Nestevuoto

Aloittaja lehtonen, 29.12.12 - klo:11:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ei tullut mieleenkään. En ole asiantuntia, mutta tiivistysaine kuulostaa enempi vippaskonstilta kuin vian korjaaminen oikeasti. Mun pyörällä 20 000km mittarissa kun vika ilmeni ( ei luulis että jäähdytysvesijärjestelmä on niin huonos hapes noilla kilometreillä) että täytyy löytyä selvä syy vuotoon ja löytyihän se. Vika oli vuotava (löysä) letkuliitos  moottorin päällä ahtaassa paikassa, sylintereden välissä.

Lainaus käyttäjältä: hry - 07.01.13 - klo:19:43
Onkos kukaan käyttänyt tai edes ajatellut käyttää jäähdyttimen tiivistysaineita? Kokemukset tai edes spekulaatiot haittavaikutuksista olisi kiva kuulla.

En suosittele käytettäväksi. Saattaa tukkia tarpeellisiakin nesteen kulkureikiä jäähdytyssysteemissä.

Lainaus käyttäjältä: Antsa - 07.01.13 - klo:21:11
Ei tullut mieleenkään. En ole asiantuntia, mutta tiivistysaine kuulostaa enempi vippaskonstilta kuin vian korjaaminen oikeasti. Mun pyörällä 20 000km mittarissa kun vika ilmeni ( ei luulis että jäähdytysvesijärjestelmä on niin huonos hapes noilla kilometreillä) että täytyy löytyä selvä syy vuotoon ja löytyihän se. Vika oli vuotava (löysä) letkuliitos  moottorin päällä ahtaassa paikassa, sylintereden välissä.

Varmaankin sama vuotopaikka kuin minunkin pannarissa oli. Sylintereiden välissä, "throttle bodyn" alla.
Ei pääse käsiksi muuten kuin irroittamalla ko. paketti.

Sillä tässä kyselen kun jostakin vähän häviää jäähdytysnestettä. Lisäsin muutaman desin paisuntasäiliöön kesän aikana. Nyt paisuntasäiliö oli alarajalla, mutta syyläri korkkiin asti täynnä.

Ainakin "ryyppyä" ohjaavan termostaatin letkujen alla näkyy vuodon jälkiä, tosin nesteitä ei ole tullut ajossa ollessa näkyvästi ulos mistään. Kaikki suuret liitokset syylärin ja termostaatin ympärillä ovat tiiviitä. Hyvähän tässä on röyhistellä, kun itse laiton ne 2010 keväällä.

Mullakin on pyörä muutoin purettuna, mutta se throttle body näyttää vähän riskialttiilta. Milläs Lehtonen irroitit ne kurkkujen klemmarit ja miten sait bodyn irti pudottamatta sylintereihin sinne kuulumatonta tavaraa? Polttoaineletkut joutunee irroittamaan, mutta tuleeko tilaa riittävästi, jos jättää kaasuvaijerit paikoilleen? Mitä muuta kannattaa irroittaa tai olla irroittamatta?

Ensinnäkin puhtaus on kaiken a ja o.
Kurkkujen klemmareihin pääsee käsiksi runkopalkkien alapuolelta mustien superlonien kohteilta. Takimmaisiin klemmareihin yltää tavallisella ristipää-meisselillä ja samasta kohdin etummaisiin klemmareihin pääsin käsiksi meisselivääntimellä, pitkällä jatkolla ja 8mm hylsyllä(1/4"). Johtosarjat ovat vähän haittona mutta kyllä sieltä reitti löytyy. Kaasuvaijerit tai bensaletkut pitää irroittaa. Itse irroitin vain kaasuvaijerit, en bensaletkuja. Vaijerien pidin on kahdella ristipäällä kiinni. Sitten sopiva kettinkilenkki, naru tai vastaava sellaiseen kohtaan bodya josta kestää nostaa ja runkopalkkia vasten vipuaa bodyn irti kurkuista. Lujasti piti kiinni ainakin minulla. Käsipelillä ei hievahtanutkaan. Body sopi nousemaan sen verran syrjään, vaikka bensaletkut olivat kiinni, että nesteletkuihin pääsi käsiksi.
Kasatessa öljyä kurkkujen suut ja paina body paikoilleen. Pitäisi lupsahtaa paikoilleen ihan kohtuudella käsipelillä. Samalla kannattaa tarkistaa alipaineletkujen 5-haarainen liitoskappale, onhan röörit auki.

Laittakaas poijat kuvia mukaan noihin korjausvinkkeihin, niin hahmottuu tilanne tällaisillekin, jotka eivat vielä ole paikkoja aukoneet!!!! Kiitos
-kyllä rautaperse kotiin ajaa-

09.01.13 - klo:08:56 #21 Viimeisin muokkaus: 09.01.13 - klo:09:00 käyttäjältä lehtonen
Olen jälkeenpäin manaillut kun ei tullut otettua kuvia.  nolstuttaa
Niistä olisi varmaan ollut hyötyä monelle "tee-se-itse" miehelle.
Mutta lisäneuvoja saa kysellä jos tarvii.

Kiitokset hyvistä neuvoista! Ohessa kuvia läppärungon irroittamisesta. Kuten kuvistakin näkyy, pahoja vuotoja ei ole.

Tarkistin venttiilien välykset ja vain kakkossylinterin toisen pakoventtiilin välys on jossakin 0,20 ja 0,23 mm välillä, kun säätöraja on 0,25 +/- 0,3.  Kaikki muut olivat hyvin toleransseissa!  Pitäisikö irroittaa nokka-akselit ja vaihtaa säätölevy vai ei, siinäpä kysymys.


Oliko sun talli lämmin vai oliko talli vasta lämpiämässä? Saattaa vaikuttaa välykseen. Itselläni kävi kerran niin, kun rupesin kylmästä lämmittämään tallia ja työn edetessä välyksiin tuli muutosta. Tallin lämmettyä lopuksi, välykset oli oikein.

Pyörää on säilytetty koko ajan noin +10 -15 asteen lämpötilassa ja välys on mitattu kahtena päivänä. Taidanpa kuitenkin säätää välyksen kohdalleen, niin eipähän tarvitse muutamaan vuoteen liikuttaa. Tosin ei sitä ennen sadasosamillien takia venttiilejä säädetty, on se maailma muuttunut.

Voisitko laittaa kuvia sitten tuosta säätötyöstä? Jos se välys on pienentynyt niin venttiili on kait painunut istukkaan?? Ihme, ettei muut ole. Itse tarkistaisin moneen kertaan noilla kilometreillä. En kuitenkaan sinua epäile. Vielä mittaisin sen koetusliuskan mikrolla.  Anteeksi, että puutun näin syvällisesti tähän. 38.gif

Minulla kaksi liuskasarjaa, uudemmassa 0,05 mm portaikolla ja vanhemmassa yksi vitossarjasta poikkeava 0,08 mm liuska, jolla saa välimittoja. Kumpaakaan ei ole kalibroitu, mutta mittaustulos on yhtenevä.

Ei syytä huoleen, sen takiahan tänne kirjoitellaan, että saadaan toisilta hyviä neuvoja, ettei kaikkea tarvitse kantapään kautta opetella. Otan kuvasarjan jahka ehdin säätöhommiin.

Nyt on Pannarin nestevuodot selätetty! Jos todisteeksi riittää yhden ajokauden (n.11,5 tkm) näyttö. Ensitäytössä kuuman nesteen pinta oli ylämerkissä. Parin lämmityksen jälkeen se laski kuvassa olevan sinisen vaakaviivan kohdalle. Nyt kylmä nestepinta on lähellä alamerkkiä. Ja tippaakan ei ole lisätty ajokauden aikana!

Käytin alempana kuvassa näkyviä joustavia klemmareita ja Motonetista ostettua tiivisteliimaa, jota laitoin kaikkiin yhteisiin (mutta en letkuihin). Lopuksi vielä kuva pikkuputkien liitoksesta. Tällä tekniikalla tein kaikki liitokset. Klemmareita vaan pitää olla repullinen, koska niillä on varsin suppea halkaisija-alue, jossa se toimii.

Mulle tuli joku ilta mieleen..... :)

Sellanen asia että onkohan kukaan tehnyt katteeseen reikää tai jonkinlaista uraa säiliön kohdille josta näkisi suoraan nestepinnan. ??
Helpottaisi nestepinnan tarkistamista, eikä tarvitsisi aukoa niitä katteen palasia.
Nyt on ollut käytössä nippuside jonka työnnän säiliön pohjaan ja siitä sitten "arvailemalla" että onkohan siellä vettä vai ei.... sa_doh
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Powered by EzPortal