Hihnanvaihto.

Aloittaja panimatra, 01.09.20 - klo:09:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hihnanvaihtoväli on ilmoitettu 150000km, oletteko vaihtaneet hihnaa määrätyin vuosivälein vai oletteko antaneet mennä tuon kilometrimäärän. Onko maahantuoja antanut jonkun vuosirajan vaihtoon, veneissähän on usein 5 vuotta/jotain tuntia. Itselläni pasahti 100000 km ja hihnaa ei ole vaihdettu. Ajattelin sen talvella vaihdattaa, mutta olisi kiva kuulla muiden kuskien ajatuksia asiasta. Malli on 1100/2001.

01.09.20 - klo:20:11 #1 Viimeisin muokkaus: 02.09.20 - klo:17:42 käyttäjältä Pannukakku
Itse olen vaihtanut hihnan ajoissa. Joskus liiankin ajoissa, eli mikäli kone on ollut jonkun projektin takia sopivasti auki ja ei ole ollut tietoa viime vaihdoista niin uutta tilalle. Taloudessa on siis parikin ST:tä. On se itse hihna niin halpa henkivakuutus, samalla saa nesteet ja öljyt yms. vaihdettua.

Meillä onkin tästä käytännön tutkimus työn alla: Mikkokui osti pyörän josta hihna on katkennut ja olemme rempanneet sitä Mikon kanssa. Siinä on mailimittari ja oletettavasti viimeinen luku kertoo hihnan katkeamishetken. En nyt vain muista lukemaa ulkoa...

Hihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon ST:n moottorissa. Moottorin vaihto purkaamosta ostettuun on vaivalloisempaa kuin hihnan vaihto ja konerempan hinta huitelee kahdessa tuhannessa eurossa mikäli itse tekee. Ja koneremontti on vielä työläämpi savotta kuin pelkkä koneen vaihto. Sitä paitsi sen kahden tonnin päälle tulee vielä vääntyneet venttiilit, jotka ovat halvimmillaan noin 20 euroa imu- ja 50 euroa pakoventtiili.

103tkm mittarissa, pitää laittaa talven huoltoihin mukaan hihna myös. Tottahan se on että se ikä on jo varmaankin tullut vastaan siinä.
Olen kyllä nähnyt myynti ilmoituksia joissa on vanhempaan laitteeseen vaihdettu esim.148tkm jälkeen. Ostin tän juurikin  kuukausi sitten, joten on kiva saada jonkinlaissta tietoa.

Lainaus käyttäjältä: panimatra - 01.09.20 - klo:09:51
Hihnanvaihtoväli on ilmoitettu 150000km, oletteko vaihtaneet hihnaa määrätyin vuosivälein vai oletteko antaneet mennä tuon kilometrimäärän. Onko maahantuoja antanut jonkun vuosirajan vaihtoon, veneissähän on usein 5 vuotta/jotain tuntia. Itselläni pasahti 100000 km ja hihnaa ei ole vaihdettu. Ajattelin sen talvella vaihdattaa, mutta olisi kiva kuulla muiden kuskien ajatuksia asiasta. Malli on 1100/2001.
Moi

Mulla  st 1100 -99  pari vuotta sitten ( 2018) oli mittarissa 67 tkm ja vaihdoin silloin hihnan kun ei ollut tietoa onko vaihdettu.
Alkuperäinen (ei mitään merkkejä että olisi koskaan ollut auki) näytti ja tuntui aivan samalta kuin uusikin mutta vaihdoin silti kun kuitenkin oli 19 vuotta ikää.

t: Wille

Powered by EzPortal