Mikä sähkövika hyydyttää Pannarin?

Aloittaja VerdeP, 13.07.17 - klo:23:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tervehdys!Pari viikkoa sitten olin viimeksi ajelulla.Tänään aamulla startatessa tuli virrat mut sanoi vaan "Naks" eikä startannut.Latasin 10 minuuttia akkua ja starttasi hyvin.Käytin 5 minuuttia ja piti sammuttaa että saa laukun ja kyljen kiinni.Näytti muuten latausjännitettä yli 14 alle 15 volttia.Pyörä kasaan ja käynnistyi hyvin.Vajaa 200 kilsaa ja puolen tunnin stoppi.Taas liikkeelle moitteetta. reilu 100 km ja Jari-Pekan kohdalla ennen Varkautta hävisi tehot.Rullasin pari kilsaa levähdyspaikalle.Pyörä sammui.Kokeilin startata - lupaili vähän mut ei käynnistynyt.
(Pyörä tallessa hinausliikkeen hallissa - 10 pistettä).Ite 200 kilsaa pyörästä koneen ääressä kysymässä otsikon mukaan:
Ei kai sippi akku voi pyörää sammuttaa - en usko.Mutta mikä sitten?Voiko joku auttaa?
Akku vuosimallia - ei harmainta aavistusta.
Pari vkoa sitten ihmettelin kun pyörä ei ladannut tupakansytytinlaturiin kytkettyä luurinavigaattoria.
Turvallisia kilometrejä joka tapauksessa teille kaikille.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Jos akku ei ota enää virtaa vastaan kunnolla? Laturi temppuilee? Olen ajanut joskus ihan sippi akuilla lyhyttä matkaa,kaapeleilla käyntiin,mutten pitkää matkaa. Jos ei laturikaan kunnolla lataa,saattaisi vaikka hyytyä? 1100 on kait kaasaripeli? Mutta sytytys ja mahdollisesti pollttoainepumppu,jos on sähköpumppu vaatii kyllä virtaa ajossa.
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...


Ei toi nyt olisi vaikea vika selvittää mutta etänä on vähän hankala hoitaa. Toimiiko pyörässä valot, vilkut, äänimerkki?

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 14.07.17 - klo:15:03
Minkä vuoden pyörä sulla on?

Kurkkasin profiilista, 1998. Eli vanhemman (-'95) öljyjäähdytteisen laturin ja regulaattorin ongelmat voi sivuuttaa koska -'96 ja eteenpäin olevat pyörät on varustettu järeämmällä ja luotettavammalla 40-ampeerisella. Mutta mutta, tuollainen starttaa/ei-starttaa/starttaa-kylmänä-jossei-sada/starttaa-joskus-lämpimänäkin-muttei-aina -vika saattaa syntyä jos moottori ei ole kunnolla maadoitettu. Tämän voi tarkastaa moottorin vasemmalta sivulta. Aika lailla startin lähellä on jalka johon kiinnittyy suoraan akun miinukselle menevä maadoituskaapeli. Kannattaa tsekata myös muut liepeillä olevat kaapelit sillä mikäli virta ei johdu kunnolla moottorista niin se saattaa "keksiä" vaihtoehtoisen reitin akun miinukselle, sivuseisontatuen anturin kaapeli kärähti omasta fillaristani kun em. maadoitusjohto ei ollut kunnolla kiinni ja yritin startata.

Konehan on toki kiinni metallisessa ja maadoitetussa rungossa mutta kaikissa korvakkeissa on jokin pinnoitus. En tiedä, enkä usko, että moottori toimisi normaalisti jos asiallista maadoitusta ei ole.

Arvaus: Jos maakaapeli on ollut huonosti kiinni startatessa niin kone on temppuillut eikä se ole käynnistynyt kunnolla, sitten kaapeli on irronnut ajon aikana ja sytytys on lakannut toimimasta jolloin kone on sammunut vaikka valot ja lataus ovat toimineet normaalisti.

Tietty tässä voi olla kombinaatio sähkövikaa ja vaikka alipainebensahanan kuoleentumista.

Niin, tosiaan, 1996 ja uudemman ST1100:n latausjännitteen pitäisi olla ikkunassa 14.2-14.8 volttia mitattuna 5000 kierroksen pyörintänopeudella tehtaan speksien mukaan. Eli voidaan olettaa, että latauspuoli toimii.

Kiitoksia näistä suuresti: yritin kysellä pikaisesti kun olin reissussa ja jos vaikka ois saanu ajettua pyörän kotiin.No lauantaina tuotiin kärryllä (10 p vaimolle kun itse ehdotti tulevansa autolla hakemaan mut mutsini luota - sanoin että tuut sitten kärryn kanssa ni saadaan pyöräkin himaan).Nyt vasta pyörää tutkimaan kun oli kiireisempiä hommia (Mikä voi olla kiireisempää ku pyörän kuntoon saattaminen????).Otin juuri akun irti ja mittasin jännitteen: 12,4 V :joten ladannee eikä akkukaan paskana.Sulakkeet akun vierestä kaikki ehjiä.Asennusolutta mukaan ja tutkimaan ja toivomaan että vika olisi juuri tuo Pannukakun mainitsema maadoitusvika!Peukut pystyyn!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Väliaikatietoa - ja harras toive että ainakin joku kertoisi olenko oikeilla jäljillä ennen kuin jatkan pyörän purkamista (kohta on pelkkä eturengas kiinni!).

1.Haynesin sähkökaavioita lukemalla (mikään niistä ei ole identtisesti sama kuin pyörässäni mutta valtava apu) ja mittailemalla selvisi että 3-napainen liitin josta piuhat puolille sekä tappokytkimelle on viallinen.Siis ei yhteydessä mm. tappokytkimeen eikä bensan syötön katkoreleeseen - releen piuhat toimivat.
Purin rungon johtosarjaa liittimen ympäristöstä ja piuhoja tullessa enemmän näkyviin ja liikuttelemalla sain yhteyden sekä tappokytkimeen että em. syötönkatkoreleeseen.
Korjausajatus: piuhoja poikki jostain kohtaa ja uudet liitokset vaikka juottamalla.
Oma epäilys:miten jossain nipussa olevat piuhat voivat mennä epäkuntoon?Käytössä kuumentuminen?Ikä?

2.Maattovika:akku irti ja latauksessa (ottaa virtaa vastaan eikä lämpene ladatessa mutta täyteen ladattuna vain 12,6 V: joku BS-tyyppinen huoltovapaa ni ei oikein nesteitäkään voi katsoa.Onko ok?).

Akulta lähtevä +kaapeli ottaa jossain maahan - mittarilla testaten.Mutta missä?Hullu (lue VerdeP) paljon työtä tekee,viisas pääsee vähemmällä! Oikea vilkku joskus temppuillu niin aloin sitten tutkimaan loppupäästä kuten vilkut,valot,kello ...Jossain vaiheessa oli pakko sammuttaa taustamusiikki ja miettiä kunnolla kun mun logiikkaan ei mahdu että esim. vilkulle tulevat kaksi piuhaa ovat molemmat maissa - eikös toinen oo virtapiuha ja vaikka akkua ei ole kiinni (ei väliä onko kiinni) niin eihän virtapiuha voi maahan mennä?
Tajusin lähteä liikkeelle alusta (siis melkein) - irroittelin sulakkeet yks kerrallaan ja mittasin onko muutosta.7 pääsulaketta ,pääsulake ... ei mitään.Vasta kun irroitti laturille menevän niin bingo!
Irrotin lopulta laturista sen mutteripäisen piuhan (laturi paikallaan) mutta toista en saanut irti.
Ja nyt se ekan lauseen toive vastauksista: laturin ruuvin (siis johon plus-kaapeli liitetään) päästä mitattuna laturi ottaa maihin - kuten myös se toinen piuha.Lukemat ovat erisuuret joten:
-laturin jännitteensäädin lienee paskana:kärvähtänyt ja tekee maattovian?
-laturi joka tapauksessa irroitettava?
-voi itse laturikin olla rikki?

Mikään liitin eikä sulakkeisto ole kärvähtänyt - siis ainoa mitä en nää on on laturin päässä olevan mustan piuhan muoviliitos. 

Kiitos jo etukäteen - nyt meen pistää pyörää vähän kasaan ja siirrän sitä sivummalle ni saan samalla siivottua tallia (arveluttaa se takasvingin irroitus mut jollain tais olla työkalu lainata?).

Turvallisia kilometrejä!!!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Pikaista lisätietoa (tai arvausta): laitoin vähän pyörää läjään ja tein pikaisia mittaustestauksia.
Vas etuvilkku: molemmat piuhat maattavat.
Torvi -siis äänitorvi - :vihreä maattaa,vaaleanvihreä ei.Kun painaa torven katkaisinta myös vaaleanvihreä maattaa.
Joten veikkaan että alkuperäinen maattovika (jota en ole löytänyt) on pakottanut laturin laulamaan koko ajan ja lopulta rikkonut laturista jotain (luultavasti jännitteensäätimen) ja silloin laturiin tullut oikosulku joka maattaa sen.
Tallin siivous jatkuu....
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Minulta löytyy takahaarukan irroitustyökalut lainaan. Ei ole ihmeellinen homma. Pultteja vain auki ja kohta on kardaani ja takahaarukka irti. Samalla tulee tarkistettua kardaanin kunto ja rasvattua paikat ml takahaarukan laakerit.

Jos laturin joudut vaihtamaan, niin oheisella videolla on ohjeet miten uuden laturin saa asennettua paikoillee. Liikaa kun ei ota asennusjuomaa, niin laturin saa taiteiltua paikoilleen ja vieläpä öljypohjaa irroittamatta.

https://www.youtube.com/watch?v=ANHdAGDuYMg
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

2.Maattovika:akku irti ja latauksessa (ottaa virtaa vastaan eikä lämpene ladatessa mutta täyteen ladattuna vain 12,6 V: joku BS-tyyppinen huoltovapaa ni ei oikein nesteitäkään voi katsoa.Onko ok?).

Tämä lienee muuten ok, mutta mittaus kuormattuna kertoo akun kunnon.  Virta ei saisi tippua alle 10 voltin.  Akkuhan muodostuu kuudesta 2voltin akkukennosta, josta siis saadaan n 12 voltin käyttöjännite, sen vuoksi myös laturi lataa yleensä sitä korkeampaa jännitettä, jotta käyttövirta riittää ja akkukin siinä sivussa latautuu....
Dream 250 -64
CB 350 twin -77
Z 650 -81
Z 1000 st -80
ER 5  -98
Z 1100 st -84
250 cross  -
GTR 1000 -86
GTR 1000 -88
FJR 1300 -02
ST 1100 -94
ST 1100 -98

Onko sulla kytkentäkaaviot? Ja että maadoittaa... Toimivatko vilkut ja torvi kuitenkin?

En ole laittanut akkua kiinni näiden mittausten aikana ollenkaan.Testasin kyllä ekaksi: 12,6 V kun akku kiinni mutta kun laittoi virrat päälle niin putosi jonnekin 11 V alkavaan.Vilkut ja torvi toimivat.
Selvisi muuten että esim vilkut saavat virran releiden kautta - siitä se ihmetykseni että miksi molemmat piuhat maattavat.Mulla on Haynesin korjausopas ja kytkentäkaavioita mistä valita - mikään ei vastaa just mun pyörää.Mutta pääasiassa kahta niistä katsellut - toisessa on oikea pääsulakeryhmä mutta eri järjestyksessä (jenkkiversio jossa lisänä joku sivuvalo) ja toinen AW:n mukainen mutta siitä taas puuttuu se 55 ampeerin sulake laturille.Eli noita kahta "arvailemalla" olen saanut selville (kun olen irroittanut laitteita liittimistä) että enää vain pääsulakeryhmästä lähtevä musta-ruskea on maissa ja lisäksi esim takavaloille menevä valko-ruskea on maissa (sieltä myös vilkut saavat virran).Kellolle menevät nuo molemmat -siis mu/ru ja ru/va piuhat mutta sinne tuleva liitin näyttää hyvältä ja piuhojen välissä liittimessä on lisäksi punamusta piuha (joka ei maata).Nuo maattavat yhdistyvät oikeaan kahvaan menevässä liittimessä mutta piuhoja katkomalla vika ei ole siinäkään.Kohta katkon johtonipun piuhoja - no en sentään kaikkia mutta vain saadakseni vähän rajattua missä päin pyörää se vika on.
Entäs tuo laturin juttu? Se on kokonaan irti piuhoista - tai siis se muoviliittimeltä tuleva musta on katkaistu liittimestä ja mutterin pään piuha myös irti eli ei yhteydessä pyörän virtapiiriin.Eihän sieltä saa tulla maakosketusta?Kun näitä pähkäilee niin hyytymisen jälkeen akussa oli tosiaan 12,4 volttia eli onhan se laturi silti ladannut siihen hyytymiseen asti?
Jo nyt voin sanoa että ainakin yksi ratkaisu oli oikea :tuoda pyörä kärryllä himaan eikä yrittää korjata sitä reissussa :)
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Pannari toimii taas -siis käynnistyy ja käy hyvin mutta ajamassa en ole vielä käynyt.

Maattoviasta: ei sellaista ollutkaan - kun irroittelin viimeisetkin releet/anturit niin luulemani
muru tai ruva-kaapeleiden maadoituslukemat hävisivät.

Hyytymissyy: ei luultavasti luulemani tappopiuhan liitos,koska pyörä starttasi kyllä muttei käynnistynyt.
Kun tappokytkin kytketty niin pyörä ei starttaa.(Piti testata!)

Akku: hyvin todennäköinen vaikka ei kyllä mene vieläkään mun jakeluun - sillä jos lataa ni saahan sytkä
ja muut virtaa?

Maadoitusvika:mahdollinen mutta siitä saan selvyyden vasta jos hyytyy uudestaan.

Laturi/jännitteensäädin: myöhempänä lukemia,mahdollinen mutta en usko.

Ostin uuden akun Exide 200 A 12 Ah -Motonet 59 egee (edellinen oli ihan 39 euron akku,ei itse ostamani).
Reilu tunti hapotuksen jälkeen 12,8 V ja pyörään kiinni.Olin jo aiemmin korjannut rikkomani liittimet sekä
muuttanut sen 3-liittimen jota syyksi luulin.

Suoraan akulta mitattuna jännitteet:
ilman valoja 14,26 V  - huom pyörän käyntikierroksilla ei merkitystä mittausjännitteeseen
lyhyet päällä 14,16 V
pitkät päällä  14,05 V
jäähypuhallin ja pitkät päällä  13,40 V

Joku on jossain sivustolla sanonut että Pannarin ainoa sähkövika on akku - lienee aika oikeassa !
Ja jos jollain olisi ollut samanlaista vikaa kuin mun pyörässä niin oisko ajo jatkunut akun vaihdolla?
No parempi ettei kukaan vastannutkaan - kylhän Pannari on sellainen pyörä että keväällä hänet huolletaan
ja kesällä vain ajellaan - ilman murheita!

Näillä näkymin uskon,että pyörä toimii taas uuden akun turvin moitteetta - jos ei (siis jos esim
kuormittaessa ei ole tehoja tai muuta vastaavaa) niin ilmoitan kyllä -toivottavasti ette kuule minusta.

Tulipahan tutkittua Pannarin sähkökaavio (ei ABS-juttuja) tosi tarkkaan - ja rikottua ehjiä liittimiä!

Vielä linkki parin minuutin videoon,jossa näkyy -tai oikeammin kuuluu - Pannarini hyytyminen sekä käynnistysyritykset.

https://drive.google.com/open?id=0BzbmDY0pF0vVMnJIUkFYQ2x6dTA

Turvallisia kilometrejä teille kaikille!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Akku se on viheliäinen laitos nykyään,sepäse yleensä hyytyy. Niinse sippas minultakin,kesällä vaikken uskonut. Kyselin apua täältä,kun luulin jonkun mustanlaatikon sipaneen,akku näytti ok lukemia,sittenkun laittoi kengät kiinni ja avaimen on asentoon kaikki virrat hävisi. Joku oikosulku siinä on.
Pääasia että taas ajetaan.😊
Tausta peileistä näkyy vain taakse jäänyttä elämää,,,ja sen minkä sade kastelee,niin DRY VODKA kuivaa...

Powered by EzPortal