ST1300 outo ääni moottorista täyskaasulla kiihdyttäessä

Aloittaja kttop, 12.06.21 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Viikko sitten alkoi pannarista kuulua ihmeellistä, ikään kuin terävää kolisevaa ääntä täyskaasulla kiihdyttäessä.
Osakaasulla kiihdyttäessä ei kuulunut. Ääni oli kuin joku helisevä metalli

Jenkkifoorumilta löytyi samanlaisia tarinoita "rattling sound" kuvauksella
Useammassa tapauksessa esitettiin "detonation" palotapahtumaa ja kehotettiin tulppien tarkastukseen.

Paikallaan olevilla normitulpilla oli ajettu 10tkm,mutta tarkistetaan...
Yllättäen kaikki tulpat aukesivat likipitäin sormivoimin.
Tulpat oli vaihdettaessa kiristetty 180 asteen tiukkuuteen, kuten paketissa oli ohjeena.

Kävin kaikki tulpat läpi, kärkivälit ja värit ok, sitten momenttiavaimella ohjeenmukaiseen 16 Nm momenttiin.
Tämä tuntui yllättävän tiukalta kiristysvaiheessa, verrattuna tuohon 180 asteen kiristykseen...

...ja eikun kokeilemaan.
Ei minkäänlaisia sivuääniä täyskaasukiihdytyksissä, useista kokeiluista huolimatta :o

Jospa se tällä korjaantui. Täytyypä jatkossa kiriä myös kaikissa vehkeissä sytytystulpat annettuun momenttiin.

Minulla on iso ja pieni momenttiavain, kun laittaa saman momentin molempiin niin ei ole sama kireys. voi siis olla, että onkin aivan liian kireällä ja kierteet on vaarassa.

Tämä mahdollisuus on tietenkin olemassa, etenkin jos avaimia ei kalibroida säännöllisesti.
Jos ero on selkeä kahden avaimen käytöksessä, nimellisesti samaan momenttii kiristäessä, niin vähintään toinen siis kiristää väärin.

Ensisijaisesti tulisi käyttää avainta, jolle tarvittava momentti sattuu hyvin alueelle.
Myös kuiva/voideltu pinta vaikuttaa kiristykseen

Näissä ruuvisäätöisissä avaimissa virityksen purkaminen on tärkeää, toisin kuin paremmissa liukusäätöisissä.

Mutta johonkinhan sitä pitäisi pystyä luottamaan. Rannemomentti mahtaa olla kuitenkin se kaikkein epätarkin  :)

Niinpä, mutta tulpat vedän aina ranteella. Ensimmäisessä vedossa uuttta  tulppaa, tuntee kun tiivistysrengas painuu kasaan ja sen jälkeen pieni rannekiristys ja hyvä. Jos vuotaa, on likaiset pinnat, tai muuta vikaa. Jos tiivistysrengasta ei vedä kasaan niin saattaa löystyä. Nää on vain mun kokemuksia, joku voi tietää sen oikeankin tavan.

Voiskohan momenttiavaimen tarkistaa siten, että metrin varren päähän vaaka ja kun painaa kilon on 1 kpondi, tietysti vaaka pois alta. :)

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 13.06.21 - klo:15:51
Voiskohan momenttiavaimen tarkistaa siten, että metrin varren päähän vaaka ja kun painaa kilon on 1 kpondi, tietysti vaaka pois alta. :)

Kyllä voi. Se vain täytyy tehdä useammalla eri momentilla läpi asteikon. Varsinkin halvemmat avaimet osaavat olla inhottavan epälineaarisia virheeltään ja järkiään vieläpä niin päin, että kiristävät liian tiukalle.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Powered by EzPortal