Ajattelin vielä vähän avautua tähän hyvään keskusteluun. Näiden vanhojen vehkeiden kanssa on hyvä miettiä milloin ne on suunniteltu ja mitä niiltä voidaan täten odottaa. Vanhemman Pannarin osalta taitaa suunnittelun aloituksesta olla jo 30 vuotta, joten sen mukaan pitää vaatimukset suhteuttaa.
Ihmisellä on tapana hankkia "kaikkea kivaa" mukavuusvarustetta ja valitettavasti ne useimmiten kaipaavat myös sähköä. Jossain vaiheessa törmätään aiemmin mainittuihin ongelmiin; liittimet ja katkaisimet alkavat lämmetä ja lopulta sulaa eli peiliin katsomisen paikka. Itse olen 70-luvulla melkein polttanut yhden Yamahan juuri em syystä, kun lisävalojen väärän kytkennän vuoksi alkoivat paikat vähän kärytä. Onneksi yhden päivän puuhailulla sain sulaneet johdot ja liittimet vaihdettua.
Sitten herätänkin vähän keskustelua miksi näitä kaikkia sähköisiä lisävarusteita tarvitaan?
Navigaattori; käytännössä lähes 95 % ajasta täysin tarpeeton ja häiritsee keskittymistä. Eikö moottoripyöräilyn yksi hieno ajatus ole täydellinen vapaus reitin ja aikataulun valinnasta eli ei anneta navigaattorin päättää puolestamme reittiä. Toki on myönnettävä, että navigaattori on joskus ollut itselläkin mukana hätätapauksia varten tai esim hotellia vieraassa kaupungissa etsittäessä. Itse edustan ajatusta, että matka on tärkein eikä alkuunkaan ole tärkeää tietää tarkalleen missä olen menossa. Aina on jonnekin myös päästy ja kotiin osattu.
Kahvalämppärit, lämpöliivit yms; ymmärrän moottorikelkassa, mutta moottoripyörässä, jolla yleensä ajetaan ilman nastarenkaita? Omasta keväällä ostamastani Pannarista otin kahvalämppärit heti pois. Jos alkaa näppejä paleltaa, niin paremmat hanskat käteen tai tauon paikka. Muutenkin nämä tämän päivän varusteet ovat kuitenkin jo aivan eri tasoa, kuin vuosikymmeniä sitten.
Näistä ajatuksistani ei kannata närkästyä, koska ymmärrän myös tuon varustelun olevan joillekin osa harrastusta.
Huomenna pitäisi lähteä Tallinnaan ja aloittaa matka etelän suuntaan. Mitään suunnitelmia en ole tehnyt enkä majoituksia varannut, joten mielenkiintoinen viikko on edessä ja tällä kertaa jätän navigaattorinkin kotiin.
Mikä muuten on vaikeinta reissuun lähdettäessä?
Kypärän hihnan kiinnittäminen.
Sen jälkeen vain ykkönen silmään ja reissu voi alkaa!