Pyörän laakereiden vaihto...

Aloittaja MKaplas, 03.01.20 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Viime kesänä tuli 100k täyteen ja pyörän laakerit olis varmaan aiheellista vaihtaa.
Mitenkäs olette täällä vaihdon tehneet? ja mitä työkalua olette käyttäneet laakereiden irroitukseen?

Lainaus käyttäjältä: MKaplas - 03.01.20 - klo:22:09
Viime kesänä tuli 100k täyteen ja pyörän laakerit olis varmaan aiheellista vaihtaa.
Mitenkäs olette täällä vaihdon tehneet? ja mitä työkalua olette käyttäneet laakereiden irroitukseen?
150000km olen ajanut, vielä ei ole tarvinnut vaihtaa. Vaihdan kyllä joka vuosi renkaat, joten tulee tarkistettua laakereiden kunto vuosittain.

Viime kesänä ennen Euroopan turnetta vaihdoin renkaat ja silloin huomasin, että toinen etupyörän laakeri ei pyörinyt tasaisesti.

Omassa hyllyssä sattui olemaan passelit laakerit, joten vaihdoin molemmat. Aika tiukassa olivat irroittaa, mutta sopivan pitkällä tuurnalla ja vasaralla irroitus onnistui.

Uudet laakerit laitoin paikoilleen laakerin asennusholkkien avulla. Ajokilometreja silloin noin 130 tkm.

Vanhat laakerit naputellaan tuurnalla tai pitkällä ruuvimeisselillä ulos. Jos tuntuu olevan tiukassa, niin voi lämmittää kuumailmapuhaltimella laakeripesää ulkoapäin. Uudet laakerit laitetaan hyvissä ajoin pakastimeen ja ennen asennusta suihkutetaan kylmäsuihketta laakeriin. Laakeripesää jos vielä kuumailmapuhaltimella vähän lämmittää, niin laakeri lähes "lopsahtaa" paikoilleen. Sopivalla hylsyllä naputtellaan laakeri sen ulkokehästä pohjaan asti; voimaa ei tarvitse käyttää. Pölysuojat naputtellaan paikoilleen ja sen "huuleen" laitetaan veden kestävää vaseliinia.

Itse laitan vanhan renkaan vanteen ja lattian väliin, niin jarrulevyt säilyvät suorina. Pari lankkua vanteen alla ajanee saman asian.

Ainoa missä voi homma mennä pieleen, niin naputtelee laakerin sisäkehästä paikoilleen. Toki laakerin on oltava ns laatumerkkiä eikä mitään netin halvinta ja jo valmiiksi rahisevaa.

Eiköhän näin ne Pannarinkin laakerit saa vaihdettua.


Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

https://asset.motonet.fi/img/8/803041/300/803041.jpg
tällä sarjalla irroitin etupyörän laakerin lähti tosi nätisti irti toisen puolen voi lyödä vaikka ruuvimeisselillä

No niin, laakerit tarkistettu, eturenkaan laakerit ok, mutta takarenkaan laakerit rahisee...
Nyt kysymys, netistä löytyy ohjeet eturenkaan ja taakse Flange drive laakereiden vaihtoon, mutta missään ei ole takarenkaan laakereiden vaihdosta mitään muuta kuin että vaihdettu on.
Olettaisin että samaan tyyliin menee kuin eturenkaan laakerit mutta miten sen jarrulevyn puoleisen tiiivisteen saa pois?

juurikin näin. eli samaan tapaan kun etupyörässä. kannattaa laittaa laakeri jossa pölysuoja mukana. :)
yleensä laakeripkaupasta saa kyseiset laakerit numeron mukaan halvempaan hintaa mutta ei nuo Hondan orkkis laakeritkaan oo hinnan kiroos... ja varmasti on Hondan insinöörit miettiny mikkä laakerit sopii...

Powered by EzPortal