Laturin päivitys. Ja tota öööh... Koneremontti.

Aloittaja Pannukakku, 21.09.17 - klo:15:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laturi simahti sitten laitimmaisen kerran. Tuossa meni tasuri jo aiemmin kesällä, mutta nyt ei tasurin vaihdot auta kun jännite on 12,57 vaikka kone kiertää 5000 rpm. Ja savuaa. Ja tiputtaa öljyä. Elieli... Ostin "uuden" 40-ampeerisen laturin Australiasta(!), on ainakin kuvissa oikein hyvän näköinen suolattomilla ja kuivilla teillä ajeltu osanen. Uudemman laturin istukka löytyykin tallin nurkasta.

Ja ajattelin rakennella yhden nollakilsaiseksi kunnostetun koneen talven aikana. Nyt minulle on kertynyt kokonaista neljä moottoria sieltä täältä, yksi eli alkuperäinen on lihalaatikoissa, yksi oli oppirahakone, siitä on kaikki sekaisin ja öljyt ja vedet menee samaan tilaan jne, yksi on uudehko brittikone jolla on ajettu noin sata tuhatta mutta ensimmäiset 70 tuhatta varmaan samoilla öljyillä ja kraanavedellä, ostin sen kun se oli halpa, ja sitten on yksi ihan rehellisesti omassa käytössä suht loppuun ajettu kytkinvikainen mylly. Jälkimmäinen taisi olla eräästä poliisipyörästä.

Britti on nyt kiinni. Tulevana insinöörinä olen tullut siihen tulokseen, että siinä on huono feng shui. Se on ainoa kone joka on jättänyt mut tielle, jopa kahdesti, ja mitkään säädöt tai vastaavat ei pysy siinä päiviä kauempaa. Aivan sama mitä tekee, kaasarien alipaineet ovat mitä tykkäävät viikon päästä säädöstä, putkissa paukkuu, kaasarit jopa pamahtivat isti vasemmalta puolelta kun tuli kunnon takapotku. Ja sitten tämä laturihomma. Ja kytkin kalkattaa eikä irroita kunnolla. Ja käynti vaeltelee. Jne.

Joten aloitan uuden aiheen ST1100:n täyskonerempasta kuvien ja kustannustietojen sekä hyvien yhteistyökumppanien esittelyiden kera.

Mutta tässä on yksi ammatti ja yksi AMK työn alla, joten mitään kovin tiivistatahtista työskentelyä tuskin tulee tapahtumaan. Tavoite on saada uusi kone
baanalle ensi keväänä.


...ja nyt britti tiputtaa jäähdytysnestettäkin. Tulee hieno, makean tuoksuinen efekti kun neste roiskuu vasemmille pakoputkille ja höyrystyy muiden liikennevaloissa seisovien hämmästeltäväksi. V*ttu, verkon painoksi!

Sitkeyttä projektiin. Hyvä siitä tulee!
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Jaha, sitten rokki soimaan ja konetta kappaleiksi. Tässä on lähtökohta tuoreeltaan tallin nurkasta kaivamisen jälkeen. Kannet ovatkin nykyisessä käyttökoneessa ja vesipumppu on jossain.

Purin koneen ja osat lähtivät Vammalan moottorikoneistamoon. Englannista on tulossa tiivisteitä ja Hollannista laakereita.

Selvittelin samalla koneen sarjanumerosta sen historiaa, kone on ST1100Y:stä eli valmistettu vuonna 2000.

Työmatka ja alkava flunssa haittaavat harrasteita, prkl.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 21.01.18 - klo:18:39
Purin koneen ja osat lähtivät Vammalan moottorikoneistamoon. Englannista on tulossa tiivisteitä ja Hollannista laakereita.

Selvittelin samalla koneen sarjanumerosta sen historiaa, kone on ST1100Y:stä eli valmistettu vuonna 2000.

Työmatka ja alkava flunssa haittaavat harrasteita, prkl.
Onko siinä vaihdetavat sylinteriholkit vai mitä meinaatte niille tehdä jos jotain teette? Onkohan perää, että on kovakromatut pinnat sylintereissä ja mäntien helmoissa?

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 22.01.18 - klo:17:25
Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 21.01.18 - klo:18:39
Purin koneen ja osat lähtivät Vammalan moottorikoneistamoon. Englannista on tulossa tiivisteitä ja Hollannista laakereita.

Selvittelin samalla koneen sarjanumerosta sen historiaa, kone on ST1100Y:stä eli valmistettu vuonna 2000.

Työmatka ja alkava flunssa haittaavat harrasteita, prkl.
Onko siinä vaihdetavat sylinteriholkit vai mitä meinaatte niille tehdä jos jotain teette? Onkohan perää, että on kovakromatut pinnat sylintereissä ja mäntien helmoissa?

Sylinteriputket ovat hyvin kiinteät hiiliteräsputket aluvalussa. Ja en usko, että mitään on kovakromattu tässä koneessa sillä Hondalta löytyy kaksi ylikokoa sylintereihin eli +0.25 ja +0.50. Mutta nyt ensin on selvitettävä, että pitääkö tuo lohko porata vai selvitäänkö hoonauksella. Hoonatahan tuo pitää jos vaihtaa männänrenkaat. Ja haluaa hyvän tuloksen.

Kannet tulivat mukaan kuvaan kun lähetin ne Kansisille Nummelaan. Harmi kun en tajunnut ottaa valokuvaa, niistä paljastui kaiken näköistä. Venttiilikumit ovat vuotaneet, kolmospytyn palotila on ihan karstassa. Kumma kun moottorikoneistamosta ei kuulu mitään, lohko ja kampura sekä männät ovat olleet jo kaksi viikkoa reissussa. Ei muuten mitään mutta kun osien toimitusajat ovat viikosta kolmeen niin olisi hyvä tietää, että selvitäänkö männänrenkaiden vaihdolla ja hoonauksella vai ovatko pytyt kuluneet liikaa mitoistaan ja muodostaan. Mikäli poraamaan ruvetaan niin koneistuksille tulee 96 euroa lisää hintaa ja uudet männät kustantavat vähintään 330 € plus rahdit.

Toistaiseksi projektiin on uponnut rahaa seuraavasti:

Rahti moottorikoneistamoon:  106 €
Alakerran tiivisteet:        124 €
Yläkerran tiivisteet:         95 €, oikea hinta on pahimmillaan 240 € mutta tämä oli nettilöytö. Eräs liike myi varastoaan pois.
Rahti kansille:               29 €

Yhteensä                     354 €

Rahaa tulee palamaan vielä mukavasti. Ostoslistalla ovat ainakin rk- ja kk-laakeriliuskat, ne männänrenkaat tai männät JA männänrenkaat, muutamat öljytiivisteet ja laakerit, kytkinlevyt, jakohihna plus kiristimet ja ehkä venttiiliohjurit jotka saattavat olla kulahtaneita.

Niin ja moottorikoneistamon sekä kansimiehen lasku.

Ja voisihan tässä kaasuttimetkin entistää.

Prkle, kalliiksi pamahti lohkon osalta eli sylinterit olivat 73.07-73.09 mm halkaisijaltaan joten hoonaamisen jälkeen ne menevät kipukynnyksen (73.10) yli. Joten ylikokomäntää tilaukseen. Ja just kun löysin halvat standardikoon männänrenkaat David Silveriltä.

Ja nyt sitten vasta kalliksi menikin: Kansista paljastui ihan oikea vika eli viime kevään kansirempan yhteydessä imuventtiilit oli hiottu päin v*ttua. Kuvia tulossa.

No jaa, ennemmin imuventtiilit kuin pakoventtiilit, imut on halvimmillaan noin 20 euroa kipale ja paot yli 50 euroa. Saastamoisen Jarmo Kansisista kehui Hondan pakoventtiilien laatua. Olen pitänyt miestä ja miehen firmaa arvossa. Ajattelin jo viime kesänä lähettää kannet asiantuntijalle normaalin moottorikoneistamon sijaan mutta mielsin peruspuljun paremmaksi vaihtoehdoksi kuin "kalliin" spesialistin.

Peruspulju: kuukauden odottelu, kaasarit räjähtivät irti ja kone ei käy kunnolla, 160 euron venttiilit sutena = 288 euroa.
Spesialisti: Löytää vian heti, esittää eri vaihtoehtoja halutulle tasolle pääsemiseksi, kustannusarvio 300 euroa.

Ja kummassakin tapauksessa tarvitaan sama työ konetta purkaessa ja kasatessa.


Toivottavasti opin jotain.


Tosin jos tässä mietitään niitä hintoja: maksoin juuri noin 51 euroa ylikokomännästä. Tallikaverit, jotka hääräävät klassikkobrittien kanssa-ja ovat hääränneet jo 60-luvulta- nieleskelivät "lähes ilmaisille" männille. Toiset tallikaverit, joille alle 200 hv takapyörältä ei ole vaihtoehto, myynevät munuaisiaan titaaniputkistoista yms. Mainitsin toisessa ketjussa tilanneeni tonnilla osia. Tilaus sisältää ylikokomännät, -renkaat, kk- ja rk-laakerit, ohjurit, imuventtiilit jne. Yoshimuran nokat GSX-R 1000:een maksavat 980 € ja tuovat 15 hv lisää.

Hullutuksensa kaikilla mutta ostokrapula mulla.

Honda ei toimita enää kaikkia rk-laakereita. Japanilaisessa verkkokaupassa niitä näytti olevan, tilasin muutamat. Asia kannattaa huomioida jos joku jäsen miettii koneremonttia.

Ja nyt alkoi tapahtumaan, osst tulivat perjantaina, pitää kyhätä uusi laskelma kustannuksista.

...lohko on ollut kolmatta kuukautta koneistamolla, alkaa ahdistaa... Yksi kuukausi seisonta-aikaa menee varaosamyyjän piikkiin mutta nyt on männät ja kaikki joten ei tarvita kuin aarporaa.

No niin, etenee. Saastamoisen Jarmo Kansisista on rempannut kannet. Ohessa on myös pari kuvaa väärin hiotuista venttiileistä. Mustat, säteittäiset urat kavaltavat paineen karkureitin.


Powered by EzPortal