Keulaöljyn määrä

Aloittaja pannukakkumies, 23.04.18 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Moro
Oliskos jollakin tieto paljonko öljyä etupumppuihin kuuluisi laittaa?  1990 st1100
Pannukakkumies

Oikeaan putkeen 385 +/-2,5 ml ja vasempaan 435 +/-2,5 ml.

Mutta olennaisempaa on öljyn pinnan taso mitattuna liukuputken yläpäästä liukuputki alas painettuna ja ilman jousta. Oikealla pinta tulisi olla 190 mm putken suulta ja vasemmalla 187 mm.

Nämä arvot ovat standardi-ST 1100:n, ABS-TCS ja ABS-DCBS vaativat eri määrät.

Keulaöljyä vaihtamassa - ohjekirjan mukaan Pro Honda suspension fluid SS-7 - ei kerro mulle mitään,joten mikä öljy ois suunnilleen vastaavaa?

Jatkan tuota Pannukakun vastausta - hän vastasi siihen mitä kysyttiin - mä nyt lisään nuo määrät ja mitat muiden pyörien osalta,kun itselläni on jompikumpi noista kirjainhässäkkä fillareista.Nestemäärissä sama +/- 2,5 ml.

ABS/TCS: oikea 372 ml ja 177 mm; vasen 418 ml ja 174 mm.
CBS/LBS-ABS/TCS: oikea 533 ml ja 140 mm; vasen 486 ml ja 136 mm.

Ohjainlaakereita vaihtamassa ni keula piti irroittaa;aattelin samalla vaihtaa iskareihin pelkät öljyt. Iskareita purkamatta muuten kuin yläpää auki ja jouset pois ja kaataa putket tyhjiksi ja kenties paineilmaa putkistoon,niin tyhjenisi paremmin.Etupää ollut ihan ok ,en oo huomannut vuotoja tms. ni en viitti purkaa sen kummemmin.
Ja koska sieltä ei kaikki nesteet ym. tavalla tehtynä ulos tule niin lisättävä öljymäärä on jotain alle listatun ml:n - laitan sen verran että mm-mitta putken yläpäästä on oikea!(ja vasemmassa vasen  thumbsup1).

Turvallisia kilometrejä!
"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

SS-7 on SAE 5-viskositeettiä vastaavaa iskunvaimenninöljyä.

Kannattaa avata putken sivuilla olevat pikkupultit joista öljy valuu ulos. Näin haarukka tyhjenee paljon tyhjemmäksi ja siellä pohjalla on ihan uskomaton määrä sotkua joka ei tule ulos kuin alakautta. Kannattaa tosin avata ne turvalliseen suuntaan, öljyä ruiskahtaa ulos yllättävällä paineella ja sitten hyväntuoksuinen iskunvaimenninöljy/vesisotku tekee hienoja kuvioita seiniin ja lattiaan.

Sotkin vuokratallin seinän hyvin näyttävästi viime syksynä.

Kiitos taas kerran,Pannukakku  thumbsup1 Niin usein olen ensin tehnyt jotain - ja sit tullu niitä Oho-juttuja.Yritän kovasti opetella ensin tutkimaan ja sit varmaan ... hutkimaan!Eihän se tietenkään välttämättä ole yhtä hauskaa: jää mm.  autotallin öljyverhoilu kokematta.

Joten SAE-vitosta putkiin.

Ja lukaisin wikipediasta kirjainhässäkästä: ABS/TCS - vehkeissä on vuodesta 1996 lähtien tullut  linkitys etu- ja takajarrujen kanssa(LBS) - ja lisää kirjaimia!Mun pyörä -98 ja penkin alla takalokkarissakin näkyy pyörääni kuuluvien rengaskokojen mukaan paikkansa pitävän --> voi laskeskella tarvittavan keulaöljymäärän. (ei mennyt kuin 5 vuotta jutun lukemiseen).

"Trust Me - I Know What I Am Doing" .... vaikka harvemmin kyl ekalla kertaa

Mitä tuohon viskositeettiin tulee, niin minulla oli normi määrät SAE20:stä etuputkissa. Oliko liian jäykkää? Ei todellakaan ollut. Keulasta tuli todella hyvä lähes museoikäisessä ex Pannarissani. Yhtään ei lyönyt käsille ja toimi mielestäni todella hyvin reippaammassakin kyydissä. Kaarteissa Pannari meni kuin "kiskoilla" eli olin todella tyytyväinen. Ajo-olosuhteet olivat pääosin aina yli +10 astetta ja takapenkki oli aina tyhjä. Kannattaa mielestäni kokeilla, jos keula ei miellytä.
Liian tarkka suunnittelu vain pilaa reissun!

Mäkin olen ajellut SAE kympillä, mutta minusta tuo keula voisi ehkä olla hiukan erilainen... On vaikea sanoa Hondasta että parempi. Toivoisin enemmän jousta ja vähemmän vaimennusta. Minulla on ollut yhtenä ikuisuusprojektina kokeilla keulaa jäykemmillä ja/tai progressiivisilla jousilla sekä Race-Techin venttiilillä jos lompakko kestää.

Mutta juu, muut viskositeetit toimivat käytännössä.

Powered by EzPortal