Se pieni mutta pirullinen 5-haaraliitin

Aloittaja jukkape, 09.06.16 - klo:17:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

09.06.16 - klo:17:02 Viimeisin muokkaus: 09.06.16 - klo:17:08 käyttäjältä jukkape
Puhdistin omastani sen pienen 5-haara liittimen. Eikä muuten tarvitse ottaa tankkia irti !

Ajettu 33 tkm ja liitintukos. Aiheutti ongelmia tyhjäkäynnissä, kaasuvasteessa, ja käyntiäänessä (kilkatti).
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa onko töhnää.

Alla olevan ohjeen mukaan minä tein. Aikaa kului 1,5-tuntia.

Tarvitset: pikkuhylsyt 8mm ja 10mm, lenkin 10 mm, hemmetin hyvän ristipäämeisselin, akalta pöllityn parsinneulan ja sen puhtaat kalsarit, silikonisprayta, narun, jolla tankki sidotaan kattoon ja koukun kattoon. Hyvä niveliset sormet. Pullo keskiolutta.
Ehdotan myös 4e:n magneettista teleskooppipäätä :)


Työohje.
0. Juo pullo keskiolutta

1. Satula pois

2. Poista tankista edestä 2 kpl ruuveja (M5) ja löysää tankin perästä pitkä pultti (M6). Vedä tankkia niin paljon taaksepäin, että se nousee
ylös ilman sarviin kiinni ottamista. Teippaa tankin peräosan alapuolen reunat ettei lähde maali, jotta ottaa kiinni jonnekin.

3. Katso tankin alapuolelta tankin perään, niin näät tankin persereijän. Nosta tankkia ylös niin paljon kuin tankin letkut ja kaapelit antaa
myöten (älä vedä niitä irti tai poikki) ja poista nousua rajoittava muovinen naru tankista. Laita tankki narulla kiinni kattoon.

4. Irroita ilmansuodatinkotelon päältä sähköliitin ja kotelon kansi sekä poista ilmansuodatin sisältä.

5. Ota digikuva imutorvista ja merkkaa torvet. (Kokoonpanossa kun katsoo kuvaa, ei niitä edes saa väärin takaisin)

6. Imutorvet (4kpl) on kiinni kahdella ruuvilla, joiden päälle on käännetty pienet levyvarmistimet. Käännä varovasti levyvarmistimet pois ruuvin
päältä. Poista torvien kiinnikeruuvit. Ruuvien kierteissä on tippa liimaa, joten ota todella hyvä ristipääruuvari ettei nuljaa kantaa.
Ruuvit naksahtaa ennen avautumistaan.

7. Nosta torvet pois HUOM HUOM HUOM !!  PIDÄ KURKUISSA KOKO AJAN KANGASPALA ETTEI SINNE MENE LIKAA TAI PUTOA JOTAIN !!!!

8. Poista kurkkujen alla olevat ruuvit, ne pitää pohjan kiinni. Nosta pohjaa ylöspäin ja poista kaksi huohotinletkua jotka tulevat
suodatinkotelon pohjaan.  
Nosta suodatinkotelon pohja pois. Suodatinkotelon edessä oleva kuminen suorakaiteen muotoinen imuputki tulee vetämällä, pois koska se on
joustavaa.

9. Esiin tulleen kolon pohjalla on se muovinen 5-haara joka 90% todennäköisyydellä on tukossa. Lattaruuvarilla työntele 5-haara liittimen päältä
kumiputket pois. HUOM HUOM HUOM !!!   VARO MUITA KUMILETKUJA JA SÄHKÖLIITTIMIÄ.

10 Vieressä olevat sähköliittimet jos irroittaa helpottaa tilannetta HUOM HUOM HUOM !  Ota digikuva niin muista miten johdot ja letkut oli.

11. Ronki varovasti haaraliitin puhtaaksi ja käytä silikonia letkujen asennuksessa takaisin, muuten ne ei mene.

12. Kokoonpano tietty toisinpäin järjetyksessä.


Moi,

Tein saman puhdistustyön kuukusi sitten, pyörä kävi sitä ennen tyhjäkäyntiä vain kuumana, nyt toimii hienosti.

Irroitin liittimen ja puhdistin paineilmalla, töhnä mikä liittimen oli tukkinut muistutti joko mustaa silikonia tai jotain vaseliiniä, oisko tehtaalla kasatessa käytetty jotain ? joka kulkeutuu liittimeen.

- mauno
Kaikki muu paitsi moottoripyöräily on turhaa, ainakin melkein...

Laitoin liittimen pieneen kulmaan jos auttais. Seuraavaksi juottelen rst:stä kunnon haaran.

28.06.16 - klo:21:55 #3 Viimeisin muokkaus: 29.06.16 - klo:10:39 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: jukkape - 09.06.16 - klo:17:02
Puhdistin omastani sen pienen 5-haara liittimen. Eikä muuten tarvitse ottaa tankkia irti !

Ajettu 33 tkm ja liitintukos. Aiheutti ongelmia tyhjäkäynnissä, kaasuvasteessa, ja käyntiäänessä (kilkatti).
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa onko töhnää.

Alla olevan ohjeen mukaan minä tein. Aikaa kului 1,5-tuntia.


Tarvitset: pikkuhylsyt 8mm ja 10mm, lenkin 10 mm, hemmetin hyvän ristipäämeisselin, akalta pöllityn parsinneulan ja sen puhtaat kalsarit, silikonisprayta, narun, jolla tankki sidotaan kattoon ja koukun kattoon. Hyvä niveliset sormet. Pullo keskiolutta.
Ehdotan myös 4e:n magneettista teleskooppipäätä :)

Kiitokset hyvistä ohjeista, jukkape! Tein kaiken juuri kuten sinäkin paitsi että join oluen vasta työn ja koeajon jälkeen ;-). Tämä palsta on kyllä loistava, kun täällä voi jakaa kokemuksia ja ohjeita pyörän huoltamiseen. Pannarini on 1300 st vm. 03, ajettu nyt 38 tkm. Vaihdoin samalla ilmansuodattimen sekä tarkastin sytytystulpat. Ilmasuodatin oli aika likainen - luultavasti alkuperäinen (ainakin samat merkinnät kuin Hondan alkuperäisessä, jonka ostin). Tulpista yhdessä oli kärkiväli lievästi isollaan. Säädin kohdilleen. Parissa tulpassa oli myös hieman öljyinen kierteen tiivisteen puoli. Mitähän siitä pitäisi päätellä? Löysällä? No puhdistin ne ja laitoin napakasti paikoilleen. Kun vihdoin sitten saavutin sen kuuluisan 5-haaraisen liittimen (on se pieni!!) ja sain sen kätösiin, niin ilmeni, että kaksi sen rööreistä oli tukossa. Sopiva silmäneula puuvillalangalla höystettynä oli hyvä työväline reikien kirkastamiseen. Putsauksen jälkeen kaikki sitten kasaan ja koeajolle.
No... en nyt tiedä mitä sanoisin? Ehkä hieman parempi kaasun vaste ja tasaisempi tyhjäkäynti. Muuta dramaattista eroa en huomannut. Olen siis ensimmäistä ajokauttani pannarin sarvissa ja sen takia en osaa verrata asioita oikein mihinkään. Varsinaista vikaa ei kai pyörässä ollut, mutta pelkästä tutkimisen ilosta ajattelin lomapäivää käyttää pyörään tutustumiseen.
By the way - minulla hommaan meni neljä tuntia!

Kiitos ohjeesta! Oman pyöräni kylmäkäynnistysongelmat ratkesivat myös tällä. Sekä liitin että letkut töhnässä.
Nämähän ei koskaan mene kuin Stömsössä, joten pari lisävinkkiä :)

- pyörän työkalupussissa on JIS-ristipäämeisseli jolla ruuveja kannattaa ensin yrittää avata. Varsinkin sen ilmanputsarikotelon alaosan ruuvit on tiukassa. Hyvä iskumeisseli voi auttaa (omassa ei ilman sitä pärjännyt)
- ilmanputsarikotelon yläosan jengat ovat todella heikot - kiinnittäessä varmista pyörittämällä ruuvia ensin vastapäivään, jotta oikea kohta löytyy (jengan saa tosi helposti pilalle, jolloin tilalla on pelkkä reikä)

Samalla kannattaa vaihtaa ilmanputsari, voidella tyhjäkäynnin säädön ruuvi ja synkata kaasuttimet kun kaikki sopivasti näkösällä. Mittarin saa esim. Motonetista reilulla 50 eerolla. Työohjeet täältä: https://www.st1100-1300.eu/bijlagen/Honda-st1300-workshop-manual-03.pdf

Nyt kehrää nätisti  thumbsup1


Minä pääsin tutustumaan viime kesänä tuohon 5-haaraiseen aika pian sen jälkeen kun olin pyörän hankkinut.  Oire juurikin tuo olematon tyhjäkäynti kylmänä.

Ensimmäisellä kerralla puhdistelin haaran paineilmalla ja varmuuden vuoksi vielä laskin läpi bräkleen-spraytä.

Ongelma palasi noin kuukauden kuluttua. Toisen puhdistuksen yhteydessä porasin osan kaikki reiät 1,5mm poralla läpi (paitsi tietysti sen päädyn joka kuuluukin olla ummessa) ja puhalsin roippeet bräkleenillä ja paineilmalla ulos.

Porauksen jälkeen ongelma ei ole enää uusinut.

Powered by EzPortal