Nykiminen kiihdytyksessä

Aloittaja heieksym, 30.05.16 - klo:23:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hommasin hiljattain ensimmäisen pannarin. Pyörä -90 ja ajetti 142tkm. Koeajolla en huomannut mitään ihmeellistä, mutta nyt huomasin, että kun kone lämpenee kunnolla, niin kovemmassa kiihdytyksessä nykii. Aivan, kuin kävisi välillä kolmella pytyllä tms. Öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin myös bensasuodattimen ja ilmasuodattimen. Vanha ilmasuodatinkin näytti olevan ok. Tulppia en ole vielä vaihtanut. Tilanne on pahempi nyt kun ilmat lämpeni ja lämpimällä koneella myös tyhjäkäynti on epätasainen ja meinaa sammua. Tasaisella kaasulla ajettaessa ongelmaa ei ole, vaan kone käy tasaisesti. Kaasareita en ole kerennyt purkamaan vielä. Keksintö ei ole minulle vielä kovin tuttu, joten kaikki vinkit on tervetulleita. Voisiko joku letkutus vuotaa ja pahenee lämmetessään tms.? Ensimmäisenä tuli mieleen ongelma polttoainepuolella, eli yks kaasari "repii" ilmaa jostakin tai muuten tukossa??

Kiitokset jo etukäteen

Vaihda tulpat seuraavaksi,ennen mitään muita suurempia kommervenkkejä,kyllä nuo nykimiset yleensä on sähköpuolen juttuja. thumbsup1

FF1pan  rd11

Lainaus käyttäjältä: heieksym - 30.05.16 - klo:23:10
Hommasin hiljattain ensimmäisen pannarin. Pyörä -90 ja ajetti 142tkm. Koeajolla en huomannut mitään ihmeellistä, mutta nyt huomasin, että kun kone lämpenee kunnolla, niin kovemmassa kiihdytyksessä nykii. Aivan, kuin kävisi välillä kolmella pytyllä tms. Öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin myös bensasuodattimen ja ilmasuodattimen. Vanha ilmasuodatinkin näytti olevan ok. Tulppia en ole vielä vaihtanut. Tilanne on pahempi nyt kun ilmat lämpeni ja lämpimällä koneella myös tyhjäkäynti on epätasainen ja meinaa sammua. Tasaisella kaasulla ajettaessa ongelmaa ei ole, vaan kone käy tasaisesti. Kaasareita en ole kerennyt purkamaan vielä. Keksintö ei ole minulle vielä kovin tuttu, joten kaikki vinkit on tervetulleita. Voisiko joku letkutus vuotaa ja pahenee lämmetessään tms.? Ensimmäisenä tuli mieleen ongelma polttoainepuolella, eli yks kaasari "repii" ilmaa jostakin tai muuten tukossa??

Kiitokset jo etukäteen
Näitä arvailuja alkaa nyt sataa. Yksi vika voisi olla alipainehanan kalvossa reikä. Minulla oli, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja myös kylmänä, kun rikastin on päällä. Helppo purkaa ja tarkistaa jos et muuta vikaa löydä. Olet huoltanut sitä, jäikö joku liitin huonosti. Olikos siinäkin mallissa polttoainesuodatin tankissa?

Lainaus käyttäjältä: uusipanisti05 - 31.05.16 - klo:09:24
Lainaus käyttäjältä: heieksym - 30.05.16 - klo:23:10
Hommasin hiljattain ensimmäisen pannarin. Pyörä -90 ja ajetti 142tkm. Koeajolla en huomannut mitään ihmeellistä, mutta nyt huomasin, että kun kone lämpenee kunnolla, niin kovemmassa kiihdytyksessä nykii. Aivan, kuin kävisi välillä kolmella pytyllä tms. Öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin myös bensasuodattimen ja ilmasuodattimen. Vanha ilmasuodatinkin näytti olevan ok. Tulppia en ole vielä vaihtanut. Tilanne on pahempi nyt kun ilmat lämpeni ja lämpimällä koneella myös tyhjäkäynti on epätasainen ja meinaa sammua. Tasaisella kaasulla ajettaessa ongelmaa ei ole, vaan kone käy tasaisesti. Kaasareita en ole kerennyt purkamaan vielä. Keksintö ei ole minulle vielä kovin tuttu, joten kaikki vinkit on tervetulleita. Voisiko joku letkutus vuotaa ja pahenee lämmetessään tms.? Ensimmäisenä tuli mieleen ongelma polttoainepuolella, eli yks kaasari "repii" ilmaa jostakin tai muuten tukossa??

Kiitokset jo etukäteen
Näitä arvailuja alkaa nyt sataa. Yksi vika voisi olla alipainehanan kalvossa reikä. Minulla oli, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja myös kylmänä, kun rikastin on päällä. Helppo purkaa ja tarkistaa jos et muuta vikaa löydä. Olet huoltanut sitä, jäikö joku liitin huonosti. Olikos siinäkin mallissa polttoainesuodatin tankissa?

Nykimistä oli jo ennen huoltoa. Polttoainesuodatin on letkussa tankin oikealla puolella. "Alipainehana" on ilmeisesti siinä tankinkorkin lähettyvillä polttoainesuodattimen ja kaasareiden välissä?? Ainakin siinä joku murikka on, mihin menee alipaineletku tms. Mut täytyy vilkasta sekin, kiitti vinkistä.

Kaasareiden kalvoja olen joskus korjaillut Liquisolella, eli ainakin voi testata toimivuutta, jos sattuu reikä/repeämä löytymään. Mut tulpat nyt vaihdan jokatapauksessa.

Noniin. Tulpat vaihdettu ja "alipainehanan" kalvo tarkastettu. Kalvo oli ok. Aluksi vaikuttikin, että tulppien vaihto auttoi, mutta kelitkin oli kylmemmät, eli moottori kävi viileämpänä. Ajelin kaupunkiajoa, jolloin sain koneen lämpimämmäksi ja sitten kävin muutaman kiihdytyksen kokeilemassa ja nykiminen jatkui. Eli aivan kuin kävisi hetkittäin kolmella pytyllä?? Voisiko ongelma olla tosiaan lämmetessään, että jostakin repii ilmaa? En ole vielä sen vertaa kerennyt purkamaan, mutta tuoltahan näyttäisi tulevan letkut joka kaasarilta, mitkä on tulpattu. Nämähän taitaa olla kaasareitten kalibrointia varten. Senkin toimenpiteen tulen tekemään/teettämään, kunhan kerkeän, mutta täytyy nuo letkut tarkistaa, onko ehjät.

Yksi juttu, minkä pistin merkille on, että tankillisella ajelee sen 350km, kun polttoainevalo syttyy. Kulutus on nyt muutaman tankillisten perusteella 6,5-6,8 l/100km. Käsittääkseni pitäisi mennä pienemmällä?? Tulppien vaihdon yhteydessä mittasin kylmänä sylinteripaineet ja kaikissa oli sama n.9 bar.

Nyt hyvät neuvot ja kokemukset olisi arvokkaita, ennen kuin alan enempää purkamaan. Muutenhan tuo käy tasaisesti ja on mukava ajaa, vaikka vanha pyörä onkin. Tyytyväinen siis tähän malliin  :)

Normaali ajossa kulutus yksin ajaessa noin 4,6- 5 L satasella.

Kyllä paljon hotkii liikaa. Toimiiko rikastin, siis palautuuko?

Eli tämän hetken tilanne: Ilman- ja polttoaineen suodatin vaihdettu, tulpat vaihdettu, alipainehana tarkastettu? Seuraava itse tarkastettava seikka mikä tulee mieleeni on ryypyn vivuston ja vaijerin tarkastaminen. Jenkkilän kiltaveljien mielestä näissä on taipumuksena pieni ryypytyksen päälle jäänti vaikka ryypyn vipu olisikin aivan edessä. Sitten yksi mulle sattunut moka oli polttoaineletkujen tyriminen ilmapuhdistinkotelon imuaukon eteen. Aukko löytyy ilmanpuhdistinkotelon takaosasta, se osoittaa suoraan alas. Niillä letkuilla oli yllättävän suuri vaikutus. Vaihdoitko ns. ali-ilmansuodattimen? Se löytyy omasta suodatinkotelostaan varsinaisen ilmanpuhdistinkotelon edestä. Kauhukuvahan on se, että jos tuo ali-ilmansuodatin ei hengitä niin kaasuttimen luistit rikastelevat seosta miten sattuu. Yleensähän se ali-ilmansuodatin hapertuu täysin p*skaksi tukkeutumisen sijaan.

Jos ongelma esiintyy edelleen niin veisin laitteen kaasuttimien säätöön. Esimerkiksi vuotava kurkku näyttäytyy ja käyttäytyy omalla tavallaan kun koneeseen lyödään alipainemittari kiinni. Samalla vuotava kurkku voisi aiheuttaa mainitsemasi tyhjäkäyntiongelmat. Ja kun tässä raapii päätään niin väärä alipaine tai suoranainen alipaineettomuus muuttuvakurkkuisen kaasuttimen kurkussa saattaisi myös rikastaa seosta aiheettomasti... Yksi mahdollinen tuollaisen ongelman aiheuttaja on tyhjäkäyntisuuttimen irtoaminen jostain kaasuttimesta, mutta tiedän vain yhden tapauksen. Sen sijaan vuotavia, murtuneita kurkkuja nyt löytyy harva se päivä.

Niin, muuten, tuo 9 baria särähti korvaan. Hondan oman korjaamokäsikirjan mukaan puristuspaineen pitäisi olla 14 baria +/-2 baria neljälläsadalla kierroksella minuutissa eli startilla pyöritettäessä. En halua pelotella, mutta mites venttiilit ja niiden välykset?

Kiitokset vinkeistä. Täytyypä tarkastaa ali-ilmansuodatin ja rikastin. Aikanaan jossain endurossa oli tuon rikastimen luistin kanssa ongelma, mutta homma oli selkeempi, kun oli vain yksi kaasari.

Näyttää loppuviikosta olevan sellaiset kelit muutenkin, että voisi purkaa enemmänkin ja katella imukaulat yms. läpi. Alipaineet vois tietenkin mitata tai tehdä sellainen "mittausjärjestelmä" letkuvirityksillä, millä näkis ainaki mahd. alipaine-erot kurkkujen väliltä.

Niin mittasin nuo sylinteripaineet kylmällä koneella. Paineet varmaan eri luokkaa, kun moottori on lämmin. Tarkastion vain, että onko selkeitä paine-eroja. Normi ajossa vääntöä tuntuu kumminki olevan. Venttiilivälyksiäkään en ole vielä tarkastanau. Täytyy nyt ensin katella nuo muut läpi.

Lainaus käyttäjältä: Pannukakku - 06.06.16 - klo:12:32
Niin, muuten, tuo 9 baria särähti korvaan. Hondan oman korjaamokäsikirjan mukaan puristuspaineen pitäisi olla 14 baria +/-2 baria neljälläsadalla kierroksella minuutissa eli startilla pyöritettäessä. En halua pelotella, mutta mites venttiilit ja niiden välykset?
Ompa mahtavat paineet en kyllä ole ohjekirjaa lukenut  thumbsup1

Irrottelin nyt ilmanputsarin kotelon ja aloin kattelemaan vähän tarkemmin, mitä sieltä kaasareiden juuresta löytyy. Samalla katoin tuon ali-ilmansuodattimen. "Voi mitä haperoa"!! Kuvasta näkyy. Mikä lie vaikutus? Oli halki, eli ainakin ilma liikkui. Liekö kukaan laittanu tavallista superloonia tuon tilalle, vai onko tarkka materiaalista? Tuossahan ei liene kauheita paineita suuntaan/toiseen, eli en vielä tässä vaiheessa ala irrottelemaan kaasareita. Vai onnistuukohan avata kaasareiden päällä olevat kotelot ja kattoo kalvojen kunto irrottamatta koko kaasarihässäkkää? Päällisin puolin imukaulat näytti terveiltä.

Toinen "löytö" oli oikean puoleiset rikastimet. Etu- ja takakaasareiden välissä oleva akseli ja rikastimet oli ihan jumissa. Liekö sitten ollu rikastimetkin sillä puolella vähän auki. WD40:stä akselille ja ruuvarin kanssa heiluttelua, niin alkoi herkistymään ja toimimaan ryyppyvivustakin. Ainakin ryyppy päällä kävi korkeampaa tyhjäkäyntiä. Tarkastin, ettei mikään rikastin jää "kantamaan".

Täytyy laittaa taas keksintö nippuun ja lähtee koeajolle  ;)

No niin, näin se etenee! Tuohon käynee ihan metritavarana esim. ruohonleikkureihin myyty ilmansuodatinsuperloni, mutta aito alkuperäinen maksaa 2 € plus alvit ainakin Consolidatedilla, klik. Pointtihan koko laitoksella on pitää luistien takana oleva ilmanpaine normaalina eli saman kuin ulkoilmassa.

Koeajo suoritettu! Ei se huonommaksi ainakaan tullut, mutta vieläkin vähän nykii kiihdytyksessä, kun koneen saa kaupunkiajossa kunnolla lämpimäksi. Laskin hiukan tyhjäkäyntiä takaisin pienemmälle ja se tuntuu vähän pykivän lämpimänä. Eli taitaa olla loppuviikosta kaasareiden irroitus edessä. Liekö sitten luistit kuluneet tjn.? Sittenpähän näkee, kun saa ne pöydälle ja availee. Mutta pikkuhiljaa se tuosta paranee  :)

Mulla on nyt hiukan vaeltelevaa tyhjäkäyntiä ja rikasta seosta. Harmi kun en kerkeä tekemään mitään tällä viikolla, mutta ensi viikolla olen viisaampi. Katsotaan, että miten tässä käy. En silti lähde purkamaan kaasuttimia ennen säätöä/konsultaatiota, sillä päin seiniä olevat synkkaukset aiheuttavat tuollaisia tyhjäkäynnin vaelteluoireita ja uudet tiivisteet tekevät erinäisen kympin per kaasari. Muutenkin minusta tuntuu, että kaasuttimien kunnolliset säädöt ovat laiminlyödyin huolto moottoripyörissä. Eroa kun ei meinaa heti huomata ja säätöä sitä pidetään kalliina. Vaikka jo huonohkon synkkausmittarin hankinnalla saisi homman teetettyä.

Muuten, huomaathan heieksym että nämä muuttuvakurkkuiset ovat omamaailmansa, sieltä ei tulekaan ulos metallista luistia kuin yksipyttyisten tai vanhempien pyörien kanssa pelatessa.