Renkaiden pyörimissuunta

Aloittaja lönni, 26.05.11 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pari viikkoa sitten vaihdettiin uusi takarengas mez z6 roadtec interackt. thumbsup1
Summassaareen mennessä takapää tuntui jotenkin erikoiselta,mutta fundeerasin sen johtuvan uudesta pyöreästä renkaasta. withstupid
Kotimatkalla sama ihmeellisyys jatkui ja alkoi mietityttää yhä enemmän.Kummallisen uraherkkä ja levoton oli,vaikka olisi luullut jo luontuvan tuolla matkalla.
Tuossa yövuorojen aikana pähkäilin asiaa ja tänään otin peiton pois pyörän päältä ja katselin rengasta vähän tarkemmin. Yllätyksekseni tajusin suuntanuolen olevan väärään suuntaan. 22yikes
No renkaanvaihtaja myönsi virheensä ja käänsi sen toisinpäin,mutta vähätteli koko asiaa. kopsista
Kysymys kuuluukin,että mitä väärinpäin pyörivä rengas tekee sadekelillä,jos se tuntuu kuivallakin levottomalta.
Kääntämisen jälkeen n.150km ja tuntuu aivan normaalilta.
Kyllä kai sillä suuntanuolella jokin tarkoitus on? Ei kai ne sitä huvikseen siihen pistä!

Kudokset on aseteltu niin, että veto kiristää niitä. Vähän niinkuin pinnoitus vanteella.

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 26.05.11 - klo:22:49
Kudokset on aseteltu niin, että veto kiristää niitä. Vähän niinkuin pinnoitus vanteella.
Saisiko yksinkertaiselle selvennettynä withstupid

Lainaus käyttäjältä: lönni - 26.05.11 - klo:22:38
Kysymys kuuluukin,että mitä väärinpäin pyörivä rengas tekee sadekelillä,jos se tuntuu kuivallakin levottomalta.
Kääntämisen jälkeen n.150km ja tuntuu aivan normaalilta.
Kyllä kai sillä suuntanuolella jokin tarkoitus on? Ei kai ne sitä huvikseen siihen pistä!

Eikös nuo kaikki renkaat ole niin suunniteltu että ajavat veden pois renkaan alta (tai ainakin yrittävät)
Jos ajattelisi "maalaisjärjellä" niin eikö väärinpäin oleva rengas aja sitten sitä vettä sinne renkaan alle?

Ehkä kannattaakin äänestää jaloillaan jos rengaspete vähätteli asiaa huomaa varmaan että olis kannattanut ajatella vähän enste... icon_mrgreen

ps. uusipanisti ehkä tarkoittaa kudoksien kestävän "vetoa" toiseen suuntaan paremmin jolloin rengas jämäköityy toiseen suuntaan taas veltostuu??
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22


Lönni prkl aina pelotelemassa!

Mulle laitettii just Z6 etunen. Oli pakko käydä tarkistamassa nuolen suunta. (nyt myöhemmin huomasin et ei Viherkäine kyl vetele minnekkään)

Must siin on kyl aika symmetrinen kuvio...
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Jep, ihan huvikseen se pyörimissuunta siihen on laitettu...  wallhead

Periaatteessa ihan mielenkiintoista olisi tietää, minkälaisella kokemuspohjalla ja asiantuntemuksella renkaiden todellisesta suunnittelurakenteesta rengasMYYJÄ voi ylipäätänsä kommentoida asiaa?  Onko se vaihdettujen renkaiden määrä joka antaa sen pätevyyden vai joku muu ennen rengasmyyjän tarjoamia ryyppäjäisiä edeltänyt "koulutus" josta tuo tieto on ongittu.

Tässä lista asioista jotka minua kiinnostaisivat:

Miten renkaan vedenohjautuvuus on suunniteltu suhteessa pyörimissuuntaan? (Jo ajettujen kilometrien turvallisuus)
Miten renkaan muut pito-ominaisuudet on suunniteltu suhteessa pyörimissuuntaan? (Jo ajettujen kilometrien turvallisuus)
Miten renkaan kulutuskestävyyden käy, jos sillä on ajettu satoja tai tuhansia km väärin päin? (Tulevaisuuden kestävyys)
Miten renkaan runkorakenteen kestävyys on suunniteltu suhteessa pyörimissuuntaan ja siihen, että se on pyörinyt jo väärinpäin? (Tulevaisuuden turvallisuus)

Mikäli kyseisellä myyjällä ei ole asiantuntemusta vastata näihin kysymyksiin muuten kuin että "kyllä se vesi sieltä poistuu, pito on ihan sama molemmin päin eikä sillä ole mitään vaikutusta rungon tai pinnan kestävyyteen" niin vaadi uusi rengas. Se on sinun ja kyytiläisesii henkikulta joka on riippuvainen siitä pysyykö se kumi läjässä vielä muutaman tuhannen kilsan päästäkin.

Joo, voi olla sekä kiihkoilen että liioittelen  :-\

Olipahan per...leellinen töppi, HUOLIMATTOMUUTTA  knuppel2
Epäilen myös vahvasti ettei sen renkaan ominaisuudet ole enää sitä mitä pitäisi.
korostan. tämä on epäilys niin kuin oli suomen hiihtoporukan douppinki aikoinaan
ja mites sitten kävikään  :w-)(

kattelin tossa tota etusta... nuoli on oikeaan suuntaan, eli kun se on lähimpänä mopoa, näyttää ylöspäin. mut miksköhän tos renkaassa on toi reunakuvio silleen että se heittäis vedet reunasta keskelle eikä toisinpäin... vai onks tossa jotaki tekemistä pidon kanssa että se on noinpäin? munmielestä takasessa on toisinpäin, pitääpä kattoo...
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

Noin se on. Logiikka on kai se, että etusessa optimoidaan jarrutustilanne (jarrutuksessa vedet heitetään sivuun) ja takasessa kiihdytyksessä. Kuviot on siis eri päin.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily eikä sekään ole kovin tärkeää !

monta kertaa etunen on kulunut oudosti. varmaan tuo pyörimis suunta on silloin ollut väärä. täytyy ensikerralla,kun vaihtaa renkaita olla skarppina. tulipa meillekkin pusakat ja tyytyväisiä ollaan. kiitosta vaan sinne putikkiin bittebitte

Lainaus käyttäjältä: hondamania - 28.05.11 - klo:09:38
Noin se on. Logiikka on kai se, että etusessa optimoidaan jarrutustilanne (jarrutuksessa vedet heitetään sivuun) ja takasessa kiihdytyksessä. Kuviot on siis eri päin.

Liekkö tuossa kudoksetkin laitettu kiristymään toisinpäin, kun ei ole hirveästi vetoa tuossa etusessa.

Niin kyllähän sillä takasellakin jarrutetaan muutama km siinä n.20tkm aikana, eli eiköhän se ole suunniteltu toimimaan kumminkin päin, ainakin jollakin tavalla.  ;D
Toki voimat on jarrutuksessa varmaan pienemmät kuin V4 vääntö.   respectii

Moikka.

Ellen ihan väärin muista (tietystä syystä!), juttelin Summasaaressa jonkun (oliskohan ollu Meesse??) kanssa renkaan kulumisesta kantikkaaksi ja siihen liittyen myös rengaspaineista joista ollut ennenkin juttua. Eli kolme ja jopa yli kolme baria painetta pitäis laittaa sinne ja tänne. Ja olipa juttua jopa renkaan "kulmahartioiden" hiomisesta nauhahiomakoneella! Mutta olin kuulevinani että jossain vaiheessa rengas (en muista kumpi) käännettäisiin jopa pyörimään toiseen suuntaan tasaisemman kulumisen parantamiseksi. Kommentoi,Meesse, jos se olit sinä.

T. Kalle

Ps. Ja anteeks että "petin" porukan ja häivyin la-iltana
omille teilleni, mutta oli pakko korkata Kukonhiekka kun en ollu käyny kertaakaan (vaikka keski-suomalainen olenkin).

29.05.11 - klo:23:39 #13 Viimeisin muokkaus: 29.05.11 - klo:23:41 käyttäjältä serekki
Mä kanssa oon tota mun takasta koko kevään kattellut, että pikkaisen on kuvio alkanu kerrostella (eikös Timpan misukasta alkanut likimain uutena??) mut se, mikä herätti itessä ihmetystä (ja nyt kun oikein muistelen, viimesyksyn Patalahden keikan jälkeen kattelin ihan samaa) mun mielest ton Summiksen reissun jälkeen toi takanen on paljon pyöreempi. siinä ei oo enää suoraa kun ehkä 3-4 senttiä keskellä (nyt puhutaan siis tietenkin poikittaisesta profiilista silmämääräisesti katseltuna) kun ennen reissua sitä suoraa osaa oli paljon enemmän. en nyt mittailemaan alkanu mut ehkä jopa 5-6 senttiä. tarvii vissiin harrastaa tota kakspäällä ajelua vähän enempi ku kolme kertaa kesässä... paitsi nyt tänäkesänä. :w-)(

ja kyllähän renkaan kääntää voi sillon kun pyörimissuuntaa ei oo merkitty. heitetäänhä autossaki renkaat välillä toiselle puolelle.
-=¤serekki¤=-
________________________________________________
ei ole olemassa typeriä kysymyksiä, on vain typeriä vastauksia

KHU:lle,minähän se olin.  1100 pannarissa olen eturenkaassa pitänyt 3,2-3-4 bar painetta,nyt alkaa kestämään eikä mene vasenlaita kantikkaaksi ihan heti.Sit kun alkaa kanttia tulemaan niin etupää ilmaan ja nauhahiomakone sopivaan kulmaankantin kohtaan ja peli pyörimään ja kas kantti lähtee pois helposti,sopivasti jarrulla vauhtia pidättäen. Z 6 metzelerin käänsin vielä lähellä loppua vanteella ympäri,ei huomannu ajossa mitään,sateella kun muisti et on käännetty !!
Takarenkaalle sama juttu,painetta yksinajossa 3,0 bar,kyytiläinen mukana 3,3-3,5 bar
Paras etunen tähänmennessä on ehdottomasti Micelin pilotroad 2
Takarengas taasen Bridgestone battlax 020 R vahvistettuna

Powered by EzPortal