Sylkee nestettä pysähdymisen jälkeen..

Aloittaja Vesseli, 13.08.19 - klo:18:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Eli vaikka lämmöt ei nouse ajaessa korkealle ja puhallin pyörii, Keittää pysähdyksenjälkeen niin että roplatus kuuluu, ja sylkee paisunnan kautta nestetää ulos..Termostaatti ja puhallin vaihdettu,sekä syylarin korkki uuteen , Toimii normaalisti kun moottori on ajettu reilusti lämpöiseksi, eli puhallin jää jäähdyttämään..
Mystiseksi vian tekee se että alilämpöiisenä pysähtyessään saattaa keittää ja sylkeä nestettä ulos(paisunta), vaikka lämmöt on mittarin alaosassa..
Lopputulemana se että vähintään parinviikon välein lisättävä nestettä jos aktiivisesti ajetaan..
Ideat alkaa loppumaan vian suhteen ,pitääkö työntää pyörä kuoppaan ja peitellä ?

Lainaus käyttäjältä: Vesseli - 13.08.19 - klo:18:04
Eli vaikka lämmöt ei nouse ajaessa korkealle ja puhallin pyörii, Keittää pysähdyksenjälkeen niin että roplatus kuuluu, ja sylkee paisunnan kautta nestetää ulos..Termostaatti ja puhallin vaihdettu,sekä syylarin korkki uuteen , Toimii normaalisti kun moottori on ajettu reilusti lämpöiseksi, eli puhallin jää jäähdyttämään..
Mystiseksi vian tekee se että alilämpöiisenä pysähtyessään saattaa keittää ja sylkeä nestettä ulos(paisunta), vaikka lämmöt on mittarin alaosassa..
Lopputulemana se että vähintään parinviikon välein lisättävä nestettä jos aktiivisesti ajetaan..
Ideat alkaa loppumaan vian suhteen ,pitääkö työntää pyörä kuoppaan ja peitellä ?

Mikä pyörä ? 1100 - 1300  vuosmalli ???


Ikuna en ole kuullut että Pannarissa olis tuommoista ollut mutta ettei vaan olis kannentiiviste vialla?

Sylkeekö pyörä nestettä ulos paisuntasäiliöstä vai jostain säiliön letkun yläpäästä, termostaatin läheltä? Yksi vika mikä koettelee vanhoja ST1100:sia on paisuntasäiliön letkun kiertyminen umpeen. Vanhat letkut ja lämpö tekee tuommoista. Jos näin käy, niin pyörä hukkaa nestettä joka kerta kun sen ajaa lämpimäksi ja nesteen kokonaismäärä vähenee jatkuvasti. Paisuntasäiliössä kaikki näyttää olevan ok, koska ylipaine ei pääse säiliöön vaan neste roiskuu hemmettiin termostaatin korkista tai paisuntasäiliön letkun liittimestä. Ja lopulta nestettä on niin vähän, että se alkaa keittää.

Toinen tälläistä aiheuttava juttu voisi olla ilmausletkun tukkeutuminen. Järjestelmää ei saa täytettyä täysin jos ilma ei poistu. Jos valutat koko systeemin tyhjäksi, mukaan lukien lohkosta eli avaat myös lohkon kummallakin puolella olevat M6-pultit, niin tuleeko sieltä/meneekö sinne täysi määrä nestettä eli 2,5 litraa järjestelmään plus 0,5 litraa paisuntasäiliöön?

Eihän systeemissä ole ollut kraanavettä ja onhan aina käytetty asiallista pakkasnestettä? Vesipumpun siivet saattavat olla ruostuneita ja näin ollen vesi ei kierrä tarpeeksi. Joskus tuli vastaan brittikone, jonka lohkon vesitiloista oli valehtelematta puolet täynnä sedimenttiä. Se lohko oli ikään kuin betonoitu. Kumma juttu, että se toimi kuitenkin.

Ja sitten vielä, onhan jäähdytysnesteenä 50/50-seos alumiinimoottorille käypäistä glykolia ja akkuvettä? Jos seos on glykolivoittoinen niin se saavuttaa kiehumispisteensä turhan nopeasti.

14.08.19 - klo:11:47 #5 Viimeisin muokkaus: 14.08.19 - klo:11:53 käyttäjältä Pannukakku
Ja oireisiin sopii,  että järjestelmä ei ole täynnä nestettä. Lämpömittarin anturi on termostaattikotelon yhteydessä, joten mittari ei näytä oikein jos nestettä on liian vähän. Silloin on ihan mahdollista, että neste kiehuu lohkossa ja kansissa mutta mittarin mukaan kone on kylmä. Rupeaisin käymään letkuja läpi yksi kerrallaan. Jos letkuista ei löydy vikaa tai koneessa ei ole vuotoja niin lopulta tarkastaisin vesipumpun ja lohkojen vesitilat.

Kannentiivisteen pettäessä jäähdytysneste roiskuisi joko palotilaihin tai öljytilaan. Öljystähän näkee veden helposti kun öljy muuttuu kaakaon väriseksi ja jos nestettä menee palotilaan niin sen kyllä huomaa, glykolin haju on melkoinen ja pakoputkista tulee oikein kunnon höyry. ST:n kannentiivisteet ovat MLS-tyyppiset, eli oikein asennettuna ne kestävät melkoisesti. Ennen vanhaanhan "kansipahvi meni" melkein aina kun kone keitti, mutta väitän, että ST:stä lentää paine pihalle ensin termostaatin korkista tai jokin letku lähtee irti ennen kuin kannentiiviste pettää.

Normaali vanhanajan vihreä pakkasneste 50/50 suhteella(ei kylläkään ole koskaan käytetty akkuvettä,eikä ole aiheuttanut ongelmia tähän asti)
,pyörä ollut itsellä viimeiset 11 vuotta ja toiminut moitteetta tähän kesään asti..
Ylivuoto tapahtuu nimenomaan paisuntasäiliön ylivuoto letkun kautta.
Paisuntasäiliöltä termostaatin kotelolle menevä letku uusittu kun siinä oli reikä(yksi vuoto kohde blokattu)..
Onko kuvallista noista M6-pulteista mitä tarkkaanottaen tässä tarkoitetaan..kyllä itseäkin epäilyttää tuo lämpömittarin outokäyttäytyminen/kiehuminen mikä voisi viittata ilmalukkoon!
Ilmausletkun tukkeentuminen ?, tarkoittaako juuri tuota paisunnan ylivuotoletkua=ei ole tukossa !
Ainut mikä vielä purkammatta on vesipumppu.. jäänee ensitalven harrasteeksi, jos edes näin pystyy ajamaan että ajoittain lisää nestettä..
Järjestelmään lisätty fluorisoivaa nestettä jotta  näkee hyvin mihin lätäköt tai vuotojäljet ilmestyy.. toistaiseksi tuo paisunnan ylivuoto ainut nestettä hävittävä kohde !

Ei se kraanavesi aiheutakaan ongelmia heti eikä ensi kuussa. Mutta 11 vuotta hanavettä alumiinimoottorissa ja kaikki on mahdollista. Katso nyt ihmeessä että sopiiko se pakkasneste alumiinille ja jos ei sovi niin huuhtele systeemi ja rupea käyttämään nestettä mikä sopii ennen kuin jotain on hautunut rapeaksi.

Sylinteriryhmien välissä on vesipumpun imuputki joka tulee jäähdyttimeltä. Putki menee vesipumpun taakse, mutta se kiinnittyykin lohkon keskelle, ikään kuin koko lohkon päälle ja kansien väliin. Pumppu imee nestettä lohkon läpi ja pakottaa sen kahdesta rei'ästä kummankin puolen sylintereille. Tämä imuputki on kohtuu korkealla ja sen takia siinä on pieni letku, luokkaa 4,5 mm sisähalkaisijaltaan, joka menee termostaattikotelon alaosaan. Eli toisin päin: se on se pienin letku joka lähtee termarikotelosta suoraan alas. Sen löytää kun ottaa kaasuttimet irti. Etsin illemmalla hiukan kuvia.

Kyse toisen viestiketjun letku hässäkästä.. tätä tutkinkin aiemmin..

http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=1744.0

14.08.19 - klo:19:03 #9 Viimeisin muokkaus: 14.08.19 - klo:19:20 käyttäjältä IC 77
Kyllä kannentiivisteen pettäessä on hyvin yleistä, että puristuspaine sylinteriltä/kannessa karkaa vesikanaviin sylinterissä. Se aiheuttaa jatkuvan paineen jäähdytys järjestelmään ja syylärissä/paisuntasäiliössä porisee.
Silloin on usein öljyä jäähdytysnesteen seassa, helposti havaittavissa paisunta säiliössä.

Pannarista en tiedä, mutta jotkut auton alukannet ovat äkkiä kieroja,jos pääsee keittämään. Joutuu höyläämään, oikasemaan kannen koneistamossa ja mahdollisesti koeponnistamaan.

Tuo ilmalukko on hyvin mahdollista, silloin tosiaan kone keittää, mutta usein kannessa,termarin läheisyydessä oleva lämpömittarin anturi näyttää mittariin normi lukemat.


Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Lainaus käyttäjältä: Vesseli - 14.08.19 - klo:15:48
Kyse toisen viestiketjun letku hässäkästä.. tätä tutkinkin aiemmin..

http://www.panfun.fi/smf/index.php?topic=1744.0


Tuossa ketjussa mainitut letkun ja kannen väliset liitäntäkappaleet syöpyvät ja vuotavat aika monesta pannarista. Tuossa on linkki räjäytyskuvaan cmsnl.com. Osat ovat nro 10. Mainitsemani ilmausletku on osa 16.

Pyörä vuotaisi nestettä kylmänä mikäli liitinkappaleet ovat rikki.

Ainoastaan kun on ajettu jollakin tavalla lämpöiseksi, pysähtymisen jälkeen ruikkaa kuvien mukaisesti..
Jäi tosta varaosakuvasta hiukka hämäräksi, mihin tuo osa 16(ilmauletku) kiinnittyy tai on havaittavissa itse pyörässä..  ?
Varmaan nuo m6 pultit näkee kun ei ole sivukatteet paikallaan ?, kun en tarkemmin sijaintia tiedä,enkä ole koskaan kajonnut...


Taitaa olla case close... Nesteen lisäyksen jälkeen pyörä tyhjäkäynnillä ja liite videon mukaiset tapahtumat..
Eli syy painetta muodostuu jäähdytysjärjestelmään jolloin laskee allee..Ennenkuulummaton kannentiiviste vika lienee kyseessä..:OI

oliko tuo termostaatin pesä?? vai mikä?

Powered by EzPortal