Tehohäviö kiihdytettäessä tietyllä kierrosalueella?

Aloittaja VerdeP, 09.05.20 - klo:18:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Terve taas!
Jo viime vuonna ilmeni pyörässäni "pikku" vika eli kiihdytettäessä kierrosten ollessa välillä 4500-5000 (suunnilleen) niin selkeä tehohäviö tai pieni nykiminen.Katsoin juuri että rauhallisesti kierroksia nostettaessa ei kyseistä asiaa huomaa eli 4500 kierrosta vaihde vitosella niin kulkee tasaisesti.
Sähkö vai bensa?En arvaile mitään ku väärin menis kumminkin.Kaasarit on synkronoitu,tulpat joku 5 tkm ajetut.Ja ajoa edelleen ilman alipainehanaa.Koskaan en oo kaasareita avannut - joo siis veikkaan kumminkin bensapuolta:joku kaasarin kiihdytyspumpputsydeemi ?Kauden eka käynnistys 9 kk seisomisen jälkeen:starttasko ehkä 0,5 sekuntia ja käyntiin!Ja kävi todella hyvin.Mut joku onkelmahan tuo on.Mistä voisin aloittaa "vian" etsinnän?
Hyvää kevättä - ja turvallisia kilometrejä!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa


Jo viime vuonna,kun alipainehanan kalvo meni rikki,niin korjasin sen - mutta en laittanut koko alipainehanaa pyörään.Eli pentsiini menee ilman alipainehanaa kaasareille.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Kiihdytyspumppua noissa ei ole, mutta jos kiihdytät pienellä vaihteella niin pääpiiri saattaa tulla mukaan ehkä tuossa 4500-5000 kierroksen kohdalla. Aloittaisin vianetsinnän kaasuttimien luisteista. Onko niiden herkkyys ok, onko luistien kalvoissa repeämiä ja niin edelleen.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 09.05.20 - klo:21:32
Kiihdytyspumppua noissa ei ole, mutta jos kiihdytät pienellä vaihteella niin pääpiiri saattaa tulla mukaan ehkä tuossa 4500-5000 kierroksen kohdalla. Aloittaisin vianetsinnän kaasuttimien luisteista. Onko niiden herkkyys ok, onko luistien kalvoissa repeämiä ja niin edelleen.

Ja ali-ilmansuodattimen tai sen takana olevien ilmateiden tukkeutuminen saattaa aiheuttaa moista käytöstä.

Kiitokset vinkeistä - tutkailen kaasareita ja letkuja  thumbsup1
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Hoh, empä huomannut, että kirjoititkin jo kalvosta. Oliko kalvon kikki ollessa erilaisia oireita ja muuttuiko käynti , kun otit hanan pois? Ajeletko nyt täydellä tankilla ja onko oire erilainen puolityhjällä tankilla, entä lähteekö käyntiin kylmänä ilman rikastinta ?

Olen ajanut joku 3-4000 km ilman alipainehanaa-toimii hyvin.Tankkaan aina täyteen.Käynnistän kylmän koneen aina ryypyllä(en ole kokeillut ilman ryyppyä kai koskaan?) - lähtee laakista,myös lämpimänä ilman ryyppyä.Positiivista on mm. kaasareiden synkronointi kun ei tarvii viritellä mitään imuja alipainehanaan.Pyörä toimii mielestäni yhtä hyvin kuin hanan kanssa - ei mielestäni eroa.Mutta tuosta "tehohäviö -viasta" en ole varma että tuliko se vasta uuden pumpun asennuksen ja alipainehanan poiston jälkeen.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Ja jossain aiemmassa stoorissa kerroinkin,että kalvo rikkoontui uuden pumpun asennuksen jälkeen : oireet olivat että pyörä ei ottanut kierroksia mutta pystyi ajamaan jotain 90 km/h viimeiset 200 kilsaa himaan.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Mulla ilmestyi Pannariin täsmälleen samanlainen empiminen samoilla kierroksilla, kun kaasuttaa reilummin. Pienillä kaasun avauksilla ei ole mitään outoa havaittavissa. Alipainehana on minunkin pyörästäni ohitettu.

Vaiva ilmestyi, kun kansijumpan yhteydessä käytin kaasarit auki ja pesin suuttimet ja muut helposti irtoavat heebelit ultraäänipesurissa. Seosruuveihin en koskenut lainkaan. Ettei nyt olisi mullakin käynyt niin, että jonkin kaasarin kalvo on rikki tai huonosti paikallaan? Oire on hyvin lievä, niin lievä että sitä tuskin huomaisi, ellei olisi näinkin paljon kilsoja samalla pyörällä jo takana.

Ostin tässä hiljattain Verkkokaupasta parinkympin endoskoopin ihan muihin tarkoituksiin. Kaikkee hienoa saa nykyisin ihan pikkurahalla :) Sillähän olisikin kätevä katsoa kaasuttimien luistinnousua koneen käydessä, muuta ei tarvitse aukaista kuin ilmanputsarin kansi. Täytyy vilkaista ehtiessään.
Ei oo pitkiä matkoja, on vain vääriä vehkeitä.

Kiva kun ei oo yksin!Ajoin pyöräni pihalta talliin - oli seisonut muutaman päivän ja kokeilin käyntiin uusipanistin kyselyn innoittamana ilman ryyppyä.Käynnistyi ja sammui melkein heti.Tokalla käynnistyksellä - edelleen ilman ryyppyä - jäi käyntiin ja toimi hyvin.Liekö mitään merkitystä?Ajatuksena irroittaa ilmanputsari,tsekata ilmaletkut ja vaijerit samalla.Ja vaihtaa löpösuodatin.Mutta kuten Wisa kerroit vian tulleen "korjausten" jälkeen niin itse olen koskenut kaasareihin vain säätäessä - ja käyttänyt jotain puhdistusmömmöä bensan seassa vian ilmeentymisen jälkeen.Toki ali-ilmaletkua tullut väänneltyä sinne tänne ilmanputsaria irroitettaessa.Meillä varmaan melkein samat ja samanikäiset pyörät joten josko jollekin kaasarin kalvolle tullu vuodet täyteen - kuten aiemmin alipainehanan kalvolle?
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Oliko uusi pensapumppu samanlainen, kuin alkuperäinen? Ettei vain saisi liikaa polttoainetta.  Taitaa se hana olla sen vuoksi, ettei ylätankista valu polttoainetta muun sulun pettäessä. Voin olla väärässä.

Uusi pumppu samanlainen - käytettynä ebaystä.Testasin kuinka paljon pumppaa bensaa - en vaan muista määrää mutta tuli riittävästi.En jaksa uskoa,että alipainehana itsessään säätää,paljonko kaasariin bensaa menee - kyllähän siellä kaasarin kohokammiossa on neula ja kohot,jotka kertovat tarvitaanko tänne kamaa vai ei.
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa


12.05.20 - klo:17:36 #14 Viimeisin muokkaus: 12.05.20 - klo:17:41 käyttäjältä Pannukakku
Verde, miksi et tekisi koko kaasutinpatterin huoltoa samalla vaivalla? Siinä menee vain pari iltaa kun kunnolla tekee, sitten voi olla varma kaikista polttoainepuolen osa-alueista, kaikki kalvot tulee tsekattua ja kanavat puhdistettua eli seosepäilyt jne on menneen talven lumia nekin. Ja jos kaasuttimia ei ole puhdistettu kunnolla vuosiin niin aivan varmasti on lakkautumia ainakin pilottipuolella. Nuo polttoainejärjestelmän puhdistusaineet joita voi laittaa tankkiin ovat mielestäni vähän niin ja näin, jos kumiosien pitää säilyä ehjinä niin ne aineet eivät voi olla kovin aggressiivisia (tehokkaita). Jos halutaan tulosta niin sitten aineiden täytyy olla vahvoja mutta kumiosat täytyy irroittaa.

Täyshuollossa menee tietty jonkin verran rahaa tiivisteisiin, mutta koskaan ei ole tullut pettymystä jos olen ujuttanut tölkillisen vaikka CRC:n kaasutin- ja EGR-venttiilien puhdistusainetta johonkin kaasutinpakettiin, eron on huomannut aina. Ja sitten voi olla varma kaasuttimista.

Polttoainepumpun voi tarkastaa, sen pitäisi tuottaa vähintään 640 cc minuutissa. Korjaamomanuaalissa on neuvottu, että irroita letku pa-suodattimesta ja laita letkun pää mitta-astiaan. Sitten virta päälle ja kello käyntiin, virta pois viiden sekunnin kuluttua. kun kertoo mitta-astiaan valuneen määrän kahdellatoista niin saa minuutin tuloksen.

Tuo ST:n pumppu on varsin heikko polttoaineen siirrin, ruiskupyörässä kun laittaa virrat päälle niin pumppu lyö linjaan 3-4 kg paineen säädintä vasten. Hyvä puoli on siinä, että polttoainevuodon kyllä huomaa...

EDIT: jos polttoainepumppua testaa niin tankki ei tietenkään saa olla täynnä. Muuten ainetta tulee ilmankin pumpun kytkemistä.

Powered by EzPortal