Tuleeko pannari taloon, viikonloppu näyttää.

Aloittaja Eddie, 05.07.13 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Terve kaikille foorumilaisille.
Keväällä ostamani lt 1100 muuttui ostohetkestä alkaen saksanseisojaksi ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että vanha pannari otetaan liikkeestä alle... ensin koeajoon.
Viikonlopun aikana olisi tarkoitus ajella ristiin rastiin ja ahmia kilometrejä tällä vanhalla st 1100 mallilla.
Ensi viikolla sitten pohditaan, miten hommassa edetään.
Mulla oli joitain vuosia sitten st 1300 ja sillä tuli kyllä ajettua reippaita siivuja ilman minkään valtakunnan puutumista. Saapa nähdä miten matka taittuu tällä vanhemmalla!

Tämä ilta taitaa kulua foorumin äärellä, kun koitan ahmia tietoa tämän pyörän tekniikasta ja kohteista, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Bemari vaatii lehmän hermot ja aikaa märehtiä pyörän toimimattomuutta...
Mä haluan vain ajella!  :P
-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

05.07.13 - klo:13:55 #1 Viimeisin muokkaus: 05.07.13 - klo:16:13 käyttäjältä Meesse
"Vaarallinen tauti"tuo Pannarikuume,helpottaa vasta kun on kaupat tehty ja  03Biker

Juu, saattaa olla vaarallinen tauti, katsotaan nyt tuleeko tartuntaa!

Ajoin kotia tämän pannarin ja hieman ristiriitaisin tuntein, näin alkumetreillä..
Pöntöt pitävät sen verran ääntä, ettei vienoa vinkumista tahdo kuulla: ei hyvä
Kaasua käännettäessä lähtee kyllä ihan eri tavalla, kuin vanha LT: oikein hyvä
Vaihteen välit ovat äärimmäisen lyhyet, mutta täsmälliset: hyvä vai huono, en osaa vielä päättää. Huomenna ajokenkä sen sanoo.
Pyörä hypähtää eteenpäin, kun vaihteen lyö silmään: ominaisuus?
Tässähän on nestesäätöinen kytkin: erinomaista!
Ohjausta kääntäessä tanko käyttäytyy kuin customissa.. reunasta reunaan kääntäessä keula nousee ja laskee yllättävän paljon: Ei hyvä

Yllättävän raskaan tuntuinen peli ajaa, mutta motarilla menee kuin itsestään. Reissupyörä mikä reissupyörä!

Huomenna alkaa sitten todellinen koeajo.  03Biker

-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Lainaus käyttäjältä: Eddie - 05.07.13 - klo:17:24
Juu, saattaa olla vaarallinen tauti, katsotaan nyt tuleeko tartuntaa!

Ajoin kotia tämän pannarin ja hieman ristiriitaisin tuntein, näin alkumetreillä..
Pöntöt pitävät sen verran ääntä, ettei vienoa vinkumista tahdo kuulla: ei hyvä
Kaasua käännettäessä lähtee kyllä ihan eri tavalla, kuin vanha LT: oikein hyvä
Vaihteen välit ovat äärimmäisen lyhyet, mutta täsmälliset: hyvä vai huono, en osaa vielä päättää. Huomenna ajokenkä sen sanoo.
Pyörä hypähtää eteenpäin, kun vaihteen lyö silmään: ominaisuus?
Tässähän on nestesäätöinen kytkin: erinomaista!
Ohjausta kääntäessä tanko käyttäytyy kuin customissa.. reunasta reunaan kääntäessä keula nousee ja laskee yllättävän paljon: Ei hyvä

Yllättävän raskaan tuntuinen peli ajaa, mutta motarilla menee kuin itsestään. Reissupyörä mikä reissupyörä!

Huomenna alkaa sitten todellinen koeajo.  03Biker

-Eddie-




Tuohon hypähtämiseen vaihdetta laitettaessa vois sanoa, että varmaankin ominaisuus. Itse en ole sen antanut häiritä mutta kun aloin (katu-uskottavuuden nimissä ;) ) joskus tekemään niinkuin valtaosa muilla (huonosti käyvillä) merkeillä ajavista varsinkin HD porukka niin tilanne muuttui. Siis kun aloin sillee pienesti (muut kaasuttelee isosti) kaasuttelemaan esim. valoissa niin hypähdystä ei tapahtunut.

kf9966: Juttelin tässä viikonloppuna honda-miesten kanssa ja kaikki sanoivat tuon olevan myös ominaisuus, siispä siltä osin homma ok.

Viikonlopun koeajoreissulle tuli mittaa tarkasti 785 km (googlemapsin mukaan) ja pääsihän tuossa ajassa jo kohtuullisen sinuiksi pyörän kanssa.

Huomioita:

- Takarengas kuluu hyvin oudosti: keskeltä kalju ja sivuilta melkein. Kaksi kapeaa paksukumista rantua kulki noin 45 asteen kulmissa.. perin outoa! Paineet olivat ok, siinä 3 bar kantturoilla.

- Takaiskari on joko finaalissa tai sitten se oli säädetty äärimmäisen löysälle. Iskari pohjasi monessa paikassa ja kiihdytykset rampeista olivat lievästi ilmaistuna, perin mielenkiintoinen kokemus.
Tätä en alkanut sen enempää tutkimaan, vaan ajoin sitten tien heitot ja pomput vieläkin rauhallisemmin.

- Koneesta kuului pieni "väljä" ääni kylmänä, mutta rauhoittui sitten lämmetessään. Tämän paikallistin oikean pytyn luokse (sille puolelle, missä täyttökorkki on). Kone kävi kuitenkin tasaisesti ja vastasi kaasuun nöyrästi. Ehkä noilla kilsoilla jo kuuluukiin jotain kuulua kylmänä...

- Nopeus/matkamittari ei sitten toiminut ja jouduin opettelemaan vauhdin luvun kierroslukumittarista.
Perin ärsyttävä vika...

- Välillä kun lähdin reippaammin liikkeelle ykkösellä, kuului takaa pieni kolahdus ja vedossa tuntui pieni nykäisy.
Rauhallisella lähdöllä ääntä ei kuulunut. Liekkö alkavaa välystä jossain päin voimansiirtoa.

- Tämä pannari oli muuten ensimmäinen pyörä, jossa jalkapohjat puutuivat!
Huomasin jalkatappien hieman värisevän, mikä ilmeisesti aiheuttaa tämän ilmiön. Hassua sinänsä, että yksimukisilla ja muilla paukuttimilla tällaista ongelmaa ei ole esiintynyt!


Pyörässä on aika paljon laitettavaa jos siitä hyvän haluaa, mutta käyttöpyörää tässä ollaan hakemassa.
Ajoasento oli lähes kelvollinen, vain tankoa olisi hitusen tuotava lähemmäs.
Polvikulma oli kohtuu tiukka, mutta yllättäen se ei tuottanut vaivaa ollenkaan!

Vaikka tuossa yksilössä vikaakin on, toimi se silti mielestäni yllättävän hyvin ikäisekseen (-90).

Kyllä minä meinaan huomenna koittaa kaupanhierontaa ihan tosissani tästä yksilöstä... se ollaanko myyjän kanssa samalla aaltopituudella hinnoista, onkin sitten toinen juttu.


Kyllä mä pannarista tykkään, vanhemmastakin!  thumbsup1
-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Lainaus käyttäjältä: Eddie - 07.07.13 - klo:20:13
kf9966: Juttelin tässä viikonloppuna honda-miesten kanssa ja kaikki sanoivat tuon olevan myös ominaisuus, siispä siltä osin homma ok.

Viikonlopun koeajoreissulle tuli mittaa tarkasti 785 km (googlemapsin mukaan) ja pääsihän tuossa ajassa jo kohtuullisen sinuiksi pyörän kanssa.

Huomioita:

- Takarengas kuluu hyvin oudosti: keskeltä kalju ja sivuilta melkein. Kaksi kapeaa paksukumista rantua kulki noin 45 asteen kulmissa.. perin outoa! Paineet olivat ok, siinä 3 bar kantturoilla.

- Takaiskari on joko finaalissa tai sitten se oli säädetty äärimmäisen löysälle. Iskari pohjasi monessa paikassa ja kiihdytykset rampeista olivat lievästi ilmaistuna, perin mielenkiintoinen kokemus.
Tätä en alkanut sen enempää tutkimaan, vaan ajoin sitten tien heitot ja pomput vieläkin rauhallisemmin.

- Koneesta kuului pieni "väljä" ääni kylmänä, mutta rauhoittui sitten lämmetessään. Tämän paikallistin oikean pytyn luokse (sille puolelle, missä täyttökorkki on). Kone kävi kuitenkin tasaisesti ja vastasi kaasuun nöyrästi. Ehkä noilla kilsoilla jo kuuluukiin jotain kuulua kylmänä...

- Nopeus/matkamittari ei sitten toiminut ja jouduin opettelemaan vauhdin luvun kierroslukumittarista.
Perin ärsyttävä vika...

- Välillä kun lähdin reippaammin liikkeelle ykkösellä, kuului takaa pieni kolahdus ja vedossa tuntui pieni nykäisy.
Rauhallisella lähdöllä ääntä ei kuulunut. Liekkö alkavaa välystä jossain päin voimansiirtoa.

- Tämä pannari oli muuten ensimmäinen pyörä, jossa jalkapohjat puutuivat!
Huomasin jalkatappien hieman värisevän, mikä ilmeisesti aiheuttaa tämän ilmiön. Hassua sinänsä, että yksimukisilla ja muilla paukuttimilla tällaista ongelmaa ei ole esiintynyt!


Pyörässä on aika paljon laitettavaa jos siitä hyvän haluaa, mutta käyttöpyörää tässä ollaan hakemassa.
Ajoasento oli lähes kelvollinen, vain tankoa olisi hitusen tuotava lähemmäs.
Polvikulma oli kohtuu tiukka, mutta yllättäen se ei tuottanut vaivaa ollenkaan!

Vaikka tuossa yksilössä vikaakin on, toimi se silti mielestäni yllättävän hyvin ikäisekseen (-90).

Kyllä minä meinaan huomenna koittaa kaupanhierontaa ihan tosissani tästä yksilöstä... se ollaanko myyjän kanssa samalla aaltopituudella hinnoista, onkin sitten toinen juttu.


Kyllä mä pannarista tykkään, vanhemmastakin!  thumbsup1
-Eddie-

Ei käynyt kirjoituksestasi ilmi kuinka paljon kyseisellä pannarilla oli ajettu,mutta nuo kuvailemasi äänet yms pistää kyllä ajattelemaan
tuon ostamista,varsikin kun katsoin nettimotossa on ostettavia vaihtoehtoja 23 kpl (siis St 1100 mallit)riippuen tietysti myös siitä,
kuinka paljon on valmis siihen uhraamaan euroja.   horisko

Terv FF1pan   rd11

07.07.13 - klo:22:05 #6 Viimeisin muokkaus: 08.07.13 - klo:09:32 käyttäjältä Meesse
ETSI SUOSIOLLA TUOREEMPI VUOSIMALLI !!!!!

-Jalkatappien värinä johtuu kardaanin molempien päiden kuivista booreista,sitkostevaseliinia ,-rasvaus vaatii takahaarukan irroituksen!
-kolahtelu ja nykäisy kiihdytettäessä takapäästä saattaa kuulua perän ja vetopakan yhdistävästä kuluneesta boorituksesta(siitä mikä pitää aina renkaanvaihdossa rasvata),voi vedellä viimeisiään!!


-omassa -99 mallissa 87tkm ja ongelmia ihan riittämiin,tulevalla viikolla hieron kauppaa 4wd traktorista,taidan lykätä pannarin vaihdossa !(jos huolivat) ( Eikä  muuten tule toista Pannaria tilalle)

Lainaus käyttäjältä: FF1pan - 07.07.13 - klo:21:43
Ei käynyt kirjoituksestasi ilmi kuinka paljon kyseisellä pannarilla oli ajettu,mutta nuo kuvailemasi äänet yms pistää kyllä ajattelemaan
tuon ostamista,varsikin kun katsoin nettimotossa on ostettavia vaihtoehtoja 23 kpl (siis St 1100 mallit)riippuen tietysti myös siitä,
kuinka paljon on valmis siihen uhraamaan euroja.   horisko

Terv FF1pan   rd11

Katos.. jäi laittamatta kilsat, kun jäin pohtimaan todellista matkaa.. mittarissa 126tkm, todellinen?
Pannarissa on siis nopeumittari rikki, enkä tiedä miten pitkään näin on ollut.

Saattaa tosiaan olla mahdollista, että jotain vakavaa on koneeseen tulossa.
Tilanne on se, että mun on keksittävä liikkeestä toinen peli alle... wanha LT ei toimi ja noin saman hintaista olisi löydyttävä.
Liike ei anna rahaa takaisin, vaan tarjoavat jotain tilalle... se vaikeuttaa kohtuullisen kovasti valintaa.
Nettimotoa olen seurannut ja siellä olisi... ainakin ilmoituksen mukaan, ihan ok vehkeitä tarjolla.
Mutta näillä joudun menemään.

Koitan saada pahimmat esillä olevat viat myyjän piikkiin, koska pidän omaa hieman nuorempaa LT:tä arvokkaampana, kuin tätä pannaria.
Jos myyjä ei tähän suostu... vaihtoa ei tule.


Pitäisi jossain päästä kuulemaan tuollaisen vanhemman pannarin käyntiä livenä, niin olisi jotain vertailupohjaa...


-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

07.07.13 - klo:23:18 #8 Viimeisin muokkaus: 07.07.13 - klo:23:25 käyttäjältä Timppa
Outoa, perin outoa...

Mulla olleessa ST 1100, 164000km ajetussa mopossa ei ollut näitä "vikoja" ollenkaan mistähän johtui ? Vuosimalli oli -97

Kilometrit varmoja, voitte vaikka varmistaa Hakke:lta Hänen entinen laite, välissä oli eräs Unajalainen omistaja joka ajoi kuittien mukaan n.7000km lisää Hakken ajamiin kilometreihin (n.96000) ja minä loput.

Mahtaako osasyynä olla ne "vähän ajetut saksan tuonnit" Pyhämopona ollut vanhalla mummulla ja "varmoilla kilometreillä"
Uskoo ken tahtoo.

Koskaan ei ole "hypännyt eteenpäin" kun vaihteen laittaa sisään. Kytkin vetelee viimeisiään, ei irrota??
Rengas tosiaankin kuluu, rajoitettu ikä niilläkin. Ilmaa tarpeeksi taakse vähintään 3,4bar ja heti uudesta asti. Eteen väh.3,0bar....
Renkaista vielä, tosiaankin kannattaa laittaa oikea rengastus, EI MITÄÄN WINGIN RENKAITA !!!

No onhan kaupoissa tosin aina pommeja, mutta ei niihin pidä seota....
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Pallo heitetty myyjälle ja nyt odotellaan vastausta.
Jos myyjä suostuu pyydettyihin korjauksiin, niin pannarista tehdään kaupat.
Vanhalta omistajalta sain tiedot hihnanvaihdoista, yms.; eli jotain rauhoittavaa tietoakin tuli.

Iskari oli vajunut ja siihen sai uutta eloa avaamalla yläruuvi ja pumppaamalla muutaman kerran, sen jälkeen ruuvi taas tiukalle H-asentoon.
Saapa nähdä miten paineet ovat pysyneet iskarissa, kun seuraavan kerran sen näen.

Maanantaina heitin vielä pienen lenkin ja se alkoi tuntua entistä paremmalta...

Koneen ääntä tuli kuuntelemaan tuttu kisa-asentaja ja hän ei pitänyt ääntä pahana. Piti sitä oikeastaan aika normaalina vanhemman koneen äänenä.
Mulla kun vertailupohjana on st 1300 koneen äärimmäisen tasainen käynti, niin kaipa sitä pienestä säikähtää?

Aika kovat paineet on lyötävä takaselle, jos vähintään 3,4bar olisi oltava!


Mutta katsotaan, miten käy. Jos myyjä ei suostu kaupan ehtoihin, niin odotellaan lotjan valmistumista ja myöhemmin sitten pannari-kaupoille.

Kärpänen puraisi.
-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

14.07.13 - klo:13:40 #10 Viimeisin muokkaus: 14.07.13 - klo:13:46 käyttäjältä serekki
Mulla 128t ajettu "vanhakoppa". Muutamaan kohtaan omia kokemuksia:

Sanoit että mopo "hyppää" kun kolauttaa vaihteen päälle. Mun hätänen diagnoosi on, ettei kytkin irrota niinkun kuuluu. Lääke? Nesteitten vaihto. Mulla autto ainaski tosi paljon toimintaan k.o. operaatio. Ja sitte se, et pitää ihan hetken kytkintä pohjassa ennenku iskee vaihdetta pesään. Toinen asia, mikä tuli mieleen, mulla vaikutti tosi paljon vaihdelaatikon -ja koko mopon- toimintaan käyttämäni moottoriöljy. Yks merkki tuli venttiilikopan tiivisteest ulos, toinen teki vaihdelaatikon toiminnasta todella karkeeta, mut nyt olen huomannu, et Motul toimii.

Josta päästäänki siihe toisee asiaa, kolahdukseen. Mun mopo tekee ihan saman klonksahtavan jutun kun hiukan raskaammin päästää kytkimen ylös. (esim. liikennevalot ylämäessä) Se klonksahdus on sielt aina tullu, mut 30tkm aikana ei oo vielä menny mitää rikki, nii olen ajatellu että se on ominaisuus. Oletan että klonksuminen johtuu siittä et vanteen sisässä olevien vetolyöntikumien tapit on väljät ja pääsee liikkumaan laidasta laitaan ajoittain.

Kylmäkäynnissä kuuluva kalkatus oli kanssa pitkään mun murheena, mut opein sen verran, et kalkatus tulee ajan patinassa väljähtäneestä kytkinpakan kruunusta, eikä sinänsä ole vaarallinen ääni.

Nää on vaan sellasii asioit, mitä mä oon huomannu ja tehny, eikä näille oo muuta perusteluu, muutaku että nää toimii mulle.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Kokeilin tuota kytkimen pitämistä pohjassa hetken aikaa, ennen kuin laitan vaihteen päälle ja kas, sehän rauhoitti kummasti tuota nykäisyä!
Epäilen myös noita vetolyöntikumeja, kun rauhallisesti lähdettäessä mitään ääntä ei kuulu.

Juttelin tuossa yhden motoristin kanssa ja hän sanoi, että nuo boorit pitäisi voidella jo 10tkm välein, eli renkaanvaihdon yhteydessä tehty voitelu olisi liian harvoin.. tiedä tuota, onko jo liioittelua.

LT on edelleen pajalla, eikä vikaa tunnu löytyvän.
Laina pannarilla olen ajanut kohta 2tkm ja peli tuntuu aina vain paremmalta.
Täytyy tänään soittaa myyjälle ja kysellä, mitä hän on tuumannut tuosta vaihdosta ja vaihdon ehdoista.
Jos pannariin vaihdan, niin korokepalat olisivat kyllä saatava hommattua. Pyörä tuntuu luontevammalta ajaa, kun ajan vain sormenpäillä. Eli pystympää asentoa kroppa vaatii.


-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Nyt se näyttää sitten siltä, että LT:llä mennään jokusen aikaa.
Saivat lotjan vihdoin kuntoon, eikä kaupanhieronta pannarista tuottanut järkevää tulosta.

Täytyy sitten myöhemmin katsella, josko vaihtaisi pyörän st 1300 malliin.. Se kun on vain vaatimattomasti paras pyörä, millä koskaan olen ajanut.


Hyviä ajeluja kaikille foorumilaisille!
-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Lainaus käyttäjältä: Eddie - 17.07.13 - klo:10:34

Jos pannariin vaihdan, niin korokepalat olisivat kyllä saatava hommattua. Pyörä tuntuu luontevammalta ajaa, kun ajan vain sormenpäillä. Eli pystympää asentoa kroppa vaatii.

tohon vielä oma kokemus. silloin kun itse aloittelin Pannaristin "uraa", valittelin ja harmittelin (myös täällä foorumilla), et kämmenet ja yläselkä puutuu. erityisesti tuo lapaluiden seutu veti kovasti jumiin, varsinki keväisin. syy moisen diagnosointiin otti yhden kymppitonnin kilsoja ja syy olikin sitte loppujenlopuks ihan itsessä, eli MUNAT TANKKIIN.
Suomennos: istuin liian kaukana tankista. Toki pidemmillä reissuilla pitkittäinen liike muuttaa ajoasentoa ihan tarpeeks, et jos alkaa takapuoli puutumaan, sentin kaks kun siirtää peppua taaksepäin, ajoasento muuttuu sen verran, et puutuminen helpottaa. Ja sitte kun alkaa taas puutumaan, siirretään takaisin tankin läheisyyteen.

-=S=-
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Serekki:
Juu nuo on hyviä havaintoja, joita on otettava huomioon. Kunnon tourinki-matkalla asentoa on pystyttävä vaihtamaan ja silti hallintalaitteisiin ote on pysyttävä hyvänä.
Mulla tuo perhanan ylä-ristiselkä (pahiten) huutaa armoa, mikä tuottaa kohtuullisen kovasti ongelmia.
Nykyinen Lotja antaa mahdollisuuden roikkua tyyliin hd-asennossa ja tarvittaessa voin vaihtaa etukenoon, hanurin ollessa lähellä takajakkaraa.
Silti kaipaan ST:n eleettömyyttä, sporttisuutta ajossa.
Noh... katsotaan mitä tuleva kesä tuo tullessaan.

-Eddie-
Ajuri ei sääennusteita katsele!

Powered by EzPortal