Jakohihnan vaihto

Aloittaja Lauriha, 22.02.09 - klo:14:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vähän yli 80 000 kilsaa mittarin mukaan. Kansirempan tein siksi että venttiilit kantoivat ja vuotivat. Läppäsin venttiilit ja uusin venttiilivarren kumit, ei juuri kummempaa.

14.05.11 - klo:18:14 #16 Viimeisin muokkaus: 10.06.11 - klo:14:55 käyttäjältä evakko
Lisään tähän keskusteluun pari vinkkiä jakopään huoltoon, koska siinä on hyvä kuvasarja valmiina.

Yksi Oululainen Panisti on selvittänyt, että Opel 1,6 dieselissä on tismalleen sama jakohihna,kuin Panissa ja se on saman tehtaan valmistama; Gates Power Gripin tuote.

Gates Power Grip   Opel 1,6 Diesel 

Mitat: - 24mm leveä
          - 147 hammasta
          - 10 mm jako
          - 5,5 mm korkeus hampaalla

Pyörääni vaihdoin jakopäänhihnan 147000 km lukemassa, ostin Opelin hihnan Tarviketorilta Oulusta.
Ohjain- ja kiristinrulla pyöri herkästi ilman rahinoita, joten en antanut niille viimeistä voitelua, vaan suoritin lisärasvauksen laakereille  ja kasasin jakopään näillä eväillä. Vanha hihna oli löysällä, mutta muuten ok.
Tänä keväänä tarkistin jakopään 219800km mittarilukemalla ja hihna + rullat on ok.

Jos jakopään kunto kaihertaa mieltä, on se selventävin ja helpoin tarkistaa oikeanpuoleisen sylinteriryhmän kautta.

- Katteen sivulla oleva ilmanohjain pois, pari kuusiokoloruuvia.
-Venttiilikopan muovinen kulissijatke pois, pari kuusiokoloruuvia.
-Jakopään muovisuoja pois, kolme 10mm kannalla olevaa ruuvia. Putsaa suojan ympäristö hyvin ennen irrotusta ettei jakopäähän karise hiekkaa yms. roskia.

Paljastuneesta aukosta näkee selkeästi hihnan kireyden, rullat sekä hihnan hampaiden välin, onko murtumia, koska se kiertää vesipumpun käyttöpyörän ympäri sisäpuoli ulospäin kääntyneenä.
Konetta voi pyörittää startilla nytkäyttelemällä tai irrottamalla alakatteen, jotta pääsee käsiksi hammashihnan käyttöpyörään, pyöritys myötäpäivään, 17 mm hylsy.

Kokemusteni perusteella voin todeta, että jakopää on luja, en ole kuullut vaurioista keneltäkään. Rullat vain pysyy kunnossa ja kiristäjän rulla on momenttiin lukittuna, niin kestää ajaa.
Tarkistushan on helppo ja nopea tehdä ja konettahan voi käyttää jakopäänsuojan olleessa auki, kuulee tuleeko sieltä rullien laakereista sivuääniä.

Oletteko lukeneet Brittiläisen moottoripyörälähetin Panista, ensimmäinen vika 325000km kohdalla, meni starttirele.
Viimeisin tieto mulla on ko. pyörästä,kun sillä oli ajettu 435000km ja matka jatkuu...Pania ei saa ajamalla rikki!

Tarkensin hihnan valmistajan nimeä 10.6.2011.

Tämä jakopään- hihna vinkkini on tarkoitettu tee se itse miehille, jotka tekee mitä haluaa, jos
vähänkään on epäröintiä on syytä turvautua originaali osiin!               
                         

Tarkoititko   Gates PowerGrip 5084
          eikä            Power Grip 5048

ja siis vm-87 1,6D Oppelit ?         

10.06.11 - klo:07:39 #18 Viimeisin muokkaus: 10.06.11 - klo:14:26 käyttäjältä evakko
Kyllä, Gates Power Grip on valmistaja, tarkista nuo kirjoittamani hihnan speksit, jolla varmistat että on varmasti
sama hihna. Itsellä pyörinyt koneessa kohta satatonnia eikä ongelmia.

Originaali hihna olisi ollut silloin, kun vaihdoin n.100 ekeä, tarviketorilta sain 18 eurolla.

Mulla on aikanaan laitettu muistiin tuo no: 5048 , mistä otit esiin tuon 5084 vaihtoehdon?

Poistin hihnan Opel kohtaisen valmistenumeron edellä olevasta vinkistä, koska tuli sekaannusta ja
voihan kataloogeissa ajan myötä numerot muuttua.

Tämä hihna vinkkini on tarkoitettu tee se itse miehille, jotka tekee mitä haluaa, jos
vähänkään on epäröintiä on syytä turvautua originaali osiin!


Kannattaa vertailla noita vaihtoehtoja. Minäkin vaihdoin jonkin Hondan autoon tarkoitetut, Gatesin hihnat. Oli muistaakseni 2 x 11.50$, alkuperäiset 2 x 70€, mutta lähetyskuluissa kyllä rokotettiin, kun jenkkilästä piti ottaa.
You Only Live Twise

Hetkinen sanoi putkinen.....puhutaanko edelleen 1100:sen jakohihnasta??

Silloinkun minä vaihdoin siellä oli vain 1 hihna a n.73€..........
Vaikka jakopäät eripuolilla konetta...
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Pannamilla on profiilin mukaan Wingi, siinähän on kaksi hihnaa!

Oho... icon_mrgreen mä lueskelen vähän läpät silmillä...

Aina noita profiilista kato mikä mopo on, kun pannari aina mielessä.... elina
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 12.06.11 - klo:15:23
Oho... icon_mrgreen mä lueskelen vähän läpät silmillä...

Aina noita profiilista kato mikä mopo on, kun pannari aina mielessä.... elina

Luetaan tarkasti niitä tekstejä ettei tuu asiavirheitä, Rautapersekimppakiva-ajelu ei ole mikään syy olla huolimaton. knuppel2

Heti tuli mailasta... icon_mrgreen

Luetaanpa noi otsikotkin........ reps
SS1000, SS1000PF Kimppa, BB2500K Kimppa, SS1000AFin, IBAF Scandinavia Rally-15, SS1000PF, SS1000 AR-15,SS1000AR-22


Lainaus käyttäjältä: evakko - 10.06.11 - klo:07:39
Kyllä, Gates Power Grip on valmistaja, tarkista nuo kirjoittamani hihnan speksit, jolla varmistat että on varmasti
sama hihna. Itsellä pyörinyt koneessa kohta satatonnia eikä ongelmia.

Originaali hihna olisi ollut silloin, kun vaihdoin n.100 ekeä, tarviketorilta sain 18 eurolla.

Mulla on aikanaan laitettu muistiin tuo no: 5048 , mistä otit esiin tuon 5084 vaihtoehdon?

Poistin hihnan Opel kohtaisen valmistenumeron edellä olevasta vinkistä, koska tuli sekaannusta ja
voihan kataloogeissa ajan myötä numerot muuttua.

Tämä hihna vinkkini on tarkoitettu tee se itse miehille, jotka tekee mitä haluaa, jos
vähänkään on epäröintiä on syytä turvautua originaali osiin!
Piti tarkistaa vähän kauempaa

rockauto.com:
- qinton hazell qtb 132   11,04€
- gates 5048                   25,65€

motonet.fi:
- 25-5027                       18,50€

Nyt kun on huoltoja tehty oikeen urakalla, niin tämähän se hiukan kaihertaa mieltä.
Mittarissa 148tkm, eikä tietääkseni jakopään remmiä ole vaihdettu.
Uskaltaako tuolla päästää emäntää rautapersusajoon vai pitääkö ottaa työn alle hetimiten?

Kattelin noita Timpan vanhoja kuvia ja tässä kohtaa melkeen nostasin kädet pystyyn, ei taida meikäläiseltä onnistua.
Kenen autotallissa olis tilaa keväällä ja tuomani olutkori maistuisi? ???

Lainaus käyttäjältä: jarska - 16.02.14 - klo:07:57
Nyt kun on huoltoja tehty oikeen urakalla, niin tämähän se hiukan kaihertaa mieltä.
Mittarissa 148tkm, eikä tietääkseni jakopään remmiä ole vaihdettu.
Uskaltaako tuolla päästää emäntää rautapersusajoon vai pitääkö ottaa työn alle hetimiten?

Kattelin noita Timpan vanhoja kuvia ja tässä kohtaa melkeen nostasin kädet pystyyn, ei taida meikäläiseltä onnistua.
Kenen autotallissa olis tilaa keväällä ja tuomani olutkori maistuisi? ???

Meidän talliin sopii kyllä useampikin olutkori. Pyörääkin voisi siinä sivussa vilkaista.
Tervetuloa. Beermugs

Lainaus käyttäjältä: lehtonen - 16.02.14 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 16.02.14 - klo:07:57
Nyt kun on huoltoja tehty oikeen urakalla, niin tämähän se hiukan kaihertaa mieltä.
Mittarissa 148tkm, eikä tietääkseni jakopään remmiä ole vaihdettu.
Uskaltaako tuolla päästää emäntää rautapersusajoon vai pitääkö ottaa työn alle hetimiten?

Kattelin noita Timpan vanhoja kuvia ja tässä kohtaa melkeen nostasin kädet pystyyn, ei taida meikäläiseltä onnistua.
Kenen autotallissa olis tilaa keväällä ja tuomani olutkori maistuisi? ???

Meidän talliin sopii kyllä useampikin olutkori. Pyörääkin voisi siinä sivussa vilkaista.
Tervetuloa. Beermugs

No mutta tämäpä mainiota, KIITOKSET!
Tilaanki hihnan ja rullia varastoon...niin ja olutta kans.

Powered by EzPortal