Tyhjäkäynti

Aloittaja lalli, 06.08.10 - klo:13:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kylmänä käymään n. +20'C---> Kone kuumaksi, mutta ei meinaa käydä ja sammuu. Ainoastaan tyhjäkäyntiruuvia oikealle n.(yksi kierros). Kierrokset nousee n.2500 rpm ja sitten pikkuhiljaa ruuvia vasemmalle, niin taas pelittää.
Onko vastaavasta kokemuksia. Ajettu on 75000 km ja vm -05 ST 1300 A.
KIITOS. :compress:

Minulla on samoja ongelmia. Käynnistyy normaalisti, mutta lämmetessä kierrokset laskee niin alas että juuri ja juuri käy, esim. valoissa helposti sammuu. Kun ajaa hieman pidempään, tyhjäkäynti on normaali. Toistaiseksi ratkaisin ongelman niin että pidän tyhjäkäyntiä koko ajan hieman isommalla. Tämä "tauti" tuli jossain 50-100.000 välillä, nyt on ajettu 150.000 km. Kiinnostaisi kyllä tietää onko tämä joku ruiskunsäätöjuttu vai mikä.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

S1300A-09 samanlaista oireilua tyhjäkäynnillä kylmänä (yleensä ollut n.25 celsiusta viime aikoina ja kosteutta riittämiin) ...
Nostaa kylmän koneen tyhjäkäyntiä vain muutamaksi
sekunniksi ja tämän jälkeen saattaa jopa rimpuillen sammua.
Eikä tässä vielä kaikki, muutama vilkautus FI ruiskuvalosta tai jopa jatkuvaa paistetta joskus.
Ruiskun rekisteriinhän jää nuo FI merkkivalot, mutta BW huollonkin jälkeen kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa (eli tarkkailemme tilannetta mikä anturi prakaa).
Kuumana kone/käynti ihan ok ja tosi kylmänä (koklasin kuurosaten vilentämän yön jälkeen ilman autotallia).

Yviä poinnteja, mutta ongelmaa ei ole ratkaistu.
Pannarissa on olemassa joku tyhjäkäyntimoottori tai tms. Onko se vesiletkussa, vai ei. aidon'know.
Joku sanoi, että puhditaa mokoisen osan, niin taas mennään.
Marmoritiskillä töineen tulee hintaa taas n. 300€.
KATTELLAAN. :compress:

mulla kanssa ihan samoja ongelmia ilmeni helteillä,kylmänä kun aamulla käynnistää ei meinaa käydä kierrokset tippuu ja joskus sammuu sit ajaa jonku kilsan käy normaalisti tyhjäkäyntiä.mutta ei aina tee sitä, outo juttu.

Sain kerran näihin startin jälkeisiin käyntiongelmiin seuraavanlaisen vinkin: Akun plusnapa auki ja antaa hetken hengähtää. Napa kiinni ja startti koskematta vähääkään kaasukahvaan. Jos kone "kylmä" kierrokset karvan alle 2000 ja kun lämpömittarin segmentit  syttyy niin kierrokset normalisoituu 1000 kohdalle. Tein kerran näin ja ainakin sillä kertaa toimi ja jos ei toimi niin eipä vahinkoakaan paitsi tripin ja kellon nollautuminen. Voiskohan kyseinen manooveri jotenkin  päivittää ajotietokoneen!? Mene ja tiedä!?

Kiitos Niksu vihjeestä. Ei kun töihin :compress:

Ei auttanut akun navan irroitus ko asiaan. Oli pakko mennä marmoritiskille ja
kysellä asiaa tarkemmen. Vika lienee  tyhjäkäynnin ohjainyksikössä, jonka sisällä
on jonkinlainen vahapatruuna, joka ohjaa tyhjäkäyntiä lämpötilan mukaan.
Ko. osa n. 130€ + työ. HUH!
Oneksi itse osaa tehdä perushuollot.  :compress:

Mulla vaihdettiin aikaisempaan Pannariin juuri tuo kyseinen "vahapatruuna" ryypyn tyhjäkäynnin ongelmien takia.
Mutta siinä ongelma ilmeni kylmällä kelillä...
Eli n. +10 alle ryyppy lähti paikallaan käyttäessä kyllä pois päältä mutta meni taas ajossa uudestaan päälle.
Oli tavallaan kuin vakionopeudensäätö päällä paitsi että kun kytkimen painoi pohjaan alkoi koneen huuto.
Ei kiva ruuhkissa #-o
Kyseinen patruuna säätää siis kyllä ryyppyä mutta ongelmia on asentajan mukaan ilmennyt juuri kylmillä
ilmoilla. Tyyppiviaksi lukevat, useimmissa hondissa sama systeemi.
On sitte tavallisen v****maisessa paikassa ja hankala itse vaihtaa. Joutuu muistaakseni synkkaan ne ruiskun vermeet
kun ne kaikki pitää irrottaa.
Sitä vaan ihmettelen että patruuna voisi myös toimia kierrosten vähentäjänä, kun mielestäni sen vahan turvotuksen
vähentyessä siinä oleva jousi vain vetää ryypyä pois päältä tietyn määrän.
Sen mitä siinä oleva kara riittää. Mutta että se pystyisi siitä vieläkin enemmän vähentään kierroksia...hmm.
Onko ruiskun toimintaa muuten huolloissa tarkistettu ja säädetty?
Eikös se pitäis tehdä n. 24 tkm välein?

Vai vahapartuuna. Ja 130:- + työt. Ihanan kallista. Taidan vaan kärsiä. Ongelma ainakin minula vaikuttaa vain pari minuuttia eli
- kylmänä käynnistyy hyvin ja pitää tyhjäkäynnin isolla
- kun jonkinverran lämmennyt, pudottaa kierrokset liian alas ja meinaa sammua
- kun lopullinen oikea käyntilämpötila saavutettu, käy tyhjäkäyntiä normaalisti

150 tkm ajettu eikä ruiskuille käsittääkseni tehty mitään. Eikä ainakaan ohjekirjan huoltolistassa ole mitään mainintaa 24 tkm välein tehtävästä ruiskun säädöstä ?
Pitänee ajaa toiset 150 tkm ja katsella miten se sitten käy ja kukkuu  bikeri
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Eip auttanut akun irroitus kuin pari ensimmäistä startti kertaa.
Edelleen pudottaa kylmän (huone/autotallilämpö) koneen kierrokset
saman tien alhaiseksi, jos joskus ne saa edes nostettua.
FI-merkkivalosta myös silloin tällöin kaksi vilkahdus ja saattaa jäädä myös kokonaan paistamaan.
--> Viedään syksymmällä BW:lle ihmeteltäväksi.

Vaihtoivat sitten kyseisen vahapatruunan. Näin tyhjäkäynnin ongelma katosi.
Hintaa tuli roheesti vajaa 300e. icon_mrgreen

Oliko eritelty osan hinta ja työn hinta ? 

Meillä kun löytyy porukassa näitä kavereita joilla jakari pysyy kädessä, saisivat varmaan aikaiseksi sellaiset ohjeet, joilla meikäläinenkin uskaltaisi lähteä tekemään vaihdon itse. Mutta jos vaihtotyön osuus on pieni, ei maksa vaivaa.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

Osa maksoi n. 130e ja töitä toinen puoli.
On kuulemma v-mainen vaihtaa. sijaitsee ilmanputsarin alla
jäähdytinnesteessä.
Tiedähäntä joutuivatko säätämään ruiskunkin. icon_mrgreen

mulla tais korjaantua tyhjäkäynti tulppien vaidolla,vanhat tulpat uuden näköiset nyt ei oireillut pariinviikkoon.

Powered by EzPortal