Uudet viestit

PanFun sivustotuki

Tue foorumin toimintaa!

Kiitos!
Donate with PayPal!


Kirjoittaja Aihe: Pönkkäkytkin  (Luettu 529 kertaa)

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tiies

  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Kesä 2022
  • Viestejä: 10
  • Viestieni tykkäämiset: 1
  • Paikalla:29.08.22 - klo:09:20
  • Kuvat
Pönkkäkytkin
« : 07.08.22 - klo:07:24 »
Lämpimillä öljyillä ilmeisesti kytkimestä kuuluu lähtissä kolaus, kun veto kytkeytyy päälle.
Asentaja arveli, että ääni tulisi ns pönkkäkytkimestä,jossa siis hieman samantapainen vapaakytkin periaate kuin aikoinaan 96 V4 saabissa.
Moottorijarrutuksessa siis vapauttaisi kytkin vetoa osittain, jottei takapyörä esim. märällä tiellä vahingossa lukkiudu.
Tästä tietoa tai muilla kokemusta kolahtelusta?
Muutoin kyllä ollut mahtava pyörä ajella ja yllättävän helppo hallita painostaan huolimatta. 

Poissa uusipanisti05

  • ★★★★★
  • *
  • Kiitokset
  • -Annetut: 11
  • -Saadut: 13
  • Liittynyt: Maalis 2009
  • Viestejä: 1575
  • Viestieni tykkäämiset: 1018
  • Ikä: 72
  • Paikkakunta: Vaasa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 15:36
  • ST 1300 05 181580 Donau RT 250 v. 55 ST 1300 15
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #1 : 07.08.22 - klo:16:57 »
Kytkinlevyt kaivaneet kehälle urat johon levyt takertuu.

Poissa tonipan

  • ★★★
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 12
  • Liittynyt: Syys 2014
  • Viestejä: 127
  • Viestieni tykkäämiset: 193
  • Ikä: 51
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.22 - klo:07:34
  • ST1100-91, ST1100-90, ST1300-93
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #2 : 07.08.22 - klo:19:25 »
Oire sopisi myös takapyörän vetolevyyn / vetopooritukseen, jos kulunut.

Poissa Wisa

  • ★★★
  • Kiitokset
  • -Annetut: 1
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Kesä 2013
  • Viestejä: 130
  • Viestieni tykkäämiset: 403
  • Ikä: 48
  • Paikkakunta: Tampere
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:03.10.22 - klo:02:00
  • ex-ST 1100 -98 ABS, nyk. BMW R1200GS
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #3 : 08.08.22 - klo:01:00 »
Pannarissa ei ole luistokytkintä, on enempi sporttipyörien varuste. Voisin myös kallistua ideaan perän poorituksen väljyydestä. Jos kolahdus kuitenkin varmuudella tulee kytkimestä, on se väljistynyt kytkinhäkki. Se taas ei haittaa mitään, ei katkaise menoa.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Poissa tiies

  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Kesä 2022
  • Viestejä: 10
  • Viestieni tykkäämiset: 1
  • Paikalla:29.08.22 - klo:09:20
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #4 : 08.08.22 - klo:08:55 »
Varmuutta ei ole ja perää aluksi itsekin epäilin....
Kuuleeko kaveri  jos kävelee vieressä/ kummasta kuuluu.
Mitä vetolevy remotti kustantaa?

Poissa tiies

  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Kesä 2022
  • Viestejä: 10
  • Viestieni tykkäämiset: 1
  • Paikalla:29.08.22 - klo:09:20
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #5 : 08.08.22 - klo:09:11 »
Ja kuinka tuo peräongelma näyttäytyy vain kuumilla öljyillä?
Kylmänä minkäänlaista kolausta ei kuulu.

Poissa tonipan

  • ★★★
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 12
  • Liittynyt: Syys 2014
  • Viestejä: 127
  • Viestieni tykkäämiset: 193
  • Ikä: 51
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.22 - klo:07:34
  • ST1100-91, ST1100-90, ST1300-93
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #6 : 08.08.22 - klo:19:43 »
Voimansiirrossa on kardaanissa ja vaihteiston pääakselissa / kytkinakselissa jousikuormitteinen katkos (mikähän tuon oikea nimi on ?) akseli on tavallaan poikki. Poikki olevassa kohdassa on puolipallon muotoiset pinnat joita jousi puristaa toisiaan vasten.

Nämä on tavallaan sulakkeita voimansiirrossa, jotka suojaa muita voimansiirron osia . Puolipallokatkos ”hyppää yli” jos tulee äkillisesti suuria voimia siirtolinjaan (esim. Kone leikkaa kovasta vauhdista kiinni tai paikallaan kovilla kierroksilla pitävällä alustalla kytkin nopeasti ylös.)

Jos sinun pyörässä on nuo pinnat kuluneet ja jarrutat moottorilla esim. risteykseen tultaessa. Kun lähdet liikkeelle välys ”siirtyy” toiseen äärilaitaan ja kuuluu kolahdus ?

Samalla periaatteella myös vetopooritus kolahtaa.

Omassa pyörässä kolahdus kuuluu useimmiten 2 päällä ajettaessa kun lähtee risteyksestä tai valoista liikkeelle. On kolahtanut viimeiset 45 tkm. Pooritus on ehjä.

Yksin ajaessa ei kolahdusta juuri koskaan kuulu (pienempi kuormitus).

Se vetopoori kannattaa tarkistaa Voit jäädä pyörän kanssa tienpäälle, jos poorituksen hampaat häviää kokonaan.

Yritän laittaa kuvat kardaanista ja kytkinakselista tuohon alle.

Poissa tonipan

  • ★★★
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 12
  • Liittynyt: Syys 2014
  • Viestejä: 127
  • Viestieni tykkäämiset: 193
  • Ikä: 51
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.10.22 - klo:07:34
  • ST1100-91, ST1100-90, ST1300-93
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #7 : 08.08.22 - klo:19:45 »
Kuvat.

Poissa tiies

  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Kesä 2022
  • Viestejä: 10
  • Viestieni tykkäämiset: 1
  • Paikalla:29.08.22 - klo:09:20
  • Kuvat
Vs: Pönkkäkytkin
« Vastaus #8 : 09.08.22 - klo:11:23 »
No  tämä kuulostaa juurikin  samalle ilmiölle.
Tuo "pönkkäkytkin" mistä asentaja puhui  onkin siis tuossa akselissa.

Tägit:
 


TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020