170/60 17 ja 180/55 17 Takarenkaana...

Aloittaja Timppa, 04.09.12 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Väite:
Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 04.09.12 - klo:16:04
Mulla oli kans tollainen rengas edellinen siis mitoiltaan. Joku motokrossimies piti mulle luentoa kallistusvaroista tuon rengaskoon suhteen meidän panihin. On kuulemma renkaan profiili sellainen mitä tuohon pyörään ei ole suunniteltu ja kallistusvara loppuu yllättäen. Tämä oli siis hänen kertomaa.

Henkilökohtainen mielipiteeni näiden kahden rengaskoon sopivaisuudesta/sopimattomuudesta 1300:n taka-akselille.

Mielestäni näissä ei ole juurikaan havaittavia eroja, koska toinen on 60 sarjalainen ja toinen 55 sarjaa. Asia muuttuisi täysin erilaiseksi jos tuo 180 olisikin 60 sarjaa mutta kun ei ole. Se että jo kapeammassakin jää "käyttämättä" se 2-4cm reunasta ei mielestäni ole siinäkään rengaskoossa vielä ns.kallistusvarat lähelläkään rajaa.
Taitaa kyllä oikeasti ottaa "kaatumaraudat" ennen kiinni kuin renkaasta loppuu kallistusvara.
Sitten ihan eri asia onkin kuka sitten niin paljon kallisteleekin tällä mopotyypillä suosittelisin hankkimaan "kallisteluja" varten ehkä jonkun ns.sporttisen kyykyn ja nauttimaan sitten tällä muuten.

Mutta renkaaseen ja sen profiiliin. Antakaapa muutkin mielipiteenne ja kokemuksenne esille.
Suurempaa rengaskokoa on vain helpommin saatavilla kesken ajokauden suuremman menekin takia ja onpa siinä kantavuuskin W73 kapeassa vain W72   cool_smil
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Onhan jarruissakin normaaliajoon liikaa pitoa. kallistusvaraa saattaa tarvita. Saattaa smile04Bikerwheelie

Taitaa mennä hifistelyn puolelle, mutta ohjaustuntuma muuttuu ns. kartiokkuuden muuttuessa. Pannarihan on varsin herkkä ohjata, joten suorempi takarengas voisi jopa jäykistää kääntymistä. Ei varmaankaan pienillä kallistuskulmilla, mutta radalla eron voisi huomata. Kokeilkaapa ja kertokaa, jos eroja on. Joitakin keskusteluja aiheesta löytyy ihan kuukkelilla.

Moi!! Olen ajanut jo pari vuotta 180/55 17 takasella. En ehkä kuulu "huimapäihin" koska jalkatapit eivät rahise asfaltissa kurveissa. Eroa ei mielestäni ajossa huomaa mitenkään kun vertaa orgisrenkaaseen.

Elä nyt, koska huomenna voit olla historiaa..........

1.A, 2.B, 3.CDN 4.CH, 5.CZ, 6.D, 7.DK, 8.E, 9.EST, 10.F, 11.FL, 12.H, 13.HR, 14.I, 15.L, 16.LT, 17.LV, 18.MC, 19.N, 20.NL, 21.P, 22.PL, 23.RSM, 24.S, 25.SK, 26.SLO, 27.USA

05.09.12 - klo:12:50 #4 Viimeisin muokkaus: 18.09.12 - klo:00:24 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: hry - 04.09.12 - klo:20:49
Taitaa mennä hifistelyn puolelle, mutta ohjaustuntuma muuttuu ns. kartiokkuuden muuttuessa. Pannarihan on varsin herkkä ohjata, joten suorempi takarengas voisi jopa jäykistää kääntymistä.

Onko 180/55 suorempi vai väärempi ??
Kuinkahan paljon näiden kahden esimerkkirengaskoon r muuttuu toisiinsa verraten??
Taitaa olla huomattavissa vain laskennallisesti.
Olkoon koko mikä tahansa, mutta jos milli sinne tai tänne aiheuttaa kallistusvarojen loppumisen saattaa olla syynä kyllä jokin muu muuttuja.....tiedä sitten.

Yhä pitäydyn mielipiteessäni, lähes identtiset ajaa. airrev
Tosin leveä rengas takana saattaa aiheuttaa ihailua respekt   icon_mrgreen
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

07.09.12 - klo:18:07 #5 Viimeisin muokkaus: 18.09.12 - klo:00:26 käyttäjältä Timppa
Lainaus käyttäjältä: Timppa - 05.09.12 - klo:12:50
Onko 180/55 suorempi vai väärempi ??
Kuinkahan paljon näiden kahden esimerkkirengaskoon r muuttuu toisiinsa verraten??

Tässä osviittaa profiilin muutoksesta.

* TIRE SIZES - IS BIGGER BETTER? *

A wider than stock tire is NOT automatically the improvement you might think.  The 'best' tire size is most often the stock tire size.  When you try to install a wider tire the same size wheel the optimal shape/profile of the tire becomes distorted which can result in abnormal steering character and abnormal tire wear.  If you really want a wider tire the right way to get there is to match the wider tire with a corresponding wider wheel.

In the illustration below you can see what happens when you try to mount a 190/50/17 size tire on a 5.5x17" wheel normally designed for 180/55/17 size tires

Teksti on lainattu alla olevasta osoitteesta, jossa on vielä piirros:
http://www.mototireguy.com/tire_size_profile1.jpg

Nettikeskusteluihin viitaten, näin pienellä rengaskoon muutoksella ei tunnu olevan mitään käytännön merkitystä normaalissa ajossa. Vaikutus pyörintähalkaisijaankin on muutaman prosentin luokkaa.

17.09.12 - klo:23:57 #6 Viimeisin muokkaus: 18.09.12 - klo:00:16 käyttäjältä Hannu59
Niin kauan kuin pysytään kohtuullisen maltilisissa rengasvalinnoissa, ei Pannarin kallistusvara määräydy renkaista, vaan aivan kuten pitääkin, jalkatappien feeler podit alkavat raapia ensin. Tai oikeastaan ihan ensin raapivat saappaat, ja sitten aletaan stepata joka kurviin sisäkurvin saapas päkiän varaan.

Tappien raavittua tai liidettyä aivan siinä tuntumassa riittävän monta kierrosta, syntyy renkaan reunaan se vielä leveää rengastakin paremman rispektin antava ruvelle kärventynyt pitsireunus, joka näkyy säilyvän renkaan vaihtoon saakka.

Katukuski on siis saanut ratapäivänään (renkaan reunasta mitattuna) kallistuskulmaansa sentin lisää sellaista reserviä, jota ei katuajossa ole hyvän ennakoinnin ja vähän tuurinkin vuoksi ratapäivän jälkeen käytetty kertaakaan. Eli aivan kuten katukuskin ratapäivän tavoitteena olikin.

Juuri siinä se katukuskin ratapäivän idea millä tahansa mopolla onkin. Hankkia omalla mopolla käytettävissä olevaa reserviä, jota ei ole tarkoituskaan tarvita liikenteessä.

Pan on tuossa suhteessa erittäin turvallinen ajaa. Kallistettuaan saappaita raapivaan kulmaan, on vielä varaa lisätä aika paljon, koska tuo viimeinen sentti renkaassa vaikuttaa kallistukseen aika paljon. Kun tapit raapivat, ollaan lähellä renkaan rajoja, mutta selvästi vielä kulutuspinnan puolella.

Ja jos aivan pakkotilanne on, siitä kestää normaalein katurenkain (esim. Michelin Pilot Road) kallistaa kipinäsuihkun kanssa ihan vähän lisää. Eikä tässä vaiheessa mennä vielä lähelläkään kaarrenopeuden maksimia, koska roikkumalla voisi vielä lisätä vauhtia, jos osaisi.

Rajojen lähestymisestä tulee siis monta varoitusta, ajoissa ja loogisesti.

Sitä paitsi se on kivaa.

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 04.09.12 - klo:17:05
Sitten ihan eri asia onkin kuka sitten niin paljon kallisteleekin tällä mopotyypillä suosittelisin hankkimaan "kallisteluja" varten ehkä jonkun ns.sporttisen kyykyn ja nauttimaan sitten tällä muuten.
Riippuu siitä, mikä on tavoitteena. Muoviluoti on niin paljon helpompi ajaa kovaa, että uskoisin päivän harjoittelulla pystyväni parantamaan kierrosaikaani Kemorassa pojan Thundercatilla. Se olisi varmaan myös mielenkiintoista ja omalla tavallaan opettavaista, mutta minulle rata-ajossa ei ole kyse siitä.

Minulla Kemoran ratapäivänä tulee 700 km ajoa, josta 500 km on edestakaista maantieajoa kotoa radalle ja takaisin ja 200 km radalla veivaamista.

Joku pää edeltä ajettava muoviluoti olisi aivan varmasti radalla sen 200 km parempi, mutta en minä sellaista jaksa rajoitusten mukaan ajaa 500 km päivässä. Semmoiseen pitää olla nuoremmat ranteet. Ja selkä.

Sitä paitsi jos lomareissulla hölmöyksissäni lasken hieman ajatuksissani sokeaan mutkaan vähän reilusti ja mutkan takana on yllärinä lehmä tai naulainen lankunpätkä tiellä, en minä siinäkään tilanteessa ole muoviluodilla, vaan Pannarilla, joten Pannarin kallistuvaroilla minun on sekin tilanne selvitettävä.

Lainaus käyttäjältä: Hannu59 - 17.09.12 - klo:23:57
Niin kauan kuin pysytään kohtuullisen maltilisissa rengasvalinnoissa, ei Pannarin kallistusvara määräydy renkaista, vaan aivan kuten pitääkin, jalkatappien feeler podit alkavat raapia ensin. Tai oikeastaan ihan ensin raapivat saappaat, ja sitten aletaan stepata joka kurviin sisäkurvin saapas päkiän varaan.

Tappien raavittua tai liidettyä aivan siinä tuntumassa riittävän monta kierrosta, syntyy renkaan reunaan se vielä leveää rengastakin paremman rispektin antava ruvelle kärventynyt pitsireunus, joka näkyy säilyvän renkaan vaihtoon saakka.

Katukuski on siis saanut ratapäivänään (renkaan reunasta mitattuna) kallistuskulmaansa sentin lisää sellaista reserviä, jota ei katuajossa ole hyvän ennakoinnin ja vähän tuurinkin vuoksi ratapäivän jälkeen käytetty kertaakaan. Eli aivan kuten katukuskin ratapäivän tavoitteena olikin.

Juuri siinä se katukuskin ratapäivän idea millä tahansa mopolla onkin. Hankkia omalla mopolla käytettävissä olevaa reserviä, jota ei ole tarkoituskaan tarvita liikenteessä.

Pan on tuossa suhteessa erittäin turvallinen ajaa. Kallistettuaan saappaita raapivaan kulmaan, on vielä varaa lisätä aika paljon, koska tuo viimeinen sentti renkaassa vaikuttaa kallistukseen aika paljon. Kun tapit raapivat, ollaan lähellä renkaan rajoja, mutta selvästi vielä kulutuspinnan puolella.

Ja jos aivan pakkotilanne on, siitä kestää normaalein katurenkain (esim. Michelin Pilot Road) kallistaa kipinäsuihkun kanssa ihan vähän lisää. Eikä tässä vaiheessa mennä vielä lähelläkään kaarrenopeuden maksimia, koska roikkumalla voisi vielä lisätä vauhtia, jos osaisi.

Rajojen lähestymisestä tulee siis monta varoitusta, ajoissa ja loogisesti.

Sitä paitsi se on kivaa.

Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä ja oivallettu rataajon idea.  thumbsup1
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Michelin PR3 170/60-17 vaihtui PR4 180/55-17:ään. Erittäin hyvin toimii, kaarreominaisuudet tuntuvat vieläkin paremmilta. (tosin ei ole vielä kerinnyt kulumaan kanttia renkaaseen). Vaihto ei olisi vielä ollut muuten ajankohtainen; johtui rengasrikosta. Olin matkalla Sorsakoskelta Tervakoskelle, rengas oli paikattu aikaisemmin ja huomasin, että se vuotaa hieman. Otin mukaan varalta minikompressorin ja paikkaus"matoja". Joroisissa rengas tyhjeni, joten paikkaus tien päällä. Rauhallista ajoa eteenpäin, kunnes Juvalla takarengas tyhjeni taas. Olin ajanut 200m ohi Juvan Nesteeltä, joten U-käännös ja hiljaa nilkuttaen Nesteelle. Heillä ei kuitenkaan ollut sopivaa rengaskonetta renkaan irroittamiseksi. Neuvoivat Juvan Rengascenterin KL-Renkaaseen. Matkaa oli n. 4km, niinpä uusi paikkaus taas ja varovasti KL-Renkaaseen. Kyseisessä paikassa oli osaava asentaja, joka ryhtyi innolla toimeen. Tunnin ryhmätyön jälkeen pyörä oli taas valmiina tien päälle. Hintakin oli ihan kohtuullinen, eivät käyttäneet hädänalaista tilaani hyväkseen. Suosittelen ko. paikkaa.
SS1000 PanFun kimppa

Powered by EzPortal