän oli melkein tyhjä.Neste kovin tumma               
ja silmässä "näkemäni" neste olikin silmän likaisuus.Stonga oikealle ääriasentoon               
ja kytkintä varovasti painelemaan – plump,plump. Ilmaa tuli pois ja muutaman                
painalluksen jälkeen kytkin alkoi tuntumaan normaalilta.Jees! En alkanut                
tanssimaan voitontanssia vaikka mieli kyllä teki.               
               
Soitin pojalle ja sanoin vian selvinneen:kysyin tuleeko hän tänne vai käynkö ostamassa               
DOT nelosta ja ajan pois.Ja 10 pistettä pojalleni: "Se on parempi että tulen,että pääset               
varmasti takas himaan".               
Olisin halunnut ajaa alkuperäisen reitin mutta kaksi yhtä vastaan niin ei onnistunut:                
sekä vaimoni(olin soitellu aiemmin) että poikani sanoivat että on parempi ajaa suoraan himaan.               
               
Pyörä läjään – no ei sitä kyl ollu paljon purettu mut kuulostaa niin miehekkäältä – ja               
kohti kotia.Kaikki ok – niinkuin "tiesinkin".               
               
Vaihdoin himassa uudet kytkinnesteet.La 16.4 yksin ajelulle – reilu 100 km               
ja pyörä toimi hyvin.Mutta – pojan,vävyn sekä PanFun clubilaisten juttuja               
kuullessa ja lukiessa – tuli ajatus että noinkohan mä rikon pyöräni.Tärkeimpänä               
juttuna prätkässäon luotettavuus – kun on yksin liikenteessä niin sillä ei ole niin               
väliä mutta kun tulee reissattua enimmäkseen vaimo kyydissä niin mun pitää voida               
luottaa että pyörää ei tarvitse reissussa muuta kuin tankata.               
               
Joten: pyörää purkamaan että saa tehtyä jakohihnan,kiristinrullan ja -jousen,               
termostaatin ja jäähdytinnesteen vaihdon – ja huuhtelun!               
               
(ÄHN:) Haynesin ohjekirja on täydellinen – siinä kerrotaan KAIKKI asennusvaiheet.               
               
Uskomukseni on 90-luvulta kun purin aiemman pyöräni tuutti vm 1977.               
Nykyinen opas on monilta kohdin vajaa mutta suoraa virhettä en ole vielä               
löytänyt (esim 1/3 pakoputkea irroitettava että pääsee kytkinkopan muttereihi ja               
termarin etupuolella olevasta mustasta muovista ei puhuta mitään(kiinni yhdellä ruuvilla                
– poistamalla se pääsee alempaan kiinityspulttiin  käsiksi).               
Uskon että lähes kaikki pyörän huollot ja korjaukset pystyy kyllä tehdä kirjan ja                
clubilaisten ohjeiden mukaan – pitää vaan olla kriittinen ja tarkka.               
               
No nyt on pyörä purettu – odotellaan osia CMSNL:ltä (kiristinrulla ja – jousi sekä               
kytkinkopan tiiviste).               
               
(ÄHN:) Tilasin jo viime vuonna jakohihnan – mutta en rullaa enkä jousta.               
               
Paljon parempi tilata kerralla kaikki – tuli vaan joku oikosulku(vai pihiys?)! Ja jakohihnaksi               
kävisi kuulemma Opelinkin (muualla clubin sivustoilla juttuja,joita en ollut lukenut ennen tilausta)               
Mutta minulla vaan on niin VAHVA USKO ALKUPERÄISOSIIN ,varsinkin tässä ehkä tärkeimmässä               
paikassa, että olisin ostanut silti alk.per. Olette varmaan oikeassa siinä että hihna on               
täsmälleen sama mutta se ei poista tätä jääräpäistä USKOA ja sen tuomaa luottoa.               
               
Ohessa puolen minuutin video jakopäästä kun vanha hihna vielä paikoillaan -               
kera selostuksen.Linkki:               
               
https://drive.google.com/file/d/0BzbmDY0pF0vVNW8zTGd1dy1lM0U/view?usp=sharing               
               
Muiden kiireiden takia saan pyörän läjään viimeistään 15.5.               
Jos se ei skulaa (vesipumppu? Poistetut jäähdytinnesteet olivat sekoittuneet                
punaiseksi eikä vaahtoa tai klimppejä näkynyt) niin kerron kyllä.               
               
Käyttämäni nesteet: (oluen lisäksi – ja sen merkki ei liene oleellinen)               
Jäähdytin:   punainen Zero Long Life (monoetyleeeniglygoli) ja akkuvesi             
   (silitysrautoihin ja akkuihin) suhteessa 50 -50 .            
Öljyt:   Vuonna 2015 Castrol Power 1            
   Vuonna 2016 Motul 5000 10W40            
               
Lopuksi vielä yksi tärkeä – ainakin minulle merkittävä -vinkki:               
               
Jos haaveilet Pannarin ostosta niin liity PanFun clubiin – nyt.               
(no jaa – taitaa muuten näkyä vain clubilaisille ???)               
               
Älä niin kuin minä – vasta pyörän oston jälkeen.               
Lukemalla sivustoja tarkemmin ETUKÄTEEN ei mun ois tarvinnut (ehkä?) tätä               
omaa juttuani sinne laittaa.               
               
Turvallisia kilometrejä teille!               
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Powered by EzPortal