Kardaanin rasvaus

Aloittaja ltm, 08.04.17 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tänään irrotin takahaarukan kardaanin rasvausta varten. Pientä säätämistähän siinä oli, mutta rauhallisesti kun eteni, niin irti sen sain. Pannariin on ilmeisesti joskus vaihdettu takahaarukka, koska oli niin hyvässä kunnossa. Vähän oli maali kulunut renkaan roiskeiden kohdalta, joten puhdistus ja uutta maalia pintaan. Murrosnivel ja haarukan laakerit olivat myös kunnossa.

Viime kesänä rasvasin takanavan hammaskehät Red Linen CV-2 MoS2 erikoisrasvalla (Motonet n:o 60-3091). Hyvin oli rasva toiminut ja vielä sitä oli hampaiden pinnoillakin, joten voin suositella. Rasvalla pitäisi olla myös hyvä veden kestävyys.

Sitten olisi kysymys. Miten saa kardaanin etupäässä olevan joustokumin helpoiten paikoilleen? Takahaarukassa on ura, johon kumin saa kiinni, sipaisu mäntysuopaa toiseen päähän ja asentamaan? Vai miten olette laittaneet paikoilleen? Tankin kun ottaa pois, niin yläkautta pääsee kumiin käsin kiinni, mutta muuten näyttää paikat aika ahtailta.

Pääsiäisen jälkeen minulta voi lainata haarukan pulttien avaustyökaluja.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

No, miten asennus onnistui? Haitarikumi takahaarukkaan kiinni ja sipaisu mäntysuopaa etureunaan ja kardaani haarukan sisälle. Sitten alkoikin ihmettely, että miten murrosnivelen saa osumaan laatikosta tulevaan akseliin? Meinasi mennä usko asiaan. Piti nöyrtyä lukemaan manuaalista asia uudestaan ja sieltä se selvisi. Haarukan akselitapit kun laittoi ensin kiinni ja vasta sen jälkeen pyöriteli kardaanin takapäästä murrosnivelen paikoilleen, niin johan onnistui. Otin varmuuden vuoksi tankin pois, niin pääsi tarkistamaan haitarikumin välistä menikö nivel todella paikoilleen; hyvältä näytti. Lopuksi haitarikumi vielä alapuolelta pihdeillä ja ruuvarilla auttaen paikoilleen. Lopuksi perä ja takarengas paikoilleen sekä toki uudet öljyt perään. Öljynä olen käyttänyt perämoottorin vaihteistoöljyä, joka kestaa jonkin verran myös vettä puuroutumatta.

Tankki kun oli pois, niin pääsi samalla katsomaan kaasarien alle; kuivaa oli kuin tehtaan jäljiltä.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Powered by EzPortal