Etujarrut laahaa edelleen...

Aloittaja MKaplas, 03.05.20 - klo:15:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jatkan tästä aiheesta josta jo aiemmin on keskusteltu.

Nyt on siihen jarrukahvassa olevaan pääsylinteriin vaihdettu mäntä, tiivisteet ja jousi sekä rasvattu, mutta ongelma ei kadonnut. Nyt kysymys, miten muilla, kun eturengas on ilmassa ja sitä pyöräyttää niin pyöriikö vapaasti vai ei... mulla pyörii n. neljäsosa kierroksen. Kun työnnän käsin jarrusatulan männät sisään ja pyöräytän rengasta niin silloin se pyörii monta kierrosta.
Eihän tuo etujarrun toiminta ole mitään rakettitiedettä, mäntä pukkaa nestettä jarrusatulalle, mutta jotain en ny tajuu ku en saa tuota toimimaan.

Jos jollain olisi ideaa tähän ongelmaan niin olisin hyvin kiitollinen. Muutoin pakko se on huoltoon viedä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä... välillä on mielen mustissa syövereissä herännyt ajatus että ajan mokoman paaliin ja ostan uuden...;)

Laitan tähän samalla jakoon pari dokumenttia jarruihin liittyen josko niistä olisi jollekin apua.

Olisiko jarru satulan männät, tai yksi mäntä hiukan jumissa?
Autoissa ovat joskus paksussa ruosteessa.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Jarrusatula ja sylinterit putsattu, viime vuonna sylintereihin vaihdettu uudet tiivisteet. Liukutapit putsattu kiiltäviksi, ja kaikki muukin jota tuossa ohessa olevassa dokumentissa mainitaankin. Kaikki on hoonattu puhtaaksi paitsi letkut...

Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.05.20 - klo:15:23
Jatkan tästä aiheesta josta jo aiemmin on keskusteltu.

Nyt on siihen jarrukahvassa olevaan pääsylinteriin vaihdettu mäntä, tiivisteet ja jousi sekä rasvattu, mutta ongelma ei kadonnut. Nyt kysymys, miten muilla, kun eturengas on ilmassa ja sitä pyöräyttää niin pyöriikö vapaasti vai ei... mulla pyörii n. neljäsosa kierroksen. Kun työnnän käsin jarrusatulan männät sisään ja pyöräytän rengasta niin silloin se pyörii monta kierrosta.
Eihän tuo etujarrun toiminta ole mitään rakettitiedettä, mäntä pukkaa nestettä jarrusatulalle, mutta jotain en ny tajuu ku en saa tuota toimimaan.

Kyllä minun pannarissa etunen pyörähtää kohtuudella toista kierrosta.

Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.05.20 - klo:15:23
Jatkan tästä aiheesta josta jo aiemmin on keskusteltu.

Nyt on siihen jarrukahvassa olevaan pääsylinteriin vaihdettu mäntä, tiivisteet ja jousi sekä rasvattu, mutta ongelma ei kadonnut. Nyt kysymys, miten muilla, kun eturengas on ilmassa ja sitä pyöräyttää niin pyöriikö vapaasti vai ei... mulla pyörii n. neljäsosa kierroksen. Kun työnnän käsin jarrusatulan männät sisään ja pyöräytän rengasta niin silloin se pyörii monta kierrosta.
Eihän tuo etujarrun toiminta ole mitään rakettitiedettä, mäntä pukkaa nestettä jarrusatulalle, mutta jotain en ny tajuu ku en saa tuota toimimaan.

Jos jollain olisi ideaa tähän ongelmaan niin olisin hyvin kiitollinen. Muutoin pakko se on huoltoon viedä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä... välillä on mielen mustissa syövereissä herännyt ajatus että ajan mokoman paaliin ja ostan uuden...;)

Laitan tähän samalla jakoon pari dokumenttia jarruihin liittyen josko niistä olisi jollekin apua.

Moi

Tarkista jarruletkut, jos letku murtunut sisältä niin (palkeenkieli letkun sisäpinnalla) ettei neste pääse virtaamaan takaisin.
Tämmönen ongelma mulla tullut vastaan.

t
Wille

Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.05.20 - klo:15:23
Jatkan tästä aiheesta josta jo aiemmin on keskusteltu.

Nyt on siihen jarrukahvassa olevaan pääsylinteriin vaihdettu mäntä, tiivisteet ja jousi sekä rasvattu, mutta ongelma ei kadonnut. Nyt kysymys, miten muilla, kun eturengas on ilmassa ja sitä pyöräyttää niin pyöriikö vapaasti vai ei... mulla pyörii n. neljäsosa kierroksen. Kun työnnän käsin jarrusatulan männät sisään ja pyöräytän rengasta niin silloin se pyörii monta kierrosta.
Eihän tuo etujarrun toiminta ole mitään rakettitiedettä, mäntä pukkaa nestettä jarrusatulalle, mutta jotain en ny tajuu ku en saa tuota toimimaan.

Jos jollain olisi ideaa tähän ongelmaan niin olisin hyvin kiitollinen. Muutoin pakko se on huoltoon viedä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä... välillä on mielen mustissa syövereissä herännyt ajatus että ajan mokoman paaliin ja ostan uuden...;)

Laitan tähän samalla jakoon pari dokumenttia jarruihin liittyen josko niistä olisi jollekin apua.


Onko etuakseli asennettu oikein? Renkaan vaihdon jälkeen helposti alkaa etunen laahaamaan jos ei ole tarkkana sen akselin kanssa.

Oikein on eturengas asennettu ja pultit kiristetty oikeassa järjestyksessä.

Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.05.20 - klo:15:23
Jatkan tästä aiheesta josta jo aiemmin on keskusteltu.

Nyt on siihen jarrukahvassa olevaan pääsylinteriin vaihdettu mäntä, tiivisteet ja jousi sekä rasvattu, mutta ongelma ei kadonnut. Nyt kysymys, miten muilla, kun eturengas on ilmassa ja sitä pyöräyttää niin pyöriikö vapaasti vai ei... mulla pyörii n. neljäsosa kierroksen. Kun työnnän käsin jarrusatulan männät sisään ja pyöräytän rengasta niin silloin se pyörii monta kierrosta.
Eihän tuo etujarrun toiminta ole mitään rakettitiedettä, mäntä pukkaa nestettä jarrusatulalle, mutta jotain en ny tajuu ku en saa tuota toimimaan.

Jos jollain olisi ideaa tähän ongelmaan niin olisin hyvin kiitollinen. Muutoin pakko se on huoltoon viedä ja maksaa itsensä kipeäksi siitä... välillä on mielen mustissa syövereissä herännyt ajatus että ajan mokoman paaliin ja ostan uuden...;)

Laitan tähän samalla jakoon pari dokumenttia jarruihin liittyen josko niistä olisi jollekin apua.

Oletko varmaan saanut kaiken ilman pois järjestelmästä, tuntuis vähän ilmavaivalta...

Katso ohjeet jarrujen ilmauksesta, pitää tehdä oikeassa järjestyksessä. Takajarru vaikuttaa myös etujarruihin, osaksi. Oikeanpuoleinen kate pois ja siellä on ilmausruuvi josta aloitetaan, sitten järjestyksessä. Yöksi vielä etujarru nauhalla kiinni ja aamulla on hyvä. Tee työ ilman alipaineimijää, siis perinteisesti. Jatketaan sitten. Muista se ilmausjärjestys muuten ei onnistu.

Ilmaus on tehty oikeassa järjestyksessä. Niin monta kertaa olen sen jo tehnyt että muistan järjestyksen jo unissanikin...;)
Käsittääkseni ilma järjestelmässä aiheuttaa jarrujen tehottomuuden, mulla ongelma on melkein päinvastoin...

Enta takajarrut, oletko tehnyt niille mitään? Pysäytä pyörä koskematta jarruihin ja koita sitten paloja ja palojen lukitustappia kuinka kireällä ne on. Makaako esim takana palat lujasti vasten lukitustappia. Oliko aiemmin puhetta, että menikö lukitustapit, myös takana ilman väkivaltaa paikoilleen?

12.05.20 - klo:18:03 #11 Viimeisin muokkaus: 12.05.20 - klo:18:08 käyttäjältä Pannukakku
Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.05.20 - klo:17:23
Jarrusatula ja sylinterit putsattu, viime vuonna sylintereihin vaihdettu uudet tiivisteet. Liukutapit putsattu kiiltäviksi, ja kaikki muukin jota tuossa ohessa olevassa dokumentissa mainitaankin. Kaikki on hoonattu puhtaaksi paitsi letkut...

Mitään en ST1300:sta tiedä, mutta onhan satuloiden männät kiillotettu samalla, eihän ollut pienen pientäkään naarmua männän pinnassa, onko mäntien kiillotuksessa käytetty hiomatahna pesty pois huolellisesti, onko satulan sylinterit hoonattu hienolla vesihiekkapaperilla ( #1000 ja yli) ja öljyllä, siivosithan etenkin tiivisteiden tilat jollain koukulla kun niihin kertyy epäpuhtauksia helposti ja sitten tiivisteet jäävät painamaan mäntää ikävästi jos tiivisteet eivät pääse ihan pohjaan, onko männät rasvattu hyvällä jarrusylinterirasvalla... Ja jos olet painanut männät takaisin satulaan jossain vaiheessa niin meneväthän ne sormella, joka ikinen, ei kämmenpohjalla tai väkivallalla. Yksi asia jota ei tule ajatelleeksi on se, että jos mäntiä painaa sisään satuloihin niin niiden tulee olla ihan puhtaat, liuotettu esim Bräkleenillä ettei likaa mene samalla sylinteriin narmuttamaan sylinteriä ja rikkomaan tiivisteitä.

Ja ovatko ne pienet levymäiset jouset paikallaan ja oikein asennettuna, niiden tehtävä on levittää paloja irti levystä kun jarrua ei paineta.

Eli nämä:

Niin ja sitten tämäkin pala on olennainen, jos se on poissa tai vääntynyt liikaa niin palat ovat äkkiä väärässä asennossa.

Niin ja vielä yksi juttu: onhan ABS-järjestelmä toiminnassa ja ok? Jos järjestelmässä on hydraulinen vika niin sen pitäisi kertoa se vikakoodilla.

Putsasin ja puunasin männät vielä kerran.
Vaihdoin uudet liukutapit vaikka ne olinkin putsannut ja puunannut kiiltäviksi.
Vaihdoin Hondan alkuperäiset jarrupalat
Vaihdoin varmuudeksi myös SMC sylinterin.
Ilmasin jarrut huolella, ajoin 300km lenkin ja loppuihan se laahaaminen.
Eilen ajoin n.20km vauhdikkaasti, sitten himmasin ja annoin pysähtyä ilman että koskin jarruun, jarrulevyt olivat viileät joten se siitä ongelmasta. Nostin vielä eturenkaan ilmaan ja pyöräytin sitä ja se pyörähti kokonaisen kierroksen.
Olen tyytyväinen ja jälleen onnellinen motoristi!

Powered by EzPortal