ST1100 takaiskarin huolto

Aloittaja tonipan, 16.04.19 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

16.04.19 - klo:13:14 Viimeisin muokkaus: 16.04.19 - klo:13:17 käyttäjältä tonipan
Löysä takaiskari on haitannut ajelua pitemmän aikaa. Etenkin kaksipäällä iskari pohjaa melko herkästi. Ostin janka6:delta käytetyn iskarin, joka peräisin 94 panista ja yhtä löysä kuin omani (vm.91). Löysä iskari vaivaa varmaan kaikkia panisteja keillä alkuperäinen iskari pyörässä kiinni.

Huolto, siis ainoastaan iskarin öljyn vaihto eteni jokseenkin seuraavasti:

1. Iskarin jousi puristettu kasaan kahden jarrulevyn välissä. Puristettuna iskarin yläpään lukkorengas pois paikaltaan. Puristimet löysälle ja jousi pois paikaltaan.

2. Iskarin yläpäässä oleva lukitusmutteri löysälle ja iskarin yläpää kierretään irti.

3. Paluuvaimennusta säätävä tanko pois paikaltaan (tanko iskarin varren sisällä,irtoaa vetämällä ulospäin), jonka jälkeen onttoa iskarin vartta pitkin vanha öljy ulos.

4.  Uusi öljy sisään.

5. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Kommentit:

GOlf 4 takajarrulevyssä oikean kokoinen reikä keskellä jousen puristamiseksi. Puristamisessa käytettiin apuna 12mm kierretangon pätkiä (3kpl). Kun jousi oli pois paikaltaan liikkui iskarin varsi aika pienellä voimalla edestakaisin.

Vanha öljy mustaa ja todella "lirua". Paluuvaimennuksen säätötangossa yläpäässä o-rengas, joka tiivistää öljytilan (tuota ei uusittu). Tyhennyksessä iskari vedelty edestakaisin ääriasennosta toiseen, jotta vanha öljy poistuisi kokonaan.

Koko homman vaikein osuus oli uuden öljyn saaminen iskarin sisälle. Iskari täytettiin Mobil ATF220 automaattivaihteistoöljyllä, joka jonkunverran "paksumpaa" kuin varsinaiset iskariöljyt.

Vanhaa öljyä oli sisällä noin 1 dl. Uutta sai helposti menemään noin 1/2 desiä. Loppu öljy ei meinannut mennä iskarin sisään millään. Viritin letku/tratti yhdistelmän tiiviisti iskarin varteen ja iskaria vedeltiin edestakaisin kaikissa mahdollisissa asennoissa, jotta ilma saataisiin ulos. Tähän meni arviolta tunti aikaa.

Ilmauksen jälkeen iskari tuntui jonkinverran jäykemmältä, vaati enenmmän voimaa liikuteltaessa edestakaisin. Etenkin paluuvirtaus muuttui huomattavasti jäykemmäksi.

Koeajoa ei vielä ole suoritettu.

Pannukakku: huomasin vasta tänään, että olit kommentoinut minun viimekesäistä iskarin ostoilmoitusta huutoboksissa :(



Nyt koeajolla tehty. Iskari "jäykistyi" jonkin verran, ei pohjaa enää niin herkästi. Yksin ajettaessa hyvä. Laitoin ATF:ää myös keulaan, siitä tuli liian kova, kaikki tien epätasaisuudet tuntuu voimakkaammin.

Moi

Mulla oli takaiskarin korkeussäätö aivan jumissa ja päätin kokeilla Tonin innoittamana purkaa koko kapistuksen.
Löytyi yllätys palautuksen "venttiilistä". Oli kaiketi koitettu turhankin innokkaasti säätää.
No päätin kokeilla korjausta, joten sorvasin murtuneen pätkän pois ja porasin akselin reikää hieman syvemmäksi sorvailin myös uuden päätykappaleen jotta akselin ja päätykappaleen yhteispituus ei muuttuisi.
Myöhemmin selviää toimiiko.

t:Wille

Lainaus käyttäjältä: Wille - 24.04.20 - klo:12:14
Moi

Mulla oli takaiskarin korkeussäätö aivan jumissa ja päätin kokeilla Tonin innoittamana purkaa koko kapistuksen.
Löytyi yllätys palautuksen "venttiilistä". Oli kaiketi koitettu turhankin innokkaasti säätää.
No päätin kokeilla korjausta, joten sorvasin murtuneen pätkän pois ja porasin akselin reikää hieman syvemmäksi sorvailin myös uuden päätykappaleen jotta akselin ja päätykappaleen yhteispituus ei muuttuisi.
Myöhemmin selviää toimiiko.

t:Wille

No niin, iskari kasattu, korkeudensäätö liikkuu sekä palautuksen säätö toimii mutta...
Kokeilin tämmöstä, Liqui Moly hydrauliikka/iskunvaimennin öljyä. Palautumisesta tuli aivan liian hidas, ylimääräiset pihinät kyllä katosivat.
Uusiksi meni siis. Seiraavaksi kokeilen MP Motul Shock Oil Factory Line VI 400  iskariöljyä.

t:Wille

27.04.20 - klo:21:08 #6 Viimeisin muokkaus: 27.04.20 - klo:21:24 käyttäjältä tonipan
Lainaus käyttäjältä: Wille - 27.04.20 - klo:08:40
Lainaus käyttäjältä: Wille - 24.04.20 - klo:12:14
Moi

Mulla oli takaiskarin korkeussäätö aivan jumissa ja päätin kokeilla Tonin innoittamana purkaa koko kapistuksen.
Löytyi yllätys palautuksen "venttiilistä". Oli kaiketi koitettu turhankin innokkaasti säätää.
No päätin kokeilla korjausta, joten sorvasin murtuneen pätkän pois ja porasin akselin reikää hieman syvemmäksi sorvailin myös uuden päätykappaleen jotta akselin ja päätykappaleen yhteispituus ei muuttuisi.
Myöhemmin selviää toimiiko.

t:Wille

No niin, iskari kasattu, korkeudensäätö liikkuu sekä palautuksen säätö toimii mutta...
Kokeilin tämmöstä, Liqui Moly hydrauliikka/iskunvaimennin öljyä. Palautumisesta tuli aivan liian hidas, ylimääräiset pihinät kyllä katosivat.
Uusiksi meni siis. Seiraavaksi kokeilen MP Motul Shock Oil Factory Line VI 400  iskariöljyä.

t:Wille


Se paluu virtaus hidastui minunkin iskarissa todella paljon verrattuna lähtötilanteeseen (kesti useita sekunteja vetää iskarin varsi ääriasennosta toiseen). Laita iskari kasaan ja käy kokeilemassa.

Lainaus käyttäjältä: tonipan - 27.04.20 - klo:21:08
Lainaus käyttäjältä: Wille - 27.04.20 - klo:08:40
Lainaus käyttäjältä: Wille - 24.04.20 - klo:12:14
Moi

Mulla oli takaiskarin korkeussäätö aivan jumissa ja päätin kokeilla Tonin innoittamana purkaa koko kapistuksen.
Löytyi yllätys palautuksen "venttiilistä". Oli kaiketi koitettu turhankin innokkaasti säätää.
No päätin kokeilla korjausta, joten sorvasin murtuneen pätkän pois ja porasin akselin reikää hieman syvemmäksi sorvailin myös uuden päätykappaleen jotta akselin ja päätykappaleen yhteispituus ei muuttuisi.
Myöhemmin selviää toimiiko.



t:Wille

No niin, iskari kasattu, korkeudensäätö liikkuu sekä palautuksen säätö toimii mutta...
Kokeilin tämmöstä, Liqui Moly hydrauliikka/iskunvaimennin öljyä. Palautumisesta tuli aivan liian hidas, ylimääräiset pihinät kyllä katosivat.
Uusiksi meni siis. Seiraavaksi kokeilen MP Motul Shock Oil Factory Line VI 400  iskariöljyä.

t:Wille


Se paluu virtaus hidastui minunkin iskarissa todella paljon verrattuna lähtötilanteeseen (kesti useita sekunteja vetää iskarin varsi ääriasennosta toiseen). Laita iskari kasaan ja käy kokeilemassa.

Meni jo  ???, mutta tuo Motulin öljy tuntuu toimivan paremmin.

Powered by EzPortal